M31 Andromeda galaxen - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

M31 Andromeda galaxen - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromeda galaxen
Exponering: 88* 120 sec, ISO400
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Sigma 150mm f/2.8 APO
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Åter en bild som är tagen under ganska mörka förhållanden strax efter månen gått ned, lyxigt :-)

Sammanlagt nära 3 timmars exponering, har inte så många sådana tidigare då jag alltid fått kondens på optiken. Nu med värmeband är detta eliminerat. Ett litet missöde var att AA batterierna var urladdade till Star Adventurer monteringen, men numera har jag ju Powerbanken som kan försörja monteringen med ström och det fungerade utmärkt. Inte som vid förra tillfället då den stängde av sig då och då.

Monteringen stannade dock till några gånger, antog det berodde på att kugghjulen var lite hårt ansatta, det krävde en insexnyckel som jag inte hade i verktygslådan, men lyckades dock lätta lite gran på skruven och sedan fungerade det hela natten. Efter 3 timmar var batteriet i kameran tömt, slösade många bilder på att rikta in den på objektet och sedan lät jag displayen visa varje bild i 2 sekunder för att hålla koll på att allt arbetade som det skulle. Hade nog klarat 4 timmar om det inte varit för detta. Det var nu efter kameran börjat ta sina bilder som vi såg den mäktiga boliden strax före kl 24, jag skrev om det på annat ställe här.

Fokus var lätt att hitta med en ljusstark stjärna och liveview. Positioneringen var dock svårare, men till nästa gång kanske det går lättare med det tips jag fick härifrån, en Red Dot Finder monterad i blixtskon.

När jag tidigare fått bilder av ganska hög kvalite, speciellt vidvinkliga som här har det varit ganska svårt att få en bra align med DSS eller Fitswork, det blir helt enkelt för många stjärnor och om pekningen hoppar till mellan bilderna så blandar align funktionen lätt ihop fel stjärnor. Något som måste lösas, att den flyttar lite mellan bilderna är annars bara bra så att man får lite dithering från det.

Ägnade lite tid åt AstroImageJ programmet jag gått över till att använda på senare tid. Det är ju ett öppet program där man kan ladda in plugins eller skriva dom själv. Efter att kalibrerat, endast flat kalibrering, de statiska felen har dithering och sigma clip fått ta hand om gjordes en demosaic. Hade nu nära 400 bilder som skulle alignas, inget man gör manuellt. Har använt en funktion som heter Image Stabilization tidigare, egentligen inte till för stjärnor utan mer mikroskopbilder, fungerar dock i de flesta fall ypperligt, dock inte med dessa bilder. Funderade lite och testade att aligna med en annan align rutin och då bara i en punkt, galaxens centrum. Gjorde det med heltals pixelförflyttningar för att undvika interpolering, det gick bra. Efter detta gjorde jag en ny align, pass 2 med Image Stabilizer, nu blev resultatet perfekt. Skönt att ha kommit på hur man kan hantera detta, för ju bättre kvalite på bilderna ju större problem med align när det är vidvinkligt.

Efter detta kombinerade jag rgb bilderna i Fitswork, gjorde bara det mest grundläggande hanteringen av nivåerna. Dessa bilder är tagna vid ISO400, skulle vara intressant att ta om det men med ISO800 och se om det blir mer optimalt för Canon 6D kameran.

Känns som om jag kommit ganska långt nu. Har ersatt dark och bias kalibreringarna med dithering/sigma clip, flatkalibreringen har blivit mycket enklare och mer exakt. Hyfsatt bra kamera, liten smidig montering som är lätt att ta med på resor till platser där mörker råder. Programvara för editering som är open sourche. Ja livet leker :-)

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda galaxen - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

En detaljstudie.
RGB_new_6 crop.jpg
RGB_new_6 crop.jpg (64.58 KiB) Viewed 4504 times
En Crop från bilden i inledningen. Ser man i hög förstoring framträder det tydligt att bilden är undersamplad. Det blir nästa stora sak att lösa, ett sätt är ju att skaffa en mer pixelstinn kamera, typ Sony A7R II, med det är dyrt och pixlarna blir små vilket medför långa exponeringar. Ett alternativ är ju att utnyttja någon Drizzel lik funktion och få tillbaks den förlorade upplösningen. Borde fungera bra här och det finns redan lite ledtrådar på hur jag skall göra det i AstroImageJ.

Hur tycker ni Sigma APO 150mm f2.8 objektivet presterar? Ser sällan någon skriva om detta objektiv, jag är hittills mycket nöjd med det.

Följningen var inte helt perfekt pga polinställningen inte blev så bra som den skulle kunna ha blivit så dom felen får man bortse från när man studerar bilden. Också något jag måste jobba vidare med och förbättra. Wedgen behöver modifieras och kanske prova med en vinkelsökare till polteleskopet som föreslagits här.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M31 Andromeda galaxen - Lars Karlsson

Post by Martin F »

Kul att du börjar få ordning på grejerna! Det ser ju riktigt bra ut!

Sent from my phone using Tapatalk.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M31 Andromeda galaxen - Lars Karlsson

Post by ragge »

Hej Lars,

Visst är det trevligt med mörk himmel, särskilt när tekniken samarbetar !
Bra kvalité du har fått med så enkla grejor. Objektivet levererar, men jag antar att du har bländat ned det något, f4 kanske ?
Det du säger "att den flyttar lite mellan bilderna är annars bara bra så att man får lite dithering från det", det är ju sant men om förflyttningen beror på bristande polinställning tror jag att det gör mer skada än nytta.

Som ett nästa steg i jakten på bildkvalité skulle jag föreslå att försöka få lite färger på stjärnorna. Och att strecha lite till, jag gjorde ett test (streching enbart) med den lågupplösta jpeg-bilden. Kanske lite grovt tillyxat men det var bara en quick and dirty redigering. Men det är ju en smaksak och en svår avvägning tycker jag hur hårt man vill gå fram.
rgb_new_9_level.jpg
rgb_new_9_level.jpg (304.6 KiB) Viewed 4439 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda galaxen - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej,
Tack för kommentarerna.

Man kan ana lite drift på de enskilda bilderna och det hoppas jag kunna få bort med bättre precision på pol inställningen. Men dom "skutt" mellan bilderna jag fått är när vi manövrerat kameran och rubbat den lite ur läge ger den eftersökta dithering jag saknar, kanske det blev 50 till 100 pixlar 4 eller 5 gånger. Ofta kommer det bli att vi har två kameror monterade på monteringen, den ena kameran behöver lite manuella omställningar ibland.

Något kan den dock få driva också, på hundra exponeringar märks det inte mycket om den drivit 25 pixlar mellan första och sista bild, redan det en precision jag antagligen aldrig kan nå med denna montering. Med en modernare kamera i framtiden med lågt utläsningsbrus och annat kan man minska exponeringstiden kanske och då får driften mindre betydelse.

Bländare bl 4 har jag använt, 2.8 ger för mycket vinjettering och problem med skärpa i kanterna.

Här finns info om det test jag gjorde för att hitta lämplig bländarinställning:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tting.html

Färgerna har jag inte gjort så mycket åt, nu koncentrerar jag mig på att få bra "original" att arbeta vidare på, blev väl lite mycket blått också. Dessutom är det för lite exponering på den för nuvarande. Kan tänka mig 4 till 5 minuter per sub och det börjar bli bra för att arbeta vidare med. Lite häftigt också att se galaxen så här svagt svävande bland stjärnorna, precis som i verkligheten, man får anstränga sig. Men, men, smaken är olika och i olika situationer gillar man olika saker. Vill dock inte stretcha ut bilder som inte har den kvalite för att klara det, men ibland frestas man att göra det ändå.

Den stora utmaningen blir att öka upplösningen, objektivet levererar men kamerans pixlar inte optimalt matchade, eller egentligen ja, men kräver mer avancerad bildhantering. Tyvärr kommer nog min dator till korta, 16 eller kanske 32 GB minne vore nog bra.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M31 Andromeda galaxen - Lars Karlsson

Post by Robert Habolin »

kan bli nått! håller med om färgerna på stjärnorna, känns lite platt utan. borde finnas i datan? återigen, häftigt med sån otrolig widefield, grymma perspektiv! sen är bilden lite åt det blåa hållet på min dator... ?

du börjar få bra material! bara börja redigera... och ev kolla på photoshop om du inte använder det.. Astrotools är helt fantastiskt.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda galaxen - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ökade på saturation en aning på den högupplösta bilden. Tyvärr blir det konstiga effekter på de ljusstarkare stjärnorna. De kanske var lite överexponerade innan. fast totalt sett blev väl det trevligare med lite färg som ni säger.

Det är ganska svårt att i Fitswork göra sådana här små justeringar, framförallt bakgrunden, räcker man andas på musen så hoppar det till kraftigt i nivån. Man skall ju egentligen klippa bilden på lägsta och högsta nivå som skall ingå, sedan göra en 16 integer av den och sedan in i ett fotoprogram för slutjusteringarna. Men har inte Gimp eller något annat fotoprogram installerat för närvarande.

Har i denna bild valt att ta med hela området ända upp till de ljusstarkaste stjärnorna för att inte klippa de i onödan. För att fortfarande galaxen skall framträda något är överföringskurvan mycket brant på lägsta nivåerna. Klart enklare om man skippar stjärnorna och bara arbetar med området som galaxen befinner sig inom om det nu enbart är galaxen man är intresserad av. Fast vitsen med att arbeta med ISO400 var just att behålla ett stort dynamikområde där även de flesta stjärnorna klarar sig. Skall både galax och stjärnor bli riktigt bra får man man nog ta två uppsättningar bilder, en för att klara den höga dynamiken och en för galaxen och på slutet blända ihop de, är ju tyvärr begränsningar i en DSLR hur den hanterar sensorns data med endast 14 bit, det är i varje fall ett alternativ. Nu var ju inte mitt mål att göra en vacker bild utan att få bra dynamik och skärpa ut i kanterna och inte alltför mycket brus. Sådana bilder har jag alltid haft problem med att aligna bra, äntligen har jag löst hur jag skall göra det som jag skrev om i början av inlägget, en tvåstegsprocess. Programmen tappar helt enkelt bort sig i mängden av stjärnor och om det råkar bli lite större förflyttningar mellan några bilder.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: M31 Andromeda galaxen - Lars Karlsson

Post by Yquem »

Det där med att montera en red dot finder i blixtskon var ju en bra tanke. Det är knepigt att hitta rätt med mitt 300 mm tele. Jag tänker mig i stället sätta min gröna laserpekare där. Borde vara en bra hjälp att förstå vart kameran pekar. Gäller bara att få till en montering så att lasern pekar åt samma håll som kameran. Får grunna på det...
/Anders
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda galaxen - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Anders,
Jag fick ett annat tips när jag berättade om Red Dot Findern på ett forum. Det var från Ivo som utvecklar APT. Han sa att han sätter sin gröna laser i sökaren på sin systemkamera och låter den lysa ut bakvägen genom optiken. Kanske bra ide, själv känner jag dock att jag inte vill ha en laser med tanke på att det både kan vara lite känsligt och att det kan störa andra som fotograferar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: M31 Andromeda galaxen - Lars Karlsson

Post by Yquem »

Tack för intressant tips. Ska prova det oxå. Jag förstår din tveksamhet till grönlasern, men om man använder den med omdöme, tycker jag inte det ska vara några problem.
/A
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M31 Andromeda galaxen - Lars Karlsson

Post by ragge »

Yquem wrote:Det där med att montera en red dot finder i blixtskon var ju en bra tanke. Det är knepigt att hitta rätt med mitt 300 mm tele. Jag tänker mig i stället sätta min gröna laserpekare där. Borde vara en bra hjälp att förstå vart kameran pekar. Gäller bara att få till en montering så att lasern pekar åt samma håll som kameran. Får grunna på det...
/Anders
Så här gjorde jag :
IMG_20160219_150743.jpg
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda galaxen - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
Fint och finurligt bygge du gjort. Jag gjorde något liknande på min gamla eq4 montering men långt ifrån lika avancerat som den du byggt, snygga kabeldragningar har du också. Jag kunde helt skippa motvikten dock med mitt lätta teleskop, en Rubinar.

Har ju faktiskt klurat på att både ha min 5" refraktor och 150mm objektiv på monteringen med varsin fullformat kamera. APT kan ju hantera två kameror med dithering. Nu med nya observatoriet som är på gång vore det kanske intressant att titta på den lösningen igen. En nackdel är att man bara får fri sikt på den undre kameran (motbalanssidan) när man har relativt höga vinklar, för att komma över observatoriets vägg.

Bra du visade bilden så man har med den lösningen med i huvudet när nya byggen tar fart.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda galaxen - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Har inte provat så mycket med iso400 tidigare. Men märker ett fenomen av det. Puckeln (bakgrunden) som ligger till vänster i histogrammet utgör en betydligt mindre del av hela dynamikområdet vilket det såklart skall bli också när man ökar dynamiken. Har också överlägset bra kontroll över flatkalibreringen vilket inte fungerat så bra tidigare, det gör också puckeln smalare. Sammantaget gjorde det att reglagen där jag sätter svartnivån blev extremt känsliga. Minsta lilla rörelse och det blir ljusgrått eller svart i bakgrunden för att inte tala om färgen. Men informatioen finns där, behöver bara kunna ställa in det med bättre precision. Kanske blir att jag går över mer och mer till AstroImageJ allteftersom jag sätter in mig i möjliheterna där, upplever dock färgbalansinställningarna primitiva där. Fast än så länge får Fitswork tjänstgöra till combining och för justering för nivå.

Kul är också att jag kom på hur jag kan få aligningen bättre när det inträffar stora hopp i förflyttningen av bilden. Jag har äldre bilder som jag inte kunnat aligna tidigare pga detta som jag nu kan damma av igen.

Steg för steg löser problemen sig, men allteftersom kvaliteten blir bättre syns fel som tidigare dolts.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M31 Andromeda galaxen - Lars Karlsson

Post by ragge »

Tack Lars,

Dubbla kameror är väldigt trevligt med tanke på bristvaran mörk molnfri himmel. Men det tar lite längre tid att ställa i ordning så man får vara ute i god tid.
Nu har jag på gång en kortare APO att ersätta Tokina-zoomen med. Det blir lite lättare att fokusera, den är snabbare och skarpare men väger ungefär lika mycket.

Ang ISO så skrev jag ju tidigare om min test med iso 200 vs 800, men med verkliga astrobilder tycker jag mig ha sett att det inte finns lika mycket att hämta ur lågdagrarna med 200 även om testen jag gjorde inomhus talade för motsatsen. Så tillsvidare kör jag 800 igen, skall testa mera men inte under värdefull mörk himmel. Det får bli när månen är uppe.

Registar kostar visserligen en slant, men den är helt otrolig på att aligna olika bilder (med färgseparering). Brännvidd, upplösning mm spelar ingen roll. Någonstans går väl gränsen så klart, men jag har alignat en bild med 700mm brännvidd "inne i" (ovanpå) en annan med c:a 300mm som tagits på samma motiv, för att bättra på detaljerna i widefieldbilden, och det gick som smort.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda galaxen - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
Vad är der Tokina zoom du använt? Bilderna verkar ju bli väldigt bra med den. Jag har också en APO 70 - 210mm f2.8 zoom liggandes av hög kvalite. Kanske bäst jag testar något astrofoto med den innan jag nästintill skänker bort den. Med den har jag både en 70mm och en 210mm med mig i ändlägena. Det vore väldigt praktiskt. Har du provat olika zoom på din och dessutom gjort flatcalibration ?

När jag tar bilder med lågt isotal är den stora fördelen att dynamiken förbättras avsevärt utan att det märks alltför stora försämringar i lågdagrarna. Jag får alltså ljusstarka stjärnor eller galaxkärnor att återges mer korrekt utan att överexponera. Men allt detta är ju i väntan på den perfekta kameran med lågt utläsningsbrus även vid låg gain. Sony är på god väg. Iso200 verkar ge för stora kompromisser vid låga nivåer på min Canon 6D. Men har inte hunnit testa alltför mycket, tar ju värdefull stjärntid som du säger.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”