NGC281 Pacman Nebula - ragge

Bilder från galleriet
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC281 Pacman Nebula - ragge

Post by AstroFriend »

Du har en aps-c kamera. Även om det inte är lika utpräglat som på en fullframe dsrl så kan jag tänka mig att ljusschaket och spegel delvis sitter i vägen vid ljusstarkare teleskop.

Om du tittar in genom teleskopet och har slutaren öppen, kan du se hela sensorn då, även ur randvinklarna?

På min kamera är det spegeln som är värsta boven. Hade en tråd här om en som tagit bort spegeln på sin aps-c och räddade upp situationen. Han hade extremt teleskop, ett Epsilon f/3.3

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC281 Pacman Nebula - ragge

Post by ragge »

Jag kollade nyss, utan att ta bort mitt Hutech IDAS LPS-D1 clip-in filter. Jag kan se hela filtret ända ut i hörnen. Det som begränsar "sidotittandet" är den neoprenduken som jag nämnde, men då är det väldigt sned infallsvinkel.
Men jag tror att jag väljer att ta den enklaste vägen - att dämpa det röda där det sticker ut i efterbehandlingen.

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC281 Pacman Nebula - ragge

Post by AstroFriend »

Vi har nog närapå identiska teleskop, mitt är lite större på 130mm. Antagligen samma uppbyggnad. Correctorn kanske skiljer en del dock, jag har Riccardi 2.5" 0.75x som sägs vara bra. Tyvärr klarar den inte fullframe riktigt ut i hörnen. Men det är ombyggt nu dock inte testat.

Tidigare hade jag en Pentax 500mm f/4.5 och den hade färgbrytningsfel som gav beroende hur man la fokus röda halos runt stjärnorna. I Fitswork som jag brukar använda fanns det en funktion för att reducera detta. Blev ganska bra, men långt ifrån vad jag uppnår med APOn utan åtgärd.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;