M82 Galax - Patrik Tengvall

Bilder från galleriet
Post Reply
Patrik
Posts: 31
Joined: 2013-01-29 21:16:56
spamtest: JA

M82 Galax - Patrik Tengvall

Post by Patrik »

Ny bild i galleriet
Objekt: M82 Galax
Exponering: totalt 35 min
Fotograf: Patrik Tengvall
Teleskop: GSO Newton 10" f/4,9
Kamera: Nikon D90
Kommentar: Det är svårt att behandla bilder stackade i dss tycker jag, jag har provat flera gånger nu att stacka i Pscc2015 och tycker att det är lättare och kräver mindre exponeringstid. Den här bilden på m82 är på bara 35 min. exponeringstid på lite olika tider mellan 3-10 min. man kan väl ta mer bilder för att få fler detaljer men jag tycker det är hyfsat för att bra vara den korta tiden. Stjärnorna är lite utdragna och det beror antagligen på att guidningen inte är korrekt. En sak jag funderar på är varför stjärnorna är olika utdragna på bilden, vad kan det bero på?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Post by Martin F »

Ser riktigt bra ut! Särskilt med tanke på exponeringstiden som sagt. Jag har fått såna stjärnor vid något tillfälle då jag guidat på en stjärna utanför bildfältet.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Patrik
Posts: 31
Joined: 2013-01-29 21:16:56
spamtest: JA

Re: M82 Galax - Patrik Tengvall

Post by Patrik »

Tack Martin! jag ska prova att flytta in off axis spegeln lite den kanske sitter för långt ut i kanten.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M82 Galax - Patrik Tengvall

Post by AstroFriend »

Hej Patrik,
Roligt du fått så bra bild på M82, jag kan se den från min balkong, men skall jag fota så är grannens balkong ovanför i vägen tyvärr.

De avlånga stjärnorna, tänker du på de i vänstra övre hörnet?

Är de så redan på sub bilderna eller uppstår de vid stackningen?

Vanligt fel när man guidar är att man har flex mellan teleskop och guide tub. Med off axis undviker man det. Men skall ju inte bara bli fel i ett hörn. Kanske stackningen som går fel, hur många referensstjärnor har du i det hörnet?

Om felet finns redan på delbilderna är det kanske ett optiskt fel, har du justerat in primär och sekundär spegel ordentligt? Du har ett ljusstarkt instrument så det är känsligt. Är kameran absolut ortogonal mot optiska axel? Får inte sitta snett. Dålig kvalite på fokuserare kan göra det omöjligt att få rätt, får inte vara glapp eller underdimensionerat för kamerans tyngd.

Har man fel i polinställning får man roterande fält, de kan ge sig tillkänna om de enskilda exponeringarna är långa, rotationen mellan de enskilda bilderna tar alignen hand om med två eller fler ref stjärnor. Oftast har min minst tre så även ev. distorsion kan tas om hand.

Vad får du för problem i DSS? Kalibrering, align och stackning brukar gå bra. Vilket filformat och bitdjup sparar du i ?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M82 Galax - Patrik Tengvall

Post by Peter R »

Du har troligen fått någon form av fältrotation runt någon stjärna i högra nederkant.
Om du även roterar dina subs vid stackningen så blir slutresultatet antagligen rundare stjärnor över hela fältet.
Själva galaxen ligger i området med runda stjäror så den har klarat sig från att bli utdragen och är väldigt fin :good:

/*Peter R
Patrik
Posts: 31
Joined: 2013-01-29 21:16:56
spamtest: JA

Re: M82 Galax - Patrik Tengvall

Post by Patrik »

Tack Lars o Peter för att ni tycker att M82 blivit bra!

Ja det är stjärnorna i vänstra övre delen av bilden som är utdragna och det är så även i sub bilderna.

När jag stackar i Pscc så kan jag inte välja referensstjärnor som i DSS över hela bilden, funktion om att välja stjärnor på en viss del av bilden har jag i så fall missat, och lika så att rotera sub vid stackning? Jag ska prova att stacka i DSS också, har inte hunnit med det än.

Jag har inte några problem med att stacka bilder i DSS utan det är efterbehandlingen som blir så mycket sämre.

Fokuseraren är en Moonlight och verkar vara okej. Det kan vara polinställningen kanske, när man använder EQ-mod har jag inte hittat någon funktion för 3 star align som när man använder handkontrollen till EQ6, jag använder cdc och Ascom. Jag väljer bara en stjärna i cdc och rikta in teleskop och det hittar rätt sedan. Finns det funktion för att align i cdc eller Ascom?

Jag guidar med PHD2 i autoläge för synkronisering på en stjärna.

Såg att jag valt fel teleskop i infon om bilden, bilden är tagen med Maksutov-Newton 190 pro. Speglarna stod rätt tidigare i vintras men kanske kan vara värt att kontrollera det igen.

/Patrik
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M82 Galax - Patrik Tengvall

Post by Tompa »

Jag tycker att du fått till en fin bild av M82. Lite mysko att stjärnorna drar i övre vänstra hörnet, jag känner inte riktigt igen detta sedan jag använde denna tub. När jag hade ett "icke-square" bildplan påverkade det mer av bilden, inte bara ett hörn. Om kollimeringen har drivit bör det väl påverka större delar av bildfältet. Det skadar i och för sig inte att kolla även det. f/5 gör ju att grejorna börjar bli lite känsligare för störning. Kolla även att fokuseraren är tight så att den inte "vinglar". Å andra sidan kanske Peter har en poäng i sina funderingar om fältrotation. Hur ser subarna ut, har de samma fenomen?
Hur som helst en stilig bild av Cigarren!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M82 Galax - Patrik Tengvall

Post by AstroFriend »

Hej Patrik,
Blev lite missförstånd här, jag menade inte att du skall använda DSS för efterbehandling för det är det inte gjort för, de funktioner som finns är inte värda namnet. Du använder DSS för att kalibrera med darks och flats, align och stackning. Då får du ut en fil som heter Autosave.fts och 32 bit floating point om du ställt in det rätt. Den filen tar du sedan in i ett mer lämpat program för vidare behandling, jag brukar använda programmet Fitswork. Efter det kan du gå vidare i ett fotoprogram och göra finputsen, en del går direkt från DSS till Photoshop. Det senare har jag ingen erfarenhet av.

Har du inte använt Fitswork men vill testa finns det några grundläggande tutorials på min hemsida. Fitswork är gratis att ladda ned.

DSS är ett ganska gammalt program idag, finns säkert många nyare som gör vissa saker bättre. När det alignar gör det på så många stjärnor som den hittar och godkänner, ofta hundratals. Sedan gör den en högre grads anpassning och aligning av bilderna. Dvs inklusive rotation.

Polinställningen måste göras noggrant, en 3 punkt kalibrering är för att teleskopet skall hitta dina objekt på himlen, inte polinställning. Jag brukar använda driftalign till polinställningen, men krångligt och tidsödande om man inte har guidekamera. Felaktig polinställning och direkt får du rotation av bildfältet vid längre exponeringar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrik
Posts: 31
Joined: 2013-01-29 21:16:56
spamtest: JA

Re: M82 Galax - Patrik Tengvall

Post by Patrik »

Tack för svar Lars o Tompa och olika arbetsgångar på utförande! Och Tompa MN190 funkar toppen bra :good:

Jag stackar bara i DSS och får sedan ta in bilden i Lightroom för att få bilden till 16bit. för att Ps går inte alls bra med 32bit. och sedan blir inte fortsättningen något vidare bra. Därför har jag provat att göra allt i Ps med HDR-funktionen då finns mycket mer att göra med bilderna. Jag ska prova Fitswork och se hur det är.

Jag tittade på andra bilder jag tog samma kväll M86 och M51 och där är alla stjärnor runda, så det var nog ett tillfälligt fel på guidningen på M82

Vad jag mer funderar på är om man kan göra en trestjärnig inställning i EQMOD, som man gör med handkontrollen till NEQ6 monteringen. Eller är det så att man bara riktar in på tre olika stjärnor godkänner centrera i CDC/ASCOM och det är samma sak som handkontrollens inställning?

/Patrik

Return to “Bilder”