Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebula
Exponering: 1.5 timmar
Fotograf: Mikael Wahlberg
Teleskop: Skywatcher evostar 80 ED
Kamera: Canon 1200D
Den här bilden är en blandning med massa olika exponeringar och iso värden från 400-1600. Igentligen var det bara ett test efter att jag modifierade min kamera. Men testade att lägga ihop dom bilder ja tog på den. Blev ganska bra ändå tycker jag:) Lite avlånga stjärnor är det dock p.g.a av att ja hade lite besvär med guidningen den kvällen. inga darks flats eller bias
Klicka for att se stor version av bilden
M42 Orionnebula - Mikael Wahlberg
M42 Orionnebula - Mikael Wahlberg
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
- AstroFriend
- Posts: 4099
- Joined: 2012-12-17 13:30:45
- spamtest: JA
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: M42 Orionnebula - Mikael Wahlberg
Hej Mikael,
Jag tycker nog inte det blev så dumt, du har fått ganska bra djup i den. Men lite trist som du säger med de utdragna stjärnorna.
En sak dock bara angående stackning med olika iso. Det är riktigt att ha olika iso på Canon kamerorna för att få ut det mesta. Jag brukar begränsa mig till 400iso och 1600iso för att det inte ska bli för krångligt. Viktigt att tänka på att om du tar samma exponeringstid får du inte fler fotoner. Däremot klarar låga isotalet högre dynamik och höga isotalet låga signaler bättre. Eftersom du har olika gain måste du normalisera bilderna innan stackning om inte ditt program gör det automatiskt. Och innan du gör det måste du dra bort biasen och ev mörkerström beroende på temperatur och exponeringslängd. Därefter multiplicera nivån på iso400 bilderna med x4.
Egentligen behöver man göra något åt den lägre isotalets bild bakgrund också innan man stackar. Jag har ingen färdig lösning på den detaljen. Ibland har jag gjort en cut i iso400 bilden av de lägsta nivåerna för att dess störningar inte skall förstöra bakgrunden i iso1600 bilden. Kanske man kan använda ett smart filter i stället.
Ett problem som uppstår ibland är att aligningen inte fungerar perfekt. Speciellt om jag har ännu störe skillnad i iso talet och kanske dessutom olika exponeringstid. Därav jag begränsar mig till exemplet ovan.
Nu reserverar jag mig att jag kanske inte tänker riktigt klart här på morgonen och kanske missat lite i detaljerna.
På en Canon kamera behöver du inte ta bias och dark bilder för att göra detta. Läs på min hemsida under tutorial hur jag använder AstroImageJ för att utnyttja kamerans overscan region till detta i mina hemsnickrade makron. Blir väldigt bra, har aldrig fått sådana resultat i något färdigt program, speciellt flat kalibreringen fungerar som den ska fastän det är en färgkamera.
För att få maximal nytta av detta bör bilderna vara tagna med dithering.
Att ta med olika iso har jag än så länge inte fått ut något extra av, men det beror mest på de kraftiga ljusföroreningar jag har och de positiva effekterna drunknar i detta.
En helt annan teknik som antagligen många använder är att använda blending och masker när man slår ihop de båda grupperna. I DSS finns ytterligare en annan teknik som använder en isotrop baserad utvärdering där den väljer de delar som ger mest information.
Ditt redigeringsprogram måste klara floatingpoint 32 bit per pixel, annars försvinner de positiva effekterna i overflow och avrundningsfel.
Från Lars vaken tidigt på morgonen i ett regnigt Cordoba
Jag tycker nog inte det blev så dumt, du har fått ganska bra djup i den. Men lite trist som du säger med de utdragna stjärnorna.
En sak dock bara angående stackning med olika iso. Det är riktigt att ha olika iso på Canon kamerorna för att få ut det mesta. Jag brukar begränsa mig till 400iso och 1600iso för att det inte ska bli för krångligt. Viktigt att tänka på att om du tar samma exponeringstid får du inte fler fotoner. Däremot klarar låga isotalet högre dynamik och höga isotalet låga signaler bättre. Eftersom du har olika gain måste du normalisera bilderna innan stackning om inte ditt program gör det automatiskt. Och innan du gör det måste du dra bort biasen och ev mörkerström beroende på temperatur och exponeringslängd. Därefter multiplicera nivån på iso400 bilderna med x4.
Egentligen behöver man göra något åt den lägre isotalets bild bakgrund också innan man stackar. Jag har ingen färdig lösning på den detaljen. Ibland har jag gjort en cut i iso400 bilden av de lägsta nivåerna för att dess störningar inte skall förstöra bakgrunden i iso1600 bilden. Kanske man kan använda ett smart filter i stället.
Ett problem som uppstår ibland är att aligningen inte fungerar perfekt. Speciellt om jag har ännu störe skillnad i iso talet och kanske dessutom olika exponeringstid. Därav jag begränsar mig till exemplet ovan.
Nu reserverar jag mig att jag kanske inte tänker riktigt klart här på morgonen och kanske missat lite i detaljerna.
På en Canon kamera behöver du inte ta bias och dark bilder för att göra detta. Läs på min hemsida under tutorial hur jag använder AstroImageJ för att utnyttja kamerans overscan region till detta i mina hemsnickrade makron. Blir väldigt bra, har aldrig fått sådana resultat i något färdigt program, speciellt flat kalibreringen fungerar som den ska fastän det är en färgkamera.
För att få maximal nytta av detta bör bilderna vara tagna med dithering.
Att ta med olika iso har jag än så länge inte fått ut något extra av, men det beror mest på de kraftiga ljusföroreningar jag har och de positiva effekterna drunknar i detta.
En helt annan teknik som antagligen många använder är att använda blending och masker när man slår ihop de båda grupperna. I DSS finns ytterligare en annan teknik som använder en isotrop baserad utvärdering där den väljer de delar som ger mest information.
Ditt redigeringsprogram måste klara floatingpoint 32 bit per pixel, annars försvinner de positiva effekterna i overflow och avrundningsfel.
Från Lars vaken tidigt på morgonen i ett regnigt Cordoba
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!
Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!
Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M42 Orionnebula - Mikael Wahlberg
Tack Lars! Ja de va lite synd faktisk med de utdragna stjärnorna men i helhet ser den inte så pjåkig ut tycker ja:) Blev ganska förvånad att ja fick med endel av de mörka nebulositeten i bakgrunden.
Ja måste börja komma ihåg att förbehandla subbsen först det brukar göra en ganska stor skillnad när man stackar dom sen.
Jag har blandat olika exponeringstider men har aldrig blandat olika iso förut. Visste inte hur det skulle bli faktiskt eftersom detta enbart var ett test av hur det blev med en sån här blandning.
Det är en blandning med 40subs med tider på 45sec 60sec 90sec 120sec 0ch 150 sec. vad alla låg på för iso kmr jag inte ihåg nu tyvärr.
Jaha ja har alltid trott att det blir bäst att köra på samma exponeringstider på samtliga subs. Det är nånting ja får ta med mig vid nästa fototillfälle.
Tack lars för kommentaren lär mig nästan alltid något nytt när man får svar eller läser nåt från dig
Jag får kolla upp lite av de saker du nämner speciellt med användandet av olika exponeringstider och se ifall man kan få till de bättre i fortsättningen
MVH/Micke
Ja måste börja komma ihåg att förbehandla subbsen först det brukar göra en ganska stor skillnad när man stackar dom sen.
Jag har blandat olika exponeringstider men har aldrig blandat olika iso förut. Visste inte hur det skulle bli faktiskt eftersom detta enbart var ett test av hur det blev med en sån här blandning.
Det är en blandning med 40subs med tider på 45sec 60sec 90sec 120sec 0ch 150 sec. vad alla låg på för iso kmr jag inte ihåg nu tyvärr.
Jaha ja har alltid trott att det blir bäst att köra på samma exponeringstider på samtliga subs. Det är nånting ja får ta med mig vid nästa fototillfälle.
Tack lars för kommentaren lär mig nästan alltid något nytt när man får svar eller läser nåt från dig
Jag får kolla upp lite av de saker du nämner speciellt med användandet av olika exponeringstider och se ifall man kan få till de bättre i fortsättningen
MVH/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Re: M42 Orionnebula - Mikael Wahlberg
Finns en gammal tråd på CN som kan vara värt att prova
http://www.cloudynights.com/topic/24185 ... ars-round/" onclick="window.open(this.href);return false;
fin bild!
/F
http://www.cloudynights.com/topic/24185 ... ars-round/" onclick="window.open(this.href);return false;
fin bild!
/F
Re: M42 Orionnebula - Mikael Wahlberg
Tack!Fredrikdb wrote:Finns en gammal tråd på CN som kan vara värt att prova
http://www.cloudynights.com/topic/24185" onclick="window.open(this.href);return false; ... ars-round/
Ja de får man testa när man får tid
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
- AstroFriend
- Posts: 4099
- Joined: 2012-12-17 13:30:45
- spamtest: JA
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: M42 Orionnebula - Mikael Wahlberg
Om man gör dark kalibreringar är det en stor fördel om man håller sig till få olika exponeringstider. Man kan därmed reducera antalet darkbilder man behöver bygga sitt darkbibliotek med.
Men som jag skrivit om tidigare tar jag inga bias eller darks längre och får på köpet bättre kvalite om allt blir rätt gjort.
I exif datat på dina Canon filer finns exponeringstid, iso, temperatur, bländare (med vissa objektiv) och en hel del annat. Programmet Irfanview är bra på detta och mycket annat.
Kul du finner intressanta och användbara saker bland det jag skriver.
Lars
Men som jag skrivit om tidigare tar jag inga bias eller darks längre och får på köpet bättre kvalite om allt blir rätt gjort.
I exif datat på dina Canon filer finns exponeringstid, iso, temperatur, bländare (med vissa objektiv) och en hel del annat. Programmet Irfanview är bra på detta och mycket annat.
Kul du finner intressanta och användbara saker bland det jag skriver.
Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!
Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!
Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M42 Orionnebula - Mikael Wahlberg
Jo sen får man ju tänka på att temperaturen spelar in också med ett dark bibliotek. Så ska gå in mer på att få dithering att funka bra så kanske man slipper å ta darks i fortsättningen
/Micke
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
- AstroFriend
- Posts: 4099
- Joined: 2012-12-17 13:30:45
- spamtest: JA
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: M42 Orionnebula - Mikael Wahlberg
Då när jag fortfarande tog dark försökte jag ha för var tredje grad. +3, 0, -3, -6, -9, -12. Exponeringstiderna vanligen 30, 60, 120, längre än så gick aldrig att ta tyärr.
Blev nästan komplett för iso 800 med ca 55 st för varje.
För experimenten med dubbla iso, 400 och 1600 hade jag bara några få temperaturer.
De är ju dessutom är ju dessutom lite färskvara och behöver tas om med jämna mellanrum.
På en kyld kamera kan man ha mycket snävare temperatur intervall, oftast tiondelen på en grad och därmed blir kalibreringen bättre.
Man kan ju också fuska och räkna fram för olika temperaturer och exponeringstider och därmed få ned antalet darks. Har gjort lite enklare försök med det men blev aldrig bra.
Lars
Blev nästan komplett för iso 800 med ca 55 st för varje.
För experimenten med dubbla iso, 400 och 1600 hade jag bara några få temperaturer.
De är ju dessutom är ju dessutom lite färskvara och behöver tas om med jämna mellanrum.
På en kyld kamera kan man ha mycket snävare temperatur intervall, oftast tiondelen på en grad och därmed blir kalibreringen bättre.
Man kan ju också fuska och räkna fram för olika temperaturer och exponeringstider och därmed få ned antalet darks. Har gjort lite enklare försök med det men blev aldrig bra.
Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!
Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!
Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;