Saturnus - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Saturnus - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus
Exponering: 3*3 Minuter (R/G/B)
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: TS Optics 10" Newton
Kamera: ZWO ASI290MM
Kommentar: På en semesterresa nu förra veckan på Kanarieöarna fick jag låna ett 10" teleskop med lätt astigmatism troligen pga klämd spegel. Men jag kunde ändå inte låta bli att testa att planetplåta lite. Bilden är tagen från 664 meters höjd på La Palma och får väl mest ses som ett expriment då seeingen bjöd på något helt annat på högre höjd innan Caliman drog in och gjorde observationer svåra på 2200 meters höjd. Hur som helst kunde jag inte flytta teleskopet som hade motorföljning. På 2200 meters höjd hade vi en 16" dobson istället. Bilden är deroterad i WinJupos och jag har kompilerat den som en RRGB. Stackad i Autostakkert2 Beta 3! Jag använde Firecapture för videofångst. Men det var inte astigmatismen eller seeingen som var det största missödet under denna fotosession. Det var min USB3.0 kabel som faktiskt la av...! Så det blev bara 3 st tagna sekvenser innan det blinkade rött "capture fail". Jag är ändå jättenöjd ändå :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Saturnus - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer,
Det var ju lyckat, inte bara att du kunde titta i teleskop, utan även fota. Var det din egen kamera? Väldigt kul du fick denna bild. Vilken höjdvinkel låg den på? Om du jämför med hemma, vad upplever du som skillnad, mörker, seeing, .... ?

RGGB brukar jag göra på mina deepsky, men vad är RRGB ?

Hur gick själva resan, något du skulle rekommendera, resa och LaPalma?

Själva sitter vi på landet i utkanten av Stockholm. Det är ju ganska skönt den här tiden på året. Vi reser utomlands mest på vår o höst.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Saturnus - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ja min egen kamera. Läs bildtexten så får du även svar på 39 graders altitud.

Innan Caliman drog in så var det mörkare än hemma, men när i såg gatljusen på 2200 meters höjd lysa upp runt om oss pga av väldigt mycket dis i luften så har jag en bättre himmelskvalité hemma. Men dock inte seeing, den var sjukt bra på 2200 meters höjd när det var riktigt disigt.

RGGB är något helt annat än RRGB. RGGB är bayermaskens utformning. RRGB är som en LRGB bild men eftersom jag saknar L kanal så lägger jag R som luminans istället det gör väldigt mycket för skärpan i bilderna. Som alltid så ser R-kanalen bra ut, G-kanalen sådär okej ut och B-kanalen ser inte speciellt bra ut i regel. Då får man trixa som tusan för att få en bra bild överhuvudtaget. RGB var uteslutet denna gång då skärpan inte gick att få.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Saturnus - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Hej,
Ja nu ser jag, jag trodde den stod betydligt högre upp därnere.

Min RGGB kommer visserligen från Bayerfiltret. Men är ett sätt att demosaica i RG1G2B och aligna efter detta och sedan stacka och slippa interpolera som man gör vid debayering. Man behandlar som från en monokrom kamera med rgb filter.

Mitt minne från LaPamla är mest ett molnigt minne, men någon timma klarnade det upp och då framträdde en fantastisk stjärnhimmel utan månsken. Upplevde inget störande ljus från nedliggandes staden, men som du säger var väl ert ljus från reflexer i molnen.

Roligt ni fick uppleva en stadig stjärnhimmel i varje fall.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Saturnus - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Men var du uppe på 2200 meter? Det bör vara över molnen om du inte hade otur med Caliman som jag och Anna hade.

Jag har monokrom kamera men du kan göra en RRGB med en färgkamera oxå. Efter att ha debayrat och sedan gör en RGB-split i MaximDL så kan du göra en RGB combine color och där går det att välja en luminanskanal. Då valde jag den kanal med bäst data vilket i stort sett alltid är röd kanal.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Saturnus - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Jag var på NOT, universitets teleskop. Det tror jag är ett av de högst placerade. Kl 19 såg det i regel bra ut, vi var över molnen då, en timme senare hade molnen stigit över oss.

Vid vilken våglängd man har skärpan beroende på om man arbetar med lång fokalläng och planetfoto eller kort och deepsky kanske kan bli lite olika. Jag upplever nog inte den röda som skarpast. På mitt äldre 500mm objektiv som inte var apo berodde det på vilken kanal jag fokuserade. Oftast blev rött sämst. Men låter logiskt att du får bäst på röda, seeingen är ju normalt bättre vid långa våglängder.

Skall testa din teknik vid tillfälle efter jag mätt vid vilken kanal jag har bäst fwhm. Har ju inte ägnat så mycket tid på det tidigare då det varist brist på matrial och tid för den delen också.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Saturnus - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Jag vet inte om det fungerar att göra så på deep-skybilder. Men djuprymdsfoto är inte lika seeingberoende som högupplöst planetfoto och därför blir det nog så som du säger att det kan vara andra faktorer som gör vilken kanal som blir skarpast. En annan vanlig teknik är IR-RGB. Men jag hann inte med någon IR-sekvens pga krånglande USB3.0 kablage. Nu har jag köpt mig en dyr premium USB3.0 kabel som är 3 meter lång istället för en billig kabel från Ebay. Misstänker fel med impedansmatchning eller något sånt. Det blir väldiga störningar internt i kabeln i alla fall.

Vi var oxå på NOT och hälsade på. Tråkigt att du fick moln där, vilken tid var du där?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Saturnus - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Det var år 1997, samma år som Hale Bopp.

Här är storyn:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/obs ... a-not.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Saturnus - Christoffer Svenske

Post by Peter R »

Hej Christoffer och grattis till en riktigt fin Saturnus :good:

/*Peter R
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Saturnus - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tack Peter! :) Tyvärr var nog optiken något klämd då jag såg lätt astigmatism i teleskopet men det blev ju en bra bild ändå. Nästa gång jag åker dit så tänker jag fota på 2200 meters höjd istället för 664 meters höjd. Visuellt såg Saturnus helt fantastisk ut genom den 16" dobben som vi släpat upp på berget. Två hörn av hexagonen på nordpolen, lite struktur från ekvatorn och norr ut. A,B och C ringen tydligt separerade samt Enkes delning utan problem och förstås Cassinis delning. Tänk om jag hade haft följning och kunde dra några filmsekvenser då.. 400x förstoring och helt stadig och stilla bild.

Så här såg det ut då.
http://astronet.se/view_image.php?id=5069&gallery=5" onclick="window.open(this.href);return false;
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”