M1 120 års expansion av Krabbnebulosan - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

M1 120 års expansion av Krabbnebulosan - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: M1 120 års expansion av Krabbnebulosan
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: C9,25
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Jag hittade en digitaliserad glasplåt av M1 tagen vid Lickobservatoriet. Tyvärr var den inte daterad men borde vara från 18-hundratalets slut eller 19-hundratalets första år.
Jag letade sedan upp en POSSII-Red plåt samt 3 modernare bilder, varav den berömda av Hubble tagen år 2.000.
Jag har bearbetat kontrasten så att bilderna ska matcha så bra det går och använt Hubble bilden för färginformationen till samtliga.
Animationen visar någonstans mellan 100 till 120-års expansion av gaserna.
Intressant att notera egenrörelsen i den stora ljusa stjärnan uppe till höger och en mindre lite nedanför nebulosan och aningen till vänster om mitten. Dessa båda finns med på 3 av bilderna medan annat som hoppar runt kan vara osäkert i och med att de äldre bilderna har skador, damm och repor som lätt kan misstas för stjärnor.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: M1 120 års expansion av Krabbnebulosan - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Wow! Det var en riktigt snygg, häftig och synnerligen intressant animering av Krabbnebulosan M1! :good: Fantastiskt spännande att se hur den har expanderat under de senaste 100-120 åren. Det är ju en rejäl expansion som det är frågan om.

Om jag inte minns helt fel så small den ungefär år 1000 och detta observerades av kinesiska astronomer.

Jag observerade M1 "snabbt och kveckt" i lördags i samband med Messiermaratonet i Beddingestrand.

Riktigt bra jobbat!

/Torbjörn
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M1 120 års expansion av Krabbnebulosan - Peter Rosén

Post by hbar »

Fascinerande animation, den kam man titta på länge. Du kan verkligen trolla och väcka liv i gamla plåtar.

/Håkan
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M1 120 års expansion av Krabbnebulosan - Peter Rosén

Post by Jonas »

Wow! Fint jobbat Peter!

Mycket intressant med expansionen men även förflyttningen av stjärnorna.
Är det inte väldigt stor förflyttning för att vara stjärnor? Det finns ju en "rekordhållare" (som jag glömt namnet på) men är inte dessa i närheten?
Spännande!

Ha det bra Peter!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: M1 120 års expansion av Krabbnebulosan - Peter Rosén

Post by ThomasK »

Du tänker nog på Barnards stjärna som har den högsta egenrörelsen. Stjärnan som rör sig vid Krabbnebulosan är TYC1309-1640-1 som förflyttar sig ca 0.25 bågsekunder/år. Det är rätt högt men det finns många stjärnor som rör sig snabbare. Barnards stjärna förflyttar sig över 10 bågsekunder/år.

Annimationen blev väldigt läcker. För mig är det trolleri att få till färgerna och jämnheten mellan de olika delbilderna så fint. Det finns några andra annimationer av M1 om man söker på nätet, men jag vet inte om det finns nån med 120 års perspektiv. De jag hittade hade POSS-bilder som startbild.
Thomas Karlsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M1 120 års expansion av Krabbnebulosan - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack alla :D

Som Thomas mycket riktigt påpekar så finns det en del animationer på M1 men när jag snubblade över den här gamla plåten kunde jag inte motstå frestelsen att testa en animation över en lång tidsperiod.
Jag skrev aningens fel för mellan Lick-plåten och POSSII-Red, hittade jag en tagen med 5m Hale Teleskopet 1950. POSSII-Red plåten bör vara från 1990. Sedan kommer Hubble år 2.000 och slutligen en bild från 2012 med ett 32" Schulman Telescope.

Jag sökte egentligen efter planetbilder tagna med de stora klassiska amerikanska teleskopen samt franska Pic-du-Midi från tiden före sondernas intåg. De få offentliga arkiven som jag har hittat innehåller nästan ingenting men det har ju tagits tusental och åter tusentals bilder under flera årtionden!
Oavsett vilka sökord jag använder på Google så verkar alltid samma Hubblebilder vilja poppa upp i sökresultaten.

Kanske någon av er känner till existensen av några sådana bildarkiv och kan tipsa mig?

/*Peter R
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M1 120 års expansion av Krabbnebulosan - Peter Rosén

Post by ragge »

Jag kan bara instämma i kören - fantastiskt !
Jag har ofta funderat på hur allting kan verka så statiskt, man kan återkomma till ett motiv efter något år eller så och bilden passar perfekt ihop med den nya bilden. Det säger en del om en människas tidsperspektiv jämfört med verkligheten omkring oss.

Ragnar
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M1 120 års expansion av Krabbnebulosan - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Bra jobbat!

Via DASCH ...

http://dasch.rc.fas.harvard.edu/search. ... mit=Submit" onclick="window.open(this.href);return false;

... kan man hämta hem många bilder av M1.

Edit:
Nej det var fel. Området är ännu inte inscannat. Men kommer att bli.

Mvh
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M1 120 års expansion av Krabbnebulosan - Peter Rosén

Post by Peter R »

Jag kan bara instämma i kören - fantastiskt !
Jag har ofta funderat på hur allting kan verka så statiskt, man kan återkomma till ett motiv efter något år eller så och bilden passar perfekt ihop med den nya bilden. Det säger en del om en människas tidsperspektiv jämfört med verkligheten omkring oss.

Ragnar
Tack Ragge. Jag tänker i samma banor och jag tror att det är därför jag ger mig in i projekt som påvisar planeternas eller nebulosornas föränderlighet, i de få fall där det är möjligt. Annars känns universum väldigt statisk fast vi vet att det inte är så i en större tidsskala.
Vi har numera tillgång till amatörbilder som matchar proffsens för bara några år sedan och arkiv med bilder som är över 100 år gamla.
Bra jobbat!

Via DASCH ...

http://dasch.rc.fas.harvard.edu/search" onclick="window.open(this.href);return false;. ... mit=Submit

... kan man hämta hem många bilder av M1.

Edit:
Nej det var fel. Området är ännu inte inscannat. Men kommer att bli.

Mvh
Hans Bengtsson
Tack Hans,

det var en intressant sajt, noga dukumenterat så hit kommer jag att återkomma i framtiden.
Men vad jag syftade på var arkiv med planetbilder från 1800-talet till låt säga 1970-talet. Det togs ju 1.000-tals bilder från de stora observatorierna som Lick, Catalina, Mt. Wilson, Mt. Palomar, Pic-du-Midi med flera. Men jag kammar nästan noll när jag söker på nätet.

/*Peter R
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M1 120 års expansion av Krabbnebulosan - Peter Rosén

Post by AstroFriend »

Hej Peter,
Fantastiskt spännande animation du gjort. Hade aldrig trott att den förändrats så mycket på så kort tid, fast egentligen självklart då den var punktformad för ca tusen år sedan.

Animationen är ganska snabb, vore kul att se den lite långsammare så man hinner uppfatta detaljer i de enskilda bilderna.

Jättefint att du gjort denna animaion!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M1 120 års expansion av Krabbnebulosan - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Den första kända bilden av M1 togs den 2 februari 1892 av Isaac Roberts:

http://adsabs.harvard.edu/full/1892MNRAS..52..502R" onclick="window.open(this.href);return false;

Tyvärr tycks inte själva bilden vara inscannad, om den inte (vilket är möjligt) ligger på några andra sidor i tidskriften.

Roberts tog sedan en ny bild år 1895, men inte heller i det fallet kan jag hitta själva bilden, bara beskrivningen av den.

Edit:
Här finns faktiskt bilden från 1895:

http://www.catchersofthelight.com/AOA-E ... .html#p=67" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M1 120 års expansion av Krabbnebulosan - Peter Rosén

Post by Bengt »

Rätt häftigt !
Vet jag testa själv redan 2011 mot en gammal bild som jag låna från digital sky survive Redan mot en blygsam utrustning syns expansionen .
Expansionen borde nästan synas hos en del amatörer som varit igång ett tag och blinkar bara mot sina egna bilder.
http://astropixlar.com/h9nebulosor/m1blink.gif" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M1 120 års expansion av Krabbnebulosan - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Lars,
jag har testat lite olika hastigheter på uppspelningen innan jag la upp animationen och problemet när det bara är 5 bildrutor är att om den går för långsamt så känns det mera som den hackar än animeras. Men du kan säkert ladda ner den till din dator och sedan spela upp den i ett långsammare tempo

Tack för länken Hans, intressant läsning.
Det jag har klippt ut verkar peka på att teckningar visar filamenten vilket fotografiet inte gör samt att man trodde mera på att fotografierna återgav strukturen korrekt.
Screen Shot 2017-03-30 at 17.10.28.png
Screen Shot 2017-03-30 at 17.10.28.png (67.44 KiB) Viewed 5939 times
På 1800-talet var plåtarna ortokromatiska dvs bara känsliga för blått och UV vilket kan förklara beskrivningen här ovan. Filamenten brukar framträda mera i den röda och gröna kanalerna. Detta var faktiskt någonting som förvånade mig med bilden från Lick observatoriet (som är den äldsta bilden i min sekvens) för där är filamenten väldigt tydliga vilket skulle peka på att den snarare är från 1900-talets början då de pankromatiska emulsionerna uppfanns.

Så här ser den bilden ut i original (och ja, den är spegelvänd):
M1 Lick.jpg
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M1 120 års expansion av Krabbnebulosan - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Den bilden är ju verkligen mycket detaljerad och fin!

En liten kommentar: jag råkade se din animation på en engelskspråkig sida, och märkte att det blivit fel på 100 år när det gäller den första bilden. 1800-talet = 19th century. 1900-talet = 20th century.

Mvh
Hans Bengtsson
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M1 120 års expansion av Krabbnebulosan - Peter Rosén

Post by Lazze »

Fantastiskt intressant och illustrativ sekvens :good:

Jag gjorde lite försök att söka på Mount Wilson och Hooker-teleskopet eftersom jag läste att man studerat krabbnebulosan med det teleskopet men kammade noll vad gäller bilder.

Och efter att ha sett din sekvens tycker jag inte krabbnebulosan är något bra namn, pulserande hjärtat känns mer närliggande :D

/Lasse