Mars, Jupiter, Saturnus

Bilder från galleriet
Post Reply
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Mars, Jupiter, Saturnus

Post by Trollsvans »

Lyckades inte lägga in via galleriet (blev bara länkad i cirkel), så det får bli en vanlig tråd.

Objekt: Mars, Jupiter och Saturnus.
Exponering: 1/125-1/250 s @ ISO 800
Fotograf: Niclas Gyllensvaan
Teleskop: Skywatcher Skymax 127 på EQ3-2, handvevat.
Kamera: Canon EOS 1100D, 2x Barlow.
Kommentar: Katastrofal seeing på Mars och Saturnus, de kom knappt över taket på husen bredvid.
Blev la sådär, men det får duga tills vidare, nån gång måste ju vara den första.
Jupiter var bättre seeing på iom höjden, däremot är väl stillbild med systemkamera kanske inte optimalt.
Hade lite svårt att nå ordentlig fokus, speciellt på Mars.
IMG_7648_1.jpg
IMG_7648_1.jpg (76.57 KiB) Viewed 2520 times
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mars, Jupiter, Saturnus

Post by Torbjörn »

Intressant första försök :good: Stillbild på de här planeterna är inte lätt, man brukar använda videofilmning med en webkamera eller annan kamera. Går det att videofilma med din Canon så kan du ju testa det. Filmens bilder kan man sedan stacka med gratisprogram som man kan tanka ner från nätet.

Mars och Saturnus står dessutom så lågt att de är svåra hur man än bär sig åt just nu.

Keep ur the good work! Planetfoto är riktigt roligt :D Bifogar en av mina första Jupiterbilder.

/Torbjörn
Video 30_3A.jpg
Video 30_3A.jpg (5.36 KiB) Viewed 2445 times
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Mars, Jupiter, Saturnus

Post by Trollsvans »

Jodå, det går att filma, provade att stacka några snuttar på runt 45s, men det blev ingen överdriven skillnad tyvärr.
Ryckigt med handvevat, och som sagt seeing (många stora tak knappt en fingerbredd nedan Mars och Saturnus), så det blev nog inte många frames som gick att använda.
Snokar lite efter planetkamera, eller rättare sagt, en webkamera som kan få nytt jobb, för med hyfsat stor DSLR blev det rätt mycket svart i förhållande till planet, kände jag.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mars, Jupiter, Saturnus

Post by Torbjörn »

Jag har aldrig filmat med DSLR så jag vet inte hur det är, men videofilmning med bildstackning är nog ärligt talat det som gäller när det handlar om planeterna. Det är rätt svårt att göra det utan motordrivning av stativet så att planeten "står still". Jag började planetfota med en 90 mm f/10 akromatisk refraktor monterad på ett EQ 3-2 stativ som jag hade satt motorer på.

En 127 mm Maksutov bör däremot i sig vara ett bra planetteleskop. Jag har själv en 102 mm Mak som jag använder en hel del som "quick look/grab and go" teleskop. Skarp och bra optik och liten och lätthanterad.

/Torbjörn
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Mars, Jupiter, Saturnus

Post by Trollsvans »

Jag är helt klart nöjd med Skymaxen, den är finfin till det visuella på "mindre" objekt.
Det som gör DSLR mindre lämplig för planetfoto är den stora sensorn.
Med en sensor på nånstans i häraden 25x18 mm är det rätt lite planet i förhållande till övrig bildyta. Med en webkamera eller annan dedikerad planetkamera med sensor på kanske 7x7 mm fyller planeten ut en större del av sensorn; man ignorerar allt det där svarta som egentligen är ointressant.
Även de stackade bilderna från mina små filmsnuttar ser ut som en ärta på ett A5-papper. Detaljerna är framhävda, men det går inte att göra så mycket med så små bilder, helt enkelt.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Return to “Bilder”