Kvällens måne - Isabelle A

Bilder från galleriet
Post Reply
Isa
Posts: 21
Joined: 2015-03-17 23:02:14
spamtest: JA
Location: Stockholm

Kvällens måne - Isabelle A

Post by Isa »

Ny bild i galleriet
Objekt: Kvällens måne
Exponering: 1/250
Fotograf: Isabelle A
Teleskop: Magni-Star EQ70 f/11,5
Kamera: Canon EOS 60D
Kommentar: Det var ett tag sedan jag använde teleskopet och hade lust att fota något. Nu är jag tillbaka med en bild på kvällens halvmåne.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kvällens måne - Isabelle A

Post by AstroFriend »

Hej Isabelle,
Kul att du kunnat fota igen, själv har jag inte ens fått ut teleskopet på balkongen denna säsong. Jag är nere i södra Spanien nu och har månen nästan rakt upp. Så skulle man ha det hemma så man får minimalt med atmosfär mellan och mindre störningar från den.

Du har fått månen bra. Har du försökt mäta hur stora de minsta detaljerna du kan se på fotot är?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Isa
Posts: 21
Joined: 2015-03-17 23:02:14
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Kvällens måne - Isabelle A

Post by Isa »

AstroFriend wrote:Hej Isabelle,
Kul att du kunnat fota igen, själv har jag inte ens fått ut teleskopet på balkongen denna säsong. Jag är nere i södra Spanien nu och har månen nästan rakt upp. Så skulle man ha det hemma så man får minimalt med atmosfär mellan och mindre störningar från den.

Du har fått månen bra. Har du försökt mäta hur stora de minsta detaljerna du kan se på fotot är?

Lars
Det låter varmt och skönt till skillnad från vädret här.
Nej det har jag inte, har inte ens tänkt på det, bra tips, hur gör man det i så fall? =)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kvällens måne - Isabelle A

Post by AstroFriend »

Ja idag har varit toppenväder här i Sevilla, i morgon far vi vidare till Cadiz.

Om du tar måndiametern och delar med antalet pixlar som räcker längs en rad tvärs över månskivan får du hur många km per pixel. Sedan letar du till ex efter de minsta kratrar du kan urskilja och hur många pixlar diametern är får du ett visst mått i km på hur små kratrar du kan urskilja. Normalt gör man kanske lite annorlunda men ger en viss uppfattning i varje fall.

Du bör mäta mitt på månen eftersom kanterna ger distorsion.

Månens diameter är ca 3500 km. Täcker din kamera månen med tusen pixlar på bredden är varje pixel 3.5 km bred på månen.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”