M 33 Triangel galaxen - v2016 - Zoltan Nagy

Bilder från galleriet
Post Reply
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

M 33 Triangel galaxen - v2016 - Zoltan Nagy

Post by MrZ »

Ny bild i galleriet
Objekt: M 33 Triangel galaxen - v2016
Exponering:
Fotograf: Zoltan Nagy
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Hej,
Här kommer ännu en M33. Jag blir aldrig riktigt nöjd med M 33. Tycker den är mycket svår att behandla! Denna blev dock snäppet bättre än 2015 år version enligt mig. Fick med mer av de ljussvaga delarna samt något mer detaljrik. Vad tycker ni?

Exponering (oguidad): 49x300 + 34x180s ISO 3200. Total exponerings tid är 5timmar 47 minuter. Inga flats, bias eller darks har används. Bilden är fotograferad med moddad Canon EOS 100D samt Orion Optics UK AG12 på 10 micron GM1000HPS montering. Stackning och bildbehandling i PixInsight samt Photoshop. Ni hittar även annoterad version av bilden på min hemsida.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M 33 Triangel galaxen - v2016 - Zoltan Nagy

Post by AstroFriend »

Hej Zoltan,
Om jag kom i närheten av vad du lyckas med skulle jag vara väldigt nöjd. Svårt att se något som kan förbättras, nu har jag dock ingen erfarenhet om vad ett 12" teleskop kan åstadkomma. Om det nu skulle vara något så kanske jag tycker det verkar lite tomt på stjärnor i bakgrunden i de yttre områdena, säkerligen en effekt av att du inte gjort en flatkalibrering.

Om du tar några flatsbilder kan du kalibrera med metoden jag använder, bilderna bör vara tagna med dithering också för att ge maximalt resultat. Din montering är antagligen så bra att variationen mellan bilderna blir för små, men prova i varje fall. Det har fungerat på mina gamla bilder tagna utan dithering och du har en Canon kamera:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Förutom att få din bild flat kalibrerad så kommer du undertrycka all fixed pattern som finns i bilden. Den blir demosaicad också så du slipper ifrån den förödande debayerprocessen.

Det som är viktigt är att din kamera har ett overscan område liknande de som finns på Canon 350D, 5D och 6D som jag testat på. Fungerar inte det kan jag analysera en av dina raw bilder och anpassa mitt macro så den fungerar där också under förutsättning kameran har samma tekniska uppbyggnad på sensorn i det avseendet.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: M 33 Triangel galaxen - v2016 - Zoltan Nagy

Post by wimvb »

Mycket bra bild med massor av detaljer.
Den förstorade bilden visar en aning för stark brusreducering jämfört med galaxen, men det är smaksak.
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: M 33 Triangel galaxen - v2016 - Zoltan Nagy

Post by Tannerswe »

Det är en riktigt bra version av m33 du fått till!

Sitter och jämför med min egna version, http://astronet.se/view_image.php?id=46 ... =3&filter=" onclick="window.open(this.href);return false;
och det slår mig vilka detaljer det är i din bild. Det är bara att inse att jag behöver kanske vara lite mer selektiv i vilka subbar jag behåller och se över min redigering... samt att det är bara att inse att 12" ger lite mer än 6" :P
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M 33 Triangel galaxen - v2016 - Zoltan Nagy

Post by Magnusedback »

Otroligt vad mycket detaljer det är i din bild.
Klart intressant utrustning du använder.

Går det att köra med dithering när du inte använder guidning?
Eller hur gör du för att ta bort döda pixlar när du inte använder kalibreringsbilder?

/Magnus
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: M 33 Triangel galaxen - v2016 - Zoltan Nagy

Post by MrZ »

Tack för kommentarerna!

Magnus:
SGP, MaximDl, CCD Autopilot, ACP stödjer dithering mellan exponeringarna genom att introducera små slew rörelser.
Jag använder Maxim DL men på senare har jag provat SGP mer och mer.
Tidigare körde jag faktiskt manuellt mellan framen (säg genomsnitt var 5:e).

MVH/Zoltan
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M 33 Triangel galaxen - v2016 - Zoltan Nagy

Post by Magnusedback »

MrZ wrote:Tack för kommentarerna!

Magnus:
SGP, MaximDl, CCD Autopilot, ACP stödjer dithering mellan exponeringarna genom att introducera små slew rörelser.
Jag använder Maxim DL men på senare har jag provat SGP mer och mer.
Tidigare körde jag faktiskt manuellt mellan framen (säg genomsnitt var 5:e).

MVH/Zoltan
Tack för snabbt och bra svar.

Jag som tänkte fel där, jag fick för mig att det var själva guidningen som skapade den lilla slew rörelsen genom att "fel" guida lite.
Men så är det så klart inte.
Jag kör själv SGP, så det måste varit stället som inställningen för dithering ligger som lurat mig.
GM1000HPS montering ligger på önskelistan så det var mest därför jag var nyfiken. :D

Mvh
Magnus
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: M 33 Triangel galaxen - v2016 - Zoltan Nagy

Post by MrZ »

Hej igen Magnus, 10u GM1000HPS montering är verkligen fantastisk!!
Den levererar varje gång! Om jag skall uppgradera i framtiden blir det 10Micron helt säkert.

MVH/Zoltan

Return to “Bilder”