NGC6888 Crescent nebula - per sabelström

Bilder från galleriet
Post Reply
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

NGC6888 Crescent nebula - per sabelström

Post by pesa »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC6888 Crescent nebula
Exponering: 3tim 9*15m+3*15m
Fotograf: per sabelström
Teleskop: ASA N10
Kamera: Asus 460EX mono
Kommentar: Samma data som förra men
R:Ha+O3
G:Ha
B:O3

Image
Klicka for att se stor version av bilden
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: NGC6888 Crescent nebula - per sabelström

Post by pesa »

Var inte meningen att skapa en ny tråd, ville bara lägga up bilden i galleriet
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC6888 Crescent nebula - per sabelström

Post by AstroFriend »

Hej Per,
Du verkar ha startat rena astrofotofabriken, många fina bilder. Har själv ganska begränsad erfarenhet av teleskop med hållare för sekundärspegeln. Hur kommer det sig att spikens är streckprickade? Sedan ser jag att spikens har en violett skugga moturs samtidigt som stjärnorna ser perfekt alignade i alla färgkanaler. Jag kan bara tänka mig att kameran roterat relativt teleskopet mellan tagningarna med olika färgfilter. Ett problem jag inte direkt tänkt på att det kan uppstå.

Intressant att se alla dina bilder!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: NGC6888 Crescent nebula - per sabelström

Post by pesa »

Korrekt,jag hade vridit kameran lite (oavsiktligt) mellan de olika filtren, skiljde nog nästan en månad så ombalansering ställde till det.
De streckade diffraktionsspikarna beror på (så vitt jag begriper) att spindelbenen till sekundären är dubbla. Då uppför dom sig som ett (mkt glest och litet) gitter. Med vidare filter så blir strecken så vida att de överlappar sig själv och då i stort sett försvinner.

pelle
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC6888 Crescent nebula - per sabelström

Post by AstroFriend »

Hej Per,
Man skulle behöva något som fixerar kameran och teleskopet i en viss vinkel då med den typen av teleskop, men det är ju inte så enkelt. Men någon kanske löst det?

De dubbla armarna förklarar de streckprickade spikens för det är precis så de bör uppträda. Men finns det någon speciell anledning till att man valt dubbla armar? Även med enkla brukar det inte vara något problem med stabiliteten.

Du använder dig mycket av smalbandiga filter, har du gjort det länge? Blir fantastiska bilder med många detaljer som inte framträder med tradionell tagning.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”