M31 Andromeda - Johan Klinthammar

Bilder från galleriet
Post Reply
klintan74
Posts: 49
Joined: 2012-12-28 19:50:51
spamtest: JA

M31 Andromeda - Johan Klinthammar

Post by klintan74 »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromeda
Exponering: 28*2min
Fotograf: Johan Klinthammar
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Testade min ioptron v2 för första gången. Blev helt ok på 2 min expo.
200mm iso2000 2,8
Med Canon 6D Tamron 70-200 2,8 Stativ
Beskuren bild
Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Johan Klinthammar

Post by AstroFriend »

Hej Johan,
Din Ioptron är ju samma koncept som min Star Adventurer som jag hoppas ha mycket kul med framöver. Det är tunga saker du hängt på den, hur går det med balansen? Tänkte motorn får det tungt.

Bilden visar dock hur bra det går. Är ju fantastiskt att kunna ta sådana bilder med en så portabel utrustning.

Lite udda isoinställning du valt. Jag har samma kamera och jag tror grundstegen är 400, 800, 1600 osv. Mellan liggande värden brukar vara framräknade, ger ingen fördel, stjäl bara av dynamikområdet. Har dock inte kunnat bekräfta det för denna modell, men borde stämma här också. Oftast använder jag iso800 och någon gång iso1600. Skall framöver testa med iso400, men det kanske inte blir så bra på Canon, mer Sony sensorerna som kan hantera det för max dynamik.

På min mobiltelefon ser bilden lite klippt ut i det svarta och alla detaljer borta där, annars jättefint. Skall kolla på datorskärmen senare, kanske blir annorlunda där.

Gratulerar till din nya montering!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
klintan74
Posts: 49
Joined: 2012-12-28 19:50:51
spamtest: JA

Re: M31 Andromeda - Johan Klinthammar

Post by klintan74 »

Hej Lars!
Vikten upplevde jag inte som ett problem. Ioptronen ska klara 3,5kg enligt spec iaf.
Testade mest iso 2000 för att se resultatet. Fick dock jobba en del med redigering, blev mycket ljus.
Kommer testa på iso 800 eller 1600 och försöka på 3 timmar exponering vid nästa tillfälle.
Här faktiskt testat med mitt tamron 150-600mm på. Viktmässigt hamnar man under 3,5kg men visst blir det lite svajjigt.
Köpte ett nytt kamerastativ förra veckan som är mycket mer stabilt.

Undrar vad du menar med att du upplever bilden klippt?
Beskuren är den.

Mvh Johan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Johan Klinthammar

Post by AstroFriend »

Hej Johan,
Imponerande att den hanterar den vikten, men hur hanterar du balansen med olika objektiv? Jag har ju en motviktsstång till min Adventurer, men lämnar den gärna hemma då den är tung tillsammans med L-skenan och tar plats i fotoväskan. Till 150mm 2.8 objektivet känns det dock ganska nödvändigt att balansera ut det. På 50mm och kortare går det ganska bra utan och bara kulledsfästet.

Med klippt menar jag i det svarta, alltså nivån, en del kallar det svartnivån. När det går under en viss nivå så blir det helt svart i din bild, spåren av signalen klipps bort. Är ju förstås lite personligt hur man vill ha det men tycker det är trevligt om man kan spåra detaljer även i de mörkare partierna. Är bilden mycket brusig kan det ge ge intryck av lite för ljus bakgrund och då kanske man gärna drar ned det, men som sagt personligt vad man föredrar. Det gäller att skärmen är rätt kalibrerad och inte alltid så lätt i de lägre nivåerna.

Jag tittar på den nu på min datorskärm och det är samma här som på mobiltelefon, inget spår av signalen i de svartaste partierna.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”