Kall kväll i januari - Tomas Wikander

Bilder från galleriet
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Kall kväll i januari - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Ny bild i galleriet
Objekt: Kall kväll i januari
Exponering: 8.8mm, 1/4
Fotograf: Tomas Wikander
Teleskop: Kameraobjektiv
Kamera: Sony RX100iv
Kommentar: Kallt som sjutton och ljuspelare överallt i byn. Läckert men svårt att göra det rättvisa på bild.
Teleskopet jobbar på. Bra seeing mot zenith.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Kall kväll i januari - Tomas Wikander

Post by micke187 »

Snygg bild ! :)
Men kan du verkligen ta astrofoton nu när månen är uppe?
Var ute nyss å testade guidningen å tog lite kort men de var ju i princip lönlöst korten blev väldigt ljusförorenade.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Kall kväll i januari - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Tack!
Nu fotar jag för fotometriska mätningar av diverse variabla stjärnor. Då funkar det bra fast det är fullmåne - om man håller sig en bit ifrån månen. När månen gått ner vid ett i natt så blir det lite RGB-foton av en del galaxer, sen avslutar jag med lite mer fotometri-bilder i morgon innan soluppgång. Ha-filter funkar ganska bra även vid fullmåne, förutsatt att objektet är en bra bit från månen (mer än 60 grader på himlen).

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Kall kväll i januari - Tomas Wikander

Post by Björn »

Cool bild, Tomas!

Krispigt även här i Ljungskile ikväll (-15 C).
Har just kommit in efter att ha varit ute i 2.5 timmar. Det blev 34 obsar innan jag tröttnade på att frysa.
Himlen var inte topp-notch ikväll, halvdan seeing och lite dis här och där men det gäller ju att passa på när det vankas någorlunda klara kvällar.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Kall kväll i januari - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Tack Björn,

-25 här ute nu. 2,5 tim i -15, det är bra jobbat! :good:
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kall kväll i januari - Tomas Wikander

Post by Hans Bengtsson »

Ett antal minusgrader även på min balkong. En minut för SS Cyg och en minut för Chi Cyg ... det fick räcka för mig. Lite roligt att jag kunde obsa SS Cyg i utbrott för fjärde kvällen i rad, det var nog länge sedan det hände för min del. Men i övrigt stannar jag inne i värmen.

Inte särskilt klart väder i Göteborg men OK för variabler om man bortser från kylan. Stor eloge till dom som trotsar de låga temperaturerna och levererar observationer!

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Kall kväll i januari - Tomas Wikander

Post by gost »

Läcker bild Tomas. Älskar verkligen dessa pelare. Visst är det härligt med riktigt kalla dagar med alla vackra fenomen som kan uppstå :)
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kall kväll i januari - Tomas Wikander

Post by Håkan N »

Tomas !

Schysst bild av vinter och Sverige och astronomi.

Vi har ju runt 25 minus här så antar inget visuellt obs i Svabensverk i helgen ;-)
Skulle vilja se en 32" dob sättas upp av nån här ;-))
Ingen direkt seeing ändå nu och jag har innan ens astro karriären börjat gett upp vinterobset.
Visste ju jag svårt med ( moderat omskrivet för 'hatar' ) snö å kyla å allt med vintern att göra ändå skulle hitta nån 'lösning' vs astron, men inser det får bero helt.
Nån minus kan man ta i UAA's dome med roligt astro umgänge, men snödrive obs får vara för min del. Varav jag köpte min lilla Swarro kikare ( alltid nåt vs en prommenad.
Man får hoppas på nån dag vår och höst vs klar himmel i tacksamt väder.
Just nu är jag ödmjuk inställd för 5-6 kvällar per år.
Sedan reser jag väl till varmare/mörkare platser och hoppas på tur där. Men tuff branch detta !

Men å andra sidan ska ju det vara vinter nu i landet. Då får man anpassa sig.

Kommer förbi nån gång och kikar in.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kall kväll i januari - Tomas Wikander

Post by timokarhula »

Tomas, en läcker bild på gatlysehalon! De saknades i Virsbo trots att temperaturen sjönk till -25 inatt.

/Timo K
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kall kväll i januari - Tomas Wikander

Post by AstroFriend »

Hej Tomas,
Läcker bild bild på stadsljuset med fina färger. Men förstår inte riktigt, är det så det ser ut naturligt eller är det en trickeffekt du lagt på i efterbehandlingen? För jag har aldrig sett något sådant av "vanligt" gatljus. Även om det ser väldigt imponerande ut så ser det ju lite oroväckande ur ljusföroreningssynpunkt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kall kväll i januari - Tomas Wikander

Post by timokarhula »

Tomas har fångat ett halofenomen, en "light pillar halo", gatlysehalo som jag kallar det. Det uppstår endast vid sträng kyla och då när speciellt formade iskristaller hänger i luften ovanför ljuskällor, såsom gatlysen. Dessa är helt visuella fenomen och mycket vackra när de syns med blotta ögat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Light_pillar" onclick="window.open(this.href);return false;

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kall kväll i januari - Tomas Wikander

Post by Hans Bengtsson »

Även från min balkong i Göteborg kunde jag igår kväll se ljuspelare, men bara från de starkast lysande gatlyktorna. Här är en intressant bild på DN-skrapan i Stockholm, där även horisontella strålar kan urskiljas:

viewtopic.php?t=9968" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Kall kväll i januari - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Tackar så mycket! Riktigt vackra dagar när det är så pass kallt, termometern vände på -28 i natt. Jag avbröt astrofotandet vid midnatt, då hade grejorna hakat upp sig ett par gånger. Det var helt enkelt för kallt och mängden iskristaller blev så pass hög att det i princip började snöa från "klar" himmel.

Undrar vad kvicksilvret vände på i Svabensverk, Håkan? Det var nog ganska myggfritt :D

Bilden är tagen på fri hand och den enda efterbehandlingen är brusreducering i Lightroom, iso 6400 gör ju det hela ganska grynigt. Precis som vid astrofoto verkar det som att färgerna kommer fram mer i en kamera än för blotta ögat. Vissa färgnyanser kunde jag faktiskt se med blotta ögat, så bilden representerar faktiskt verkligheten rätt så bra. Den här Sony-kameran är verkligen vass.

Ljuspelarfenomenet verkar ha uppträtt ganska lokalt, bara en kilometer söder om mig var himlen helt klar. Jag tror att det kan ha att göra med närheten till sjön Runn. Sjön är istäckt, men det skedde relativt nyligen.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kall kväll i januari - Tomas Wikander

Post by AstroFriend »

Hej,
Tack alla för beskrivningen, jag har nog sett solen få en sådan pelare men aldrig gatljus. Men kanske blir sällsynt när man bor i en storstad och dessutom håller sig inne när det kryper under minus 10 grader. Men med tanke på hur vackert det ser ut så får man nog ge sig ut i kylan o mörkret någon gång.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Kall kväll i januari - Tomas Wikander

Post by Tony »

Även jag testade grejorna i kylan. Intressant att se hur mycket problem som tillkommer.
Första som hände var att fokuseraren på guidetuben frös ihop. Jag såg tidigare att den var infettad och frågan är vad det skulle
tjäna till. Fick lov att värma upp den med en värmepistol. -Ska demontera den vid tillfälle sen, torka rent och lägga på nån droppe olja.
Tänkte mest testa guidningen eftersom det var vindstilla. Men den gillade heller aldrig kylan riktigt. Fick några mystiska peakar så jag provade oguidat och det gick faktiskt bättre.
Bygget med det nya stativet har börjat så vi får väl hoppas det.

Ljuspelare brukar vi se här ibland, fast jag kollade inte nu...
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum