M13 - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

M13 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M13
Exponering: 33x120 sec, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Nu när jag hade ett par mörka kvällar så passade jag på att ta om några bilder. Först M3 som kom upp här för någon dag sedan och nu M13. Det gör ganska mycket på bildkvaliten när man kan öka från 60 sekunder till 120 sekunder. Väldigt sällan jag har möjlighet till det så detta var kul.

Precis som för M3 skötte sig autoguidningen ypperligt och skärpan låg bra, temperturkompensationen aktiverad.

Det är inte gjord någon darkcalibration på denna utan helt och hållet löst med dithering. Nästan ingen bildbehandling gjord förutom att den är kraftigt croppad. Hela bilden har FOV på 180x120', denna croppade ca 25x25' så ganska liten del av sensorn som utnyttjas. Framöver skall jag ordna så att det går smidigare att ta flats så att jag kan göra flatcalibration med rimlig kvalite.

Vad gäller dithering, hade ju lite problem tidigare att sigma stackningen inte riktigt rådde på de heta pixlarna. Har nu läge 3 i APT som innebär att ATP skalar ditheringen som PHD utför med en faktor 3. Innebär problem för guidningen eftersom det blir större förflyttningar och därmed tar längre tid innan det stabiliserar sig efteråt. Men med justering av parametrarna i PHD2 så gick det, fick bland annat sätta tiden innan timeout till 25 sekunder. Det blir mycket dötid, o andra sidan hinner kameran svalna mellan bilderna vilket kanske kan vara en fördel.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: M13 - Lars Karlsson

Post by magnahrl »

Hej Lars!

Låt mig bara börja med att säga att foto fackspråket begriper jag mig inte på eftersom jag är en inbiten visuell observatör nörd!
Jag tycker globulars är väldigt vackra och givande att observera. Dina bilder på M3 och M13 ger dessa verkligen rättvisa. Mycket fina alster :good:
Ska jag petigt leta efter någon invändning skulle det vara att stjärnorna ser aaningen utdragna ut på min skärm.
Men tack för två fina globular clusterbilder!

Hälsningar,
Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M13 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!
Tackar till visuellobservatören för de trevliga orden :-)

Utdragna stjärnor är allvarliga saker.
M13-20160301-sigma-stack-crop-zoom.jpg
M13-20160301-sigma-stack-crop-zoom.jpg (51.93 KiB) Viewed 3413 times
Gjorde en förstoring för att bättre se hur det står till med stjärnorna.

Jag har redan tidigare sett att en del får en utdragen färggradient, tror det inte direkt har med guidningen att göra, mer med att det är en färgkamera och med de begränsningar som det medför. Verkar som när programmet gör debayering så blir det inte optimalt eftersom det "fattas" färgpixlar och när de återskapas så resulterar det i lite färggradienter, i varje fall det som jag ser som utdragna. Hade det berott på guidningen inte fungerat perfekt hade jag förväntat mig att utdragningen mer legat längs RA axeln och åt samma håll på alla stjärnor. Systemet är lite undersamplat och antagligen därför sådana saker syns om det nu beror på färghanteringen.

Är det samma fel som vi menar så jag inte missförstår, eller ser du att alla stjärnor är utdragna i samma riktning och vilken i så fall?

En annan tråkig sak man kan se är att stjärnorna är lite rektangulära när man förstorar upp bilden så här. Det beror på en tråkig egenskap hos fullframe DSLR kameror. Ljusschaktet in som är alldeles för tajt för att ljuskonen skall komma in från ett sådant här teleskop obehindrat. Ungefär som om man hade haft en rektangulär bländare. Förutom denna effekt ger det också kraftig vinjettering i över och underkant. Det skall också lösas med tiden.

Men vare sig det nu beror på guidningen eller färghanteringen så skall jag nog rå på det också framöver, gillar utmaningar :-) Kan ju vara så enkelt att ett mer modernt debayering program hanterar det på ett annat sätt, Fitswork som jag använder är nog lite primitivt i detta avseende.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: M13 - Lars Karlsson

Post by magnahrl »

Hej igen Lars!

På min skärm ser jag, speciellt de ljusstarkare, stjärnorna något utdragna i horisontell riktning. Om det inte skulle vara min skärm och inte följning, kan det då vara något inexakt fokusering?

Hälsningar,
Magnus
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M13 - Lars Karlsson

Post by Präriefoten »

Hej Lars,

Denna M13 ser ut att vara en aningen större och rejälare än M3 från dina tidigare bilder. Även om man kan ana en viss fyrkantighet i stjärnorna så upplever jag denna bild som mycket mer välbalanserad. M3 hade en viss dragning åt gula nyanser i vissa stjärnor medan i M13 så finns den mindre av den nyansen. Personligen trodde jag att fullframe sensorer bara innebar fördelar men det verkar som om det är alltid något med någonting. Roligt att höra att du kunde gå upp i exponeringstid.

/Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M13 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Jag har inte gjort något med färgerna på m3 eller m13. Endast satt gain enligt det som ungefär motsvarar dagsljus. Justerat till bakgrunden en aning för att slippa den trista brunröda bakgrunden som det brukar bli. Så egentligen borde färgavvikelsen vara ganska kopplat till verkligheten. De låg dessutom på samma höjd och ungefär i samma riktning så ljusföroreningarna var ju också ganska lika. Men håller med om att det ser lite konstigt ut så kanske något annat påverkat.

Jag arbetar ganska mycket åt att redan originalet skall bli bra så att minmal efterbehandling skall behövas, ja nu så mycket det går med de ljusföroreningar jag har. Fast fungerar ganska bra på ljusstarka stjärnhopar.

Magnus,
Jag tror de två senaste bilderna ligger förhållandevis bra i fokus, men ligger ju många hus här som ger ifrån sig värme som ger orolig atmosfär. Jag tycker dock att jag har lite svårt att generellt se att de är utdragna förutom på vissa och de är dessutom i olika riktningar, men mina dataskärmsögon kanske inte kan mäta sig med dina visuella stjärnögon :-) . Men vissa begränsningar gör att idag att vissa stjärnor inte upplevs runda men skall väl bli bättre med en mer kompetent kamera och bild behandlingsprogram i framtiden.

Man får ju tänka på att bilden är kraftig zommad också, 4 pixlar på skärmen motsvarar 1 pixel i kameran vilket ger lite konstiga effekter beroende på hur programmet gjort förstoringen.


Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: M13 - Lars Karlsson

Post by magnahrl »

God Morgon Lars!

Jag kollade på jobbets data under natten. Där ser "dina" stjärnor runda och fina ut. Ursäkta om jag rört till begreppen för dig. Återigen, det är fina bilder på de underbara klotformiga stjärnhoparna!

Hälsningar,
Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M13 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!
Vad skönt, nu kan jag koppla av :-)

Du kan göra ett test hemma på din skärm. Ladda ned min bild eller någon annans. Vrid den 90 grader och se den på din skärm. Är det fortfarande utdraget horisontellt har du något problem där.

Vanligt är att man till ex. har VGA anslutning mellan dator och skärm. Det är en analog förbindelse och den horisontella skärpan bestäms av överföringens bandbredd. Andra problem kan vara att datorns grafikkort och skärmens upplösning inte är inställda på samma värden. Då skalar och interpolerar skärmen om signalen att passa sin upplösning och där kan fel uppstå också.

Jag är jätteglad för alla återkopplingar, alltid kommer man på något nytt man inte tänkt på.

Uppdatering:
Testade att stacka bilderna i DSS istället, där får jag informationen att stjärnorna på subbarna är 3.5", vilket nog får anses vara bra från balkongen. Pixelskalan är 2"/pixel. Bakgrundsljuset ligger på 15% och denna kväll uppfattades även för blotta ögat som mörk, men naturligtvis fruktansvärt ljus om man jämför med en liten bit utanför Stockholm.

DSS hanterar kromatiska fel bättre vid stackningen och använder kanske 1000 stjärnor som ref mot mina manuellt inlagda 10 i Fitswork. Efter stackningen använder jag dock Fitswork för att justera till de grövsta felen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: M13 - Lars Karlsson

Post by magnahrl »

Lars!

Tack för råd och info.
Nu säger jag god natt -sängen väntar inför en ny arbetsnatt! Dock icke under stjärnorna ;)

/Magnus
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: M13 - Lars Karlsson

Post by Pelle »

Vacker bild med fina stjärnfärger!
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2

Return to “Bilder”