Skumt Objekt

Bilder från galleriet
Post Reply
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Skumt Objekt

Post by Jim »

Fotade NGC 7331 27/9. Som många säkert vet finns det en funktion i PixInsight som heter "Blink".
Med denna kan man ladda in alla RAW bilderna och köra de som ett bildspel för att sortera bort dåliga bilder.
Testade den funktionen för första gången för någon dag sedan. När jag gjorde det upptäckte jag ett objekt
på en av bilderna som bara finns på den bilden ingen annan. Av 17 bilder blev denna bild 15.
Har haft samma inställningar på alla bilderna utom den sista som inte är med här, bilderna är tagna med ISO 800 och 480s.
Har lagt upp bilden som ligger innan och efter denna bild dvs bild 14, 15 och 16.
Har brusreducerat lite och skurit ut den del som är av intresse från bilderna.
På bild 15 (NGC7331-02h52m.jpg) finns där ett objekt upp mot vänstra hörnet som jag undrar vad det kan vara.
Det ser ju nästan ut som en galax, men som sagt den finns bara på denna bilden.
Är det någon som har en aning?
NGC7331-03h00m.jpg
NGC7331-02h52m.jpg
NGC7331-02h44m.jpg
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Skumt Objekt

Post by Martin F »

Det som slår mig är att den är skarpare än allt annat i bilden. Kan det vara en liten reflex från någon tillfällig ljuskälla, t.ex. en passerande bil?
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Skumt Objekt

Post by Jonas »

Kan det vara en ljussvag meteor?

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skumt Objekt

Post by AstroFriend »

Det skulle ju kanske kunna vara en roterande satellit, i så fall kommer Björn kunna svara på vilken det är.

Har du klockslaget när just den bilden är tagen och datum?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Skumt Objekt

Post by Miska »

Ser ut som iridium flare eller en bit av rymdskrot (finns gott om där ute)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: Skumt Objekt

Post by Jim »

Hej Alla.

Bil tror jag knappt, har en mur mot gatan som är ca 2.4 m
Meteor möjligen, tycker den borde lämnat något längre spår? Skulle iof kunna vara att objektet var på väg rakt emot mig under någon bråkdel
av en sekund? Den är ju ljusstarkast mitt på den rackarn.
Roterande satellit Ok, tids angivelserna är redan skrivna :) men här är de igen 20160927-02:52.
Flare, ja det kan ju vara troligt. Likaså något litet skrot som var på väg mot mig.

Mvh
Jimmy
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skumt Objekt

Post by AstroFriend »

Hej Jim,
Vad bra, men kan faktiskt inte se klockslaget i de tidigare inläggen, bara datumet. Men nu har jag de och har skrivit till Björn om han kan bekräfta eller utesluta satellite. Han svarar säkert direkt här, jag bara bevakar åt honom när sådana här frågor dyker upp då han inte dagligen är här själv.

Fin bild du fått på galaxen för övrigt! Är väl ett ganska litet objekt antar jag, men du kanske har haft relativt lång fokallängd. Kommer den färdiga bilden upp här senare?

ps.
Liknande "blink" eller movie kan jag göra i AstroImageJ också, brukar göra så för att se att aligningen gått bra.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: Skumt Objekt

Post by Jim »

Hej Lars.

Ok så hoppas vi Björn kan klura ut vad det är för något.
Bilden, skulle eg. ha lite mer data på den, men lägger upp den strax.
Jo man kan visst se klockslaget, Fast det står inte på samma ställe :) (NGC7331-02h52m.jpg)

Mvh
Jimmy
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Skumt Objekt

Post by Bengt »

Av de artefakter man fått med under årens lopp gissar jag på en reflektion av något utanför bilden tex flygplan iridium flash eller dylikt . (Alternativ tekniskt utläsninngsfel )

Tror inte på satellit och meteor spåret riktigt de brukar alltid vara längre och satelliter dras mycket längre i bilden . Iridium brukar vara större.
Hoppas du får klarhet .
Bengt
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Skumt Objekt

Post by Miska »

Eldbollar, meteoriter osv lämnar blå/turkos/grön/röda spår efter sig. Iridium är ju en plåtburk som roterar. Kan vara solpanelsreflektion av nåt slag. Rymdskrot brukar jag fota rätt ofta, även på vidvinkel astrolandskapsfoton.

Uteslutade:
Flygplan
Billjus
Lampa
Annan reflektion från jordens atmosfäriska yta/område

SciFi:
Kan vara utomjordingar, vi vet aldrig 8)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skumt Objekt

Post by AstroFriend »

Hej Jimmy,
Björn behövde lite mer information, var är bilden tagen och sedan om det var UT eller sommartid, antar det är sommartid eller?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: Skumt Objekt

Post by Jim »

Hej.

Bilden är tagen i Höör och korrekt med sommartid inställt.

Rymdskrot eller en reflektion från en roterande satellit, ja det verkar vara troligt, vi får se.

Hmm det kan ju vara Ali Jens också ;)
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
USA161
Posts: 13
Joined: 2016-02-08 13:22:49
spamtest: JA

Re: Skumt Objekt

Post by USA161 »

När jag fått rätt ort (Höör) (+tid) föll det på plats.
Spåret stämmer utmärkt med en sovjetisk navigationssatellit på ca 19000 km höjd.
Om den inte råkat ut för en krock eller ett läckage kan den rotera mycket långsamt, så det är fullt tänkbart att endast en fastnade på bilden.
En reflex från en blank yta syns bara över ca ½ grads rotation, alltså 1/700 av tiden. Satelliten passerade bildfältet (22' x 16') på ca 40 s, och tillbringade då bara ca 0.03 s per pixel, och hinner alltså inte lämna mycket fotoner i resten av bilden, även om den inte är så svag.
1757202.jpg 02.52 2016-09-27_DS9+HS.png
Bilden konverterad till .fits av Astrometry.net, koordinater för hörn (och satellit) från SAOimage DS9, presenterade över prognos från HeavenSat 2.4.9

/Björn
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: Skumt Objekt

Post by Jim »

Det var häftigt, Björn.
Tack för infon allihop.
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Skumt Objekt

Post by timokarhula »

Jag säger då bara att Björn Gimle är en världsauktoritet i att ta reda på satellitobservationer! Han har hjälpt mig vid ett par tillfällen då jag sett mycket speciella satellitobsar från Australien. Första gången tog Björn reda på all data om ett raketsteg som brann ner i Australiens himmel 10 år efter själva händelsen. Nu senast hjälpte han mig med min "UFO-observation" av den dubbla Omega Centauri i februari. Så länge man vet exakt tidpunkt, plats på jorden och koordinater på himlen så går det att återskapa satellithändelser.

/Timo K

Return to “Bilder”