M63 - Ulf Strömquist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

M63 - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Ny bild i galleriet
Objekt: M63
Exponering: 55x180sek
Fotograf: Ulf Strömquist
Teleskop: Celestron C9,25 f/10
Kamera: Canon 700D Baader mod
Kommentar: Den här blev jag ganska nöjd med. Den bästa hittills med SCT9,25an tror jag. (Med en Meade 0,63 reducer)
Kört hela rasket med 55 lights, 50 bias, flats och darks, och också första gången jag kalibrerar och förbereder allt på det "riktiga" sättet i Pixinsight. Guidningen funkar bättre och bättre efterhand jag får kläm på det.

Kritik mottages tacksamt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M63 - Ulf Strömquist

Post by Peter R »

jag tycker den här bilden är väldigt spännande och återgiven i en hög skala. Spiralarmarna är mycket tydliga liksom det mörka absorptionsbandet som fortsätter i ett svagt ljust band nedanför galaxen, till vänster om den ljusa stjärnan. Vad är det som har orsakat den här formationen? Sökte lite snabbt på Wikipedia men där stod inget.
Du har fått med stjärnor minst ner till mag. 20 och en hel drös med extremt ljussvaga galaxer. Kanske kan vara intressant att platesolva!

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M63 - Ulf Strömquist

Post by Hans Bengtsson »

Man ser här hur förskräckligt komplex spiralstrukturen är (klicka gärna på bilden):

http://www.cosmotography.com/images/lrg_ngc5055.html" onclick="window.open(this.href);return false;

På något sätt måste det ha skett gravitationell interaktion med någon annan galax. Frågan är bara vilken annan galax i så fall. Det finns ingen given kandidat. Jag läste att man har misstänkt M51, men vet inte om den misstanken kvarstår.

Mvh
Hans Bengtsson
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M63 - Ulf Strömquist

Post by Lazze »

Det är en riktigt fin bild du fått till och jag kunde inte låta bli att leta efter lite mer info om det mörka stoftbandet i ena galaxkanten.

Det verkar som det är så intressant att det är flera som skrivit artiklar om det, framförallt genom att fota i IR-band där man får fram mer info om gasbanden men något konsensus finns inte än. Här är de förslag jag hittade innan jag gav mig:

Interaktion med den lilla galaxen PGC 46386 (utanför din bild)
Interaktion med den lilla galaxen PGC 45992 (också utanför din bild)
Densitetsskillnader i gasfördelningen i galaxen som möjliggjort ett tjockare band i ena änden
En förskjutning av massan i galaxen orsakad av att den synliga och mörka materien inte har samma masscentrum vilket gjort att armarna i den vänstra delen i din bild innehåller mer massa och är kraftigare.

Men en mer jordnära fråga: Hur guidar du?

/Lasse
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: M63 - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Tackar för info och feedback.

Jag har testat lite mer på denna då stjärnorna är utfrätta och M63 själv kan bli bättre. Testat med inverterad mack och TVG denoise, och då får jag till en bättre övergång mellan galax och rymd.

Jag guidar med en Skywatcher 80/400mm Startravel och en ASI 178mc kamera genom PHD2.
Det har varit kul att börja fota med din gamla 9,25a Lasse.Den blev liggande ett tag efter Jupiter förra året, men den gör sig bra vid galax säsong.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: M63 - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Kan tillägga att jag tyvärr tvingas croppa en del i det högra bildfältet då min kamera har rätt rejält med amp glow.
Det blir värre när jag sedan börjar stretcha bilden (Bilden är från ett annat tillfälle).
Jag får se vad som händer med CCD kameror som ASI's nya innan hösten.
COMA_LIGHT_300s_1600iso_+7c_20170323-21h18m13s613ms.jpg
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: M63 - Ulf Strömquist

Post by Jim »

Snygg bild.

Jag undrar en sak, du nämnde att du använde Meades Focalreducer är det denna?
http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... ttener-f63" onclick="window.open(this.href);return false;
Om det är det, vilken T-adapter använder du? Jag har Celestron T-Adapter-SC 93633-A
Jag har precis också skaffat mig en Celestron 9.25 SCT XLT med Meades FR/FF och använder denna + adaptern på min Canon 700D
Men stjärnorna blir deformerade, de ser ut som de vrider sig runt centrum på bilden och blir värre ju längre bort från centrum jag kommer.
Tar jag bort Meade FR/FF så försvinner problemet, så har jag hört att det ska finnas olika längd på adaptrarna därför undrar jag vilken du har?

PS vill inte ta bort fokus från din bild tyckte det var enklast att fråga dig direkt här.

Mvh
Jimmy
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: M63 - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Hej Jim
Jag har exakt samma reducer som du från Astrosweden.
Jag köpte följande från Teleskop Express:
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... f-M48.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... yonet.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... -10mm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag ser att du har samma kamera som mig. har du några bekymmer som det jag visar ovan?
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: M63 - Ulf Strömquist

Post by Jim »

Hej Ulf

Tack, mm du har en kortare adapter än vad jag har, har en kortare på väg hem nu, men den är nog ännu kortare än vad din är.
får testa och se.

Jag har iof inte hunnit haft teleskopet ute mer än vid 2 test tillfälle men något violett amp glow har jag inte sett. Däremot
har jag fått testat kameran betydligt mer på min MN190, där finns def. inte det felet i kameran. Jag har tjock linje nere i botten däremot
men det är en annan sak.

Är det alltid på höger sida?. Vrid kameran ett kvarts varv och ta några bilder, använder du daggkåpa? testa att ta en bild på en ljusstark stjärna.

/Jimmy
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: M63 - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Återkom gärna med hur den kortare adaptern fungerar.
Jo. kameran har det hur jag än gör. Kört den på 3 olika teleskop och det ser alltid likadant ut. Får bita ihop till jag skaffat en CCD.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M63 - Ulf Strömquist

Post by Peter R »

Kan tillägga att jag tyvärr tvingas croppa en del i det högra bildfältet då min kamera har rätt rejält med amp glow.
Det blir värre när jag sedan börjar stretcha bilden (Bilden är från ett annat tillfälle).
Jag får se vad som händer med CCD kameror som ASI's nya innan hösten.
Det är tråkigt att du måste klippa bort hela högerdelen av bilderna eftersom den optiskt verkar vara lika bra som resten av bilden.
Om du har tillgång till Photoshop så går det bra att nästan helt reducera bort den med några enkla drag i Nyans-Mättnad-verktyget alternativt borde Russel Cronans GradientXTerminator pluginen kunna göra jobbet.
Det verkar som det är så intressant att det är flera som skrivit artiklar om det, framförallt genom att fota i IR-band där man får fram mer info om gasbanden men något konsensus finns inte än. Här är de förslag jag hittade innan jag gav mig:

Interaktion med den lilla galaxen PGC 46386 (utanför din bild)
Interaktion med den lilla galaxen PGC 45992 (också utanför din bild)
Densitetsskillnader i gasfördelningen i galaxen som möjliggjort ett tjockare band i ena änden
En förskjutning av massan i galaxen orsakad av att den synliga och mörka materien inte har samma masscentrum vilket gjort att armarna i den vänstra delen i din bild innehåller mer massa och är kraftigare.
Man skulle förvänta sig att den galax som har interagerat med M63 också skulle uppvisa gravitationsförvrängningar och då tycker jag att PGC-46093 passa bra in men verkar inte omnämnas som kandidat. Jag trodde först att det rörde sig om en förlängning av den mörka bryggan som förlängs ut från M63 men har nu sett att det är en separat galax.

/*Peter R
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M63 - Ulf Strömquist

Post by Peter R »

Jag testade med Gradient XTerminator och fick det här resultatet.
Även skuggan av spegeln i bildens nederkant har förbättrats.

/*Peter R
COMA_LIGHT_300s_1600iso_+7c_20170323-21h18m13s613ms-2.jpg
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: M63 - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Tack Peter. Jag har skaffat Gradient XTerminator nu och lekt runt lite. Kommer att vara till stor nytta :good:
Nu börjar säsongen lida mot sitt slut och det är dags att packa undan tuberna och leta fram flugspöt tror jag, men jag ser redan fram emot September.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: M63 - Ulf Strömquist

Post by Jim »

Hej Ulf

Fick testat den nya adaptern för några dagar sedan.
Måttet på den nya är 15 mm kortare än Celestron 93633-A adaptern (29mm mellan ringarna, jämfört med Celestron 93633-A=44mm),
det blev något bättre tycker jag, men inte bra. Utklippt från Övre vänstra hörnet.
Celestron adaptern
Ö-Vä_Lång.jpg
Ö-Vä_Lång.jpg (137.86 KiB) Viewed 5981 times
Kortare Adapter
Ö-Vä_Kort.jpg
Ö-Vä_Kort.jpg (101.84 KiB) Viewed 5981 times
Meade_Distans.jpg
Meade_Distans.jpg (242.19 KiB) Viewed 5981 times
Du får inga förvridna stjärnor ute i kanterna och hur mycket skiljer sig längden mellan din och min adapter?
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp

Return to “Bilder”