M45 Pleiaderna - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

M45 Pleiaderna - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45 Pleiaderna
Exponering: 19x 130sec, iso 1600
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Sigma 150mm f/2.8 APO
Kamera: Canon 6D
Kommentar: På fredagen åkte jag och Gunilla ut för att träffa Mika som också skulle astrofotografera, denna kväll lovade ganska gott och fortfarande är det varmt ute också. Jag var nu nyfiken på att prova Star Adventurer monteringen med min fullframe kamera och Sigma 150mm f2.8 APO objektivet, skulle jag få polaralign med tillräcklig precission?

Efter ett tags fumlande där i mörkret lyckades jag med ett antagligen kommande ryggskott få in polstjärnan på rätt läge på ringen med hjälp av appen Simply Astro Tools, mycket behändig app. Objektivet bländades ned till f4 som jag kommit fram till tidigare blir en lagom kompromiss.

Just polinställningen kändes dock inte som om det blev någon större precission med, så hade inte så höga förväntningar.

Jag tog bilderna med darksubtraction direkt i kameran, ser nu efteråt att exponeringstiden råkade bli 130 sekunder istället för de 60 jag hade tänkt mig, men spelar ingen roll.

Se bilden, jag tycker stjärnorna blev ganska runda både vad gäller tracking och objektivets kantegenskaper. Med lite träning på polinställning skall det gå att få betydligt bättre. Den här gången använde jag för ovanlighetens skull iso1600, nästa gång går jag åter till iso800 och ökar exponeringen till 2 minuter eller kanske mer, borde ge betydligt bättre dynamik. Den här bilden pressade jag lite extra då jag var nyfiken på nebulosititen men samtidigt försvann ju mycket av färginnehållet på stjärnorna som ser bra ut på originalen. Bilden är annars minimalt processad, bara det allra nödvändigaste.

Det blir ett spännande objektiv att jobba vidare med, jag skall försöka göra manuell dithering framöver så bilderna kan processas på ett lite mer avancerat sätt.

Hann inte testa värmebandet denna kväll men det var heller inga kondens problem. Powerbanken fick i varje fall chansen att jobba och försörja monteringen, märktes ingenting på batteri indikatorn efter nattens jobb.

Vid kl 01:30 började himlen kännas lite väl ljus pga den uppkommande månen och vi packade ihop våra grejor och for hem. Gunilla fick också bra bilder med sin Canon EOS M och 22mm f2 objektivet, återkommer om det.

Nästa vecka står Mariestad partyt på tur, vi tar med oss grejorna och hoppas på klart väder. Kul om vi syns där!

Vi får se om Mika lägger upp någon bild här också eller kanske på sin fotosida.

ps.
Hann också göra några test med min Tokina zoom 20-35mm som jag aldrig använt till astro tidigare. Fick ett märkligt fenomen på de bilderna, precis som jag fått med med min fasta 35mm. Stjärnorna till vänster i bild kraftigt distoriserade, typ trekanter, men till höger perfekta, har ingen ide för stunden varför det blev så, båda objektiven på bländare 4.

Lars o Gunilla

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M45 Pleiaderna - Lars Karlsson

Post by Robert Habolin »

snyggt! lite brusig, men bra ändå! och häftigt att sån widefield. får objektet plötsligt oxo en "plats" på himlen och inte bara en closeup utan referenspunkter!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: M45 Pleiaderna - Lars Karlsson

Post by bjosch »

Hej Lasse, ska bli spännande att följa ditt processande av Pleijaderna. Du har ytterligare kapacitet att plocka ur monteringen. Jag har flera gånger (utan att känna att polinställningen varit optimal) fotat 180 sekunder med mitt 300 mm objektiv och med APS-c sensor(Canon 70D) och fått helt runda stjärnor, där de större tom har "strålar". Ett tips på en app vid polinställningen är "polarfinder" med en ljusblå botten och gula stjärnor av lilla björnen som logo. Den appen har flera av skywatchers polinställare "reticles" bla har den Staradventures. Det gör det lättare att placera polstjärnan exakt längs "klockan" då appen visar samma display som den du ser i monteringen.
Vad gäller strömförsörjningen förstår jag att du inget såg. Jag har kört med batterier och har fortfarande inte bytt dem trots åtskilliga nätters fotande. Den verkar dra minimalt med ström även i kyla.

MVH Björn
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: M45 Pleiaderna - Lars Karlsson

Post by pesa »

Intressant Lars!
Jag har själv sneglat på den monteringen och ditt resultat lovar gott.

pelle

PS ryggskottskänslan känner jag igen från mina Eq6-dagar, man får nästan kräla på marken på min breddgrad (enköping)
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M45 Pleiaderna - Lars Karlsson

Post by ragge »

Då fick du ett kvitto på att ditt portabla kit levererar, grattis !
User avatar
Loke
Posts: 14
Joined: 2013-11-27 19:31:28
spamtest: JA
Location: Edsbyn

Re: M45 Pleiaderna - Lars Karlsson

Post by Loke »

Ser bra ut och du fick med gänget med mörka nebulosor kring Atik längst till vänster i bild. Alltid intressant att även få se grannskapet till populära objekt.
Observation: You couldn't see a thing.
Conclusion: Dinosaurs.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M45 Pleiaderna - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej och tack för alla kommentarer.

Det jag ser som kan utvecklas ytterliggare är wedgen, i azimutal led behöver jag spänna åt friktionsskruvarna en aning till. I altitude är det svårare, vågar inte dra hårdare i låsanordningen, rädd för att chassit spricker då. Skall försöka lägga mellan en tunn plastbricka i gaffeln och se om det hjälper.

Men på det stora hela fungerade det mycket bättre än vad jag kunde tro, med lite mer praktiserande så skall det kunna bli än bättre även om jag inte modifierar wedgen.

Kalasmontering helt enkelt :-)

Funderar lite över exponeringstiden, använder ju en intervallometer och den är bra men jag blir alltid lite konfunderad när jag ställer in tiderna. Kommer nu ihåg att det var 60 sekunder som det skulle bli inställt på plus att kameran skulle göra en subtraktion. Alltså 120 sekunder plus att jag la till 10 sekunder för att kameran skulle hinna ladda ned till kortet. Borde alltså stå 60 sekunder i exif datat, men där står 129 sekunder. Får torrköra lite hemma under kontrollerade former och se vad som gick fel, men om det nu blev 129 sekunder på varje sub så var det ju än bättre med de små tracking fel som uppstod.

Polinställningen är ju egentligen enkel med den app som jag använder om det inte bara vore för att det är så svårt att kika in i polteleskopet. Nu dessbättre kan den tripod som huvudet sitter på höjas avsevärt och då kanske det blir lite lättare, men samtidigt blir då kameran svårare att manövrera, man får stå på tå, men totalt kanske enklare och min rygg kommer bli överlycklig :-)

Tror inte jag lägger ned någon tid på att processa just denna bild vidare, det var alldeles för ljust med månen precis kommande över horisonten i nära samma riktning.

Faktiskt även om det var långtifrån perfekt mörker så är det en av få bilder jag tagit med för mig vettigt mörker, vilken skillnad mot för hemma på balkongen, vill ha mer av det i framtiden.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M45 Pleiaderna - Lars Karlsson

Post by Martin F »

Kul att se lite resultat! Fint processad och det ser ju lovande ut hittills :)
Två saker:
1. Jag tycker det verkar synd att köra darkfram subtraction i kameran. Nog för att det matchar sensortemperatur bra men varför slösa tid under stjärnorna? Darks kan man fota en annan dag, bara man ser till att matcha temperaturerna.
2. Av någon anledning har du skarpare stjärnor i bildens vänstra del än i den högra. Någon teori om varför?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M45 Pleiaderna - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
I vanliga fall tar jag inte darks längre, löser det med dithering istället. Fungerar mycket bra, kanske till och med bättre. Tyvärr är den tekniken lite knepig att använda med den här monteringen.

Jag tittade gång till i bilden, kan inte se någon skillnad mellan höger o vänster. Det ligger en mörk nebulosa till vänster, gör att många stjärnor är svagare där och därmed ser mindre ut, kan det vara det du ser?

När jag testade med ett par vidvinkelobjektiv tidigare fick jag dock ett konstigt fenomen där fokus på vänstra sidan var oskarp, ingen förklaring på det.

Jag har inte sett så många som använder detta Sigma APO 150mm objektiv, de flesta har Canons motsvarande 200mm. Hittills är jag mycket nöjd med objektivet, men möjligen att Canon objektivet skulle ge snäppet bättre resultat. Jag har dessutom ett till Sigma objektiv liggandes som jag också tycker presterar bra även om jag inte testat det på just astro, det är en APO zoom 70-210mm f2.8. Har annons på det här: viewtopic.php?f=32&t=13536 för nästan inga pengar alls för den som vill testa och labba lite. Men egentligen kanske inget att rekommendera att använda en zoom för astro, men en del gör det, vore ju praktiskt om inte annat, 70mm eller 210mm i ändlägena med APO konstruktion och f2.8.

Om man summerar möjligheterna med denna lilla lätta montering. Den ger enorma möjligheter för en storstadsbo att med lätt utrustning ge sig iväg ut till mörkret och få fina bilder. Min andra utrustning med EQ6 montering på sammanlagt 70kg packar jag inte ihop och ger mig iväg med.

En annan trevlig sak är det objektiv jag använder till detta, tillräckligt ljusstark för att manuellt kunna ställa fokus med liveview på de ljusstarka stjärnorna och det fyller ut hela dslr fullframe sensorn med kvalite ut i kanterna, något som inte är möjligt normalt med ett större teleskop.

Ibland funderar man nästan på att sälja av stora monteringen med teleskopet och satsa på lite mindre saker. Kanske en HEQ5 montering och ett 400mm teleskop som inte ger de problematiska vinjetteringarna man får i ett fullframe dslr kamerahus. Alternativt gå ifrån fullframe och köpa den lilla ASI 1600 kameran och filterhjul på ett mindre teleskop, off axis guidning vill jag dock inte frångå och det är knepigt att lösa på ett mindre teleskop. Då skulle det ligga inom möjliheterna att ta med sig ut, batteri eller bensingenerator kunde man ha fast monterat i bilen.

Hör o häpna, Mika som jag träffade där på natten hade med sig sin EQ6 montering, stort teleskop, dator och dessutom bord och stol. Istället för batteri hade han en bensindriven generator med lång kabel. Tycktes fungera hur bra som helst, Mika berättade att en riktigt lång natt kunde det gå åt tre liter bensin. Man känner sig lite lat i jämförelse !

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M45 Pleiaderna - Lars Karlsson

Post by ragge »

Hej Lars,

Jag såg på din hemsida att du har ST4 i monteringen. Då är det ju enkelt fixat med dithering, bara en RJ11 kabel som du klipper av i ena änden. Löd fast en eller två (helst återfjädrande) omkopplare/strömbrytare som sluter kretsen Right (eller Left) till Common (se http://www.teleskop-express.de/shop/Bil ... usbst4.jpg). Mellan två exponeringar håller du bara in strömbrytaren en viss tid (lite längre vid höga deklinationer än låga). Gör några tester hemifrån balkongen och analysera på datorn så har du snart en lathund för hur länge du behöver hålla knappen vid olika deklinationer och med olika brännvidder. Jag har gjort på liknande sätt för att få till manuell dithering med min NexGuider autoguider.

Om du optimerar (dvs minimerar) antalet pixlar så kan du flytta många ggr i "sidled" innan det blir för mycket, och du måste skruva lite på ALT för att sedan köra vidare åt andra hållet. Jag gjorde en sådan test och såg att allt över 3 pixlar var bortkastat (ingen märkbar förbättring efter stackning jämfört med 3px) med mina grejor.

Ang intervallometern så har jag en annan modell än din, men där kan jag lägga in hur lång paus jag vill ha mellan exponeringarna (om jag mot förmodan skulle vilja ha noise reduction).
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M45 Pleiaderna - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
Det är alldeles rätt att den har en ST4 ingång, har diskuterat med Ivo, utvecklaren av ATP programmet. Det skall gå att göra dithering i RA med ATP. Men jag vill ju helst inte ha en dator när det är lättvikts utrustningen det handlar om. Ideen du har om att slumpmässigt förflytta med knappar är mer till talande, men man kan kanske utveckla det lite till med en enhet som förflyttar i RA mer automatiskt, tror det räcker med RA för att uppnå önskat effekt att kunna få bort heta pixlar och liknande, i varje fall tillräckligt bra. Du eller någon annan har möjligen inte sett en handkontroll för ST4 ? Har aldrig själv letat så det kanske vimlar av dom.

På min intervallometer ställer jag dels totaltiden mellan bilderna och dels hur lång exponeringen skall vara. I det här fallet 60 sekunder exponering, samt 130 sekunder mellan bilderna för att ge tid till darksubtraction i kameran och lite extra tid för att ladda ned bilden på minneskortet i kameran. Ganska vanligt jag kastat om dessa tider då det är lite ologiskt upplägg och långt mellan då jag använder den.

Polstjärnan är till vänster utanför bild, vanligen brukar jag ha norr uppåt i bild.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M45 Pleiaderna - Lars Karlsson

Post by ragge »

Om det skall vara automatiskt så måste den integreras med intervallometern.
Det krävs nästan 10 ggr längre tid för ST4-signalen om du fotar nära DEC 90 jämfört med DEC 0 för att få samma förflyttning (pixelförskjutning) i RA.

Men visst kan man tänka sig att intervallometern programmeras för en lämplig paus mellan bilderna, och att den (förutom till kameran) kopplas till en krets som triggas av avslutad exponering (gärna med optokopplare). Kretsen skulle då ge en ST-4 puls som du kan ha en potentiometer för att programmera hur lång pulstid du vill ha beroende på deklination.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M45 Pleiaderna - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
Ja även enkla byggen riskerar att bli komplicerade. Gillar ATP programmet som jag har för att styra min kamera, små windows datorer finns i form av USB stickor. Kunde jag få den att kommunicera med en Android app kunde jag kanske styra det från mobilen eller en Android platta. Fast det brukar bli pilligt att manövrera. Nej jag får nog lösa det helt manuellt, skall leta lite i lådorna och se om jag kan bygga ihop en enkel låda med ett par knappar på som du föreslog, betydligt bättre än att försöka rikta om kameran, blir alldeles för stora förflyttningar och man riskera tappa pol inriktningen. Tack för ideen !

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: M45 Pleiaderna - Lars Karlsson

Post by bjosch »

1Angående ömma ryggar. Köp en polsökardiagonal på Astrosweden för 1300 kr. Kan kännas lite dyrt men den är guld värd. Inga värkande ryggar och en montering i bekväm höjd att hantera allting, den blir ju dessutom stabilare och utgör ett mindre vindfång. Den funkar ju dessutom till de flesta andra monteringar. Att få lättare grejor är ett jätteplus och gör att man kommer till "skott" oftare, speciellt när man har en dålig rygg. Själv sålde jag min CGEM-montering som vägde , Montering 18,6kg, stativ 7,7kg, motvikter7,7 kg och köpte en Skywatcher Az-EQ 5 som väger, montering 7,7kg, stativ6,1 kg, motvikter 7,7kg. Cgem-monteringen har givetvis högre lastkapacitet, men till min utrustning räcker Skywatchermonteringen. Det är ju dessutom guld värt att kunna köra den i Az-Alt läge när man obsar.
Björn
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M45 Pleiaderna - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Björn,

Jag har tittat på denna tidigare, tror det är samma som den du menade men för 92£:
http://www.365astronomy.com/Amici-Prism ... scope.html

Att jag inte köpt den beror på att jag varit tveksam om den går att använda. Tidigare när jag haft sådana till mina gamla slr kameror så blev bilden så ljussvag att de inte gick att använda. Men kanske fel och de är bättre konstruerade idag?

Fungerar det vore det ju en bra lösning. Polarscope kameror är ju ett annat alternativ men då måste man ju ha datorn med vilket inte alltid är så kul att släpa på.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;