Karelsk vals - Miska Saarikko

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Karelsk vals - Miska Saarikko

Post by Miska »

Ny bild i galleriet
Objekt: Karelsk vals
Exponering: 30 sek
Fotograf: Miska Saarikko
Teleskop: Samyang 12/2.8 ED AS NCS
Kamera: Canon EOS 5DsR
Kommentar: Orsaken varför jag tog lite semester från både stressmiljön Stockholm samt internet. Åkte till stugan i södra Karelen, Finland, ställde mig vid bryggan under trädet och snappade bilden när Vintergatan och norrskenet dansade med varandra närmare midnatt.

Kameran är ingen höjdare, om jag ska vara ärlig, då ISO maxar på 6400 och det utökade skulle säkert ha förstört hela bilden. Saknade min 6D som fungerar betydligt bättre än denna monstruösa modell med hela 50Mp, men en kul upplevelse var det ändå att få prova på något annat utöver det vanliga.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Karelsk vals - Miska Saarikko

Post by Martin F »

Tjusigt Miska! Verkligen läckert hur norrskenet sträcker sig mot Vintergatan!
Det är synd att du inte hade bägge kamerorna samtidigt. Hade varit kul att se en shoot-out med nattfoto :)
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: Karelsk vals - Miska Saarikko

Post by Pelle »

Vackert med Vintergatan och Skenet!
Att fota nattlandskap är en skön naturupplevelse och avkoppling.
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Karelsk vals - Miska Saarikko

Post by ragge »

Vackert fångat Miska - fin komposition och även tekniskt sett väldigt bra !
Jag gillar titeln, en finsk vals hade passat fint till denna bilden.

/Ragnar
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Karelsk vals - Miska Saarikko

Post by Miska »

Martin F wrote:Tjusigt Miska! Verkligen läckert hur norrskenet sträcker sig mot Vintergatan!
Det är synd att du inte hade bägge kamerorna samtidigt. Hade varit kul att se en shoot-out med nattfoto :)
Tack Martin! Mjo, synd bara att den är på service. Annars hade jag lätt kört timelapse på detta.
Pelle wrote:Vackert med Vintergatan och Skenet!
Att fota nattlandskap är en skön naturupplevelse och avkoppling.
Tackar! Ja, det var tyst och lugnt. Hörde iofs storlomen skrika på andra ändan av sjön. :)
ragge wrote:Vackert fångat Miska - fin komposition och även tekniskt sett väldigt bra !
Jag gillar titeln, en finsk vals hade passat fint till denna bilden.

/Ragnar
Tackar ödmjukast! :)
Hade nog blivit "Finsk tango" istället, för de vet knappt ens vad vals är för något där ute.. ;)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA

Return to “Bilder”