Zodiakalljus - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Zodiakalljus - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Zodiakalljus
Exponering: 12s
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Samyang 24mm f1.4
Kamera: Canon 6D Baader mod
Kommentar: Vinter vintergatan med zodiakalljus över Kalmar Sund vid Horns Udde på norra Öland.

Panorama från ca 20 bilder. ISO 1600, f2, 12s.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Zodiakalljus - Jörgen Tannerstedt

Post by Martin F »

Kanonfint Jörgen!


Sent from my phone using Tapatalk
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Zodiakalljus - Jörgen Tannerstedt

Post by Peter R »

En av de vackraste bilderna jag sett på länge, snyggt komponerad och spännande innehåll.
Hur upplevde du zodiakalljuset för blotta ögat?
Nära horisonten skimrar det lätt i grönt. Är det ett svagt norrsken eller är det airglow? http://www.atoptics.co.uk/fza84.htm
Objektivet har fått ganska bra omdömen men att det inte är riktigt skarpt och vigneteringsfritt ute i hörnen förrän på 8-11.
Men din bild ser helskarp ut och verkar ha en jämn ljusfördelning redan på bländare 2. Vad tycker du om objektivet?

/*Peter R
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Zodiakalljus - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Peter R wrote:En av de vackraste bilderna jag sett på länge, snyggt komponerad och spännande innehåll.
Hur upplevde du zodiakalljuset för blotta ögat?
Nära horisonten skimrar det lätt i grönt. Är det ett svagt norrsken eller är det airglow? http://www.atoptics.co.uk/fza84.htm
Objektivet har fått ganska bra omdömen men att det inte är riktigt skarpt och vigneteringsfritt ute i hörnen förrän på 8-11.
Men din bild ser helskarp ut och verkar ha en jämn ljusfördelning redan på bländare 2. Vad tycker du om objektivet?

/*Peter R
Ljuset sågs bara som om det var ett ljusare parti upp på himlen. Tyvärr ligger i Oskarshamn där i skottlinjen och matar på med ljus så man får ju ingen riktigt bra horisont att kunna se mot. Ska se om jag jag kan få en bättre horisont framöver.

Objektivet är en given vinnare för astro enligt mig och jämfört med Samyang 14mm som jag också har och många använder, så är denna minst 10ggr bättre. Det enda jag saknar är vidden man får med 14mm....

På f1.4 så är det alldeles för mkt vinjettering och det blir väldigt "centrumstarkt" men på f2 tycker jag att det har lite vinjettering som är klart hanterbart och fixas i LR/PS med en profil som numera finns från Adobe. Skärpan är lite bättre om man går upp lite till, till f4 tex, men samma här, den är tillräckligt bra vid f2 enligt mig.
Det jag ffa gillar med den är kantstjärnornas utseende och de är mer eller mindre perfekt runda vilket inte är direkt det man ser på en del 3ggr så dyra objektiv. Och med f2 och korta exponeringtider på 10-12s så är det en fröjd att jobba med detta objektiv.

Men något att tänka på är att jag alltid fotar panoraman, vilket gör att med överlapp mellan bilderna så försvinner lite av det "värsta på kanterna.

//j
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: Zodiakalljus - Jörgen Tannerstedt

Post by Mats »

Mycket vackert och stämningsfullt!
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Zodiakalljus - Jörgen Tannerstedt

Post by vroomster »

Fantastisk bild. Sitter här med en Guiness och gapar :good:
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Zodiakalljus - Jörgen Tannerstedt

Post by Init4theimaging »

Hej Jörgen.

Fantastisk bild. Du höjer ribban ytterligare med denna om jag får säga det :good:

Hur är bilden uppbyggd? Är det en enda rad av 20 exponeringar på högkant med rejäl överlap eller är det en rad av stackade bilder? ...eller kanske flera rader.

Objektivet verkar mycket intressant om än lite snävt. Jag är än så länge inte superimpad av mitt Samyang 16mm f/2...

Mvh,
Daniel
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Zodiakalljus - Jörgen Tannerstedt

Post by magnahrl »

Jag har sett mängder med astrobilder sedan internet brakade in i mitt liv för många år sedan. Denna måste tillhöra topp 5 av de vackraste, ever :good: Sitter med en Carlsberg och har tappat hakan!

/Magnus
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Zodiakalljus - Jörgen Tannerstedt

Post by Lazze »

En regnbåge av stjärnor.
Fantastiskt vackert :good:

/Lasse
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Zodiakalljus - Jörgen Tannerstedt

Post by bjorsa »

Imponerande bild snyggt fotat !
mvh/bjorsa
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: Zodiakalljus - Jörgen Tannerstedt

Post by Pelle »

Fantastisk komposition och mycket vacker!
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Zodiakalljus - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Init4theimaging wrote:Hej Jörgen.

Fantastisk bild. Du höjer ribban ytterligare med denna om jag får säga det :good:

Hur är bilden uppbyggd? Är det en enda rad av 20 exponeringar på högkant med rejäl överlap eller är det en rad av stackade bilder? ...eller kanske flera rader.

Objektivet verkar mycket intressant om än lite snävt. Jag är än så länge inte superimpad av mitt Samyang 16mm f/2...

Mvh,
Daniel
Tackar!

För denna bild så är det 3 rader med bilder som ingår, fast när jag tog "bilden" så fotade jag hela 360*180 graders panoramat på en gång och då är det 5 rader med bilder för att få med hela. Men översta och nedersta lagret har lite färre bilder då det inte krävs lika många för att få med hela varvet.

Nu blev det rätt många bilder som gick åt då jag har haft min 6D iväg på moddning och ställt om indexeringen så att den var inställd för en APSC kamera. Detta gav väldigt mkt mer överlapp och krävde många fler bilder än normalt... samtidigt så gick stitchningen/ihopsättandet av panoramat smidigare än vanligt :D

Ja man saknar lite bredd från tex min tidigare 14mm men samtidigt så är Samyang 24mm så fantastiskt mkt bättre att jag inte vill och kommer aldrig byta tillbaka. Så Samyang 14mm står här på skrivbordet och får se sig som halvpensionär och får i bästa fall komma fram vid norrsken för lite vidd... Möjligen om man ngn gång framöver skulle börja titta på Nikons 14-24mm för att få lite kvalité och vidd...

Så här ser hela sfären ut med 360*180 graderspanoramat, 64 bilder.

Image


Cristofer wrote:Ojoj, riktig snygg bild :good:
Tack Cristoffer!
Martin F wrote:Kanonfint Jörgen!


Sent from my phone using Tapatalk
Tack Martin!
Mats wrote:Mycket vackert och stämningsfullt!
Tackar Mats!
magnahrl wrote:Jag har sett mängder med astrobilder sedan internet brakade in i mitt liv för många år sedan. Denna måste tillhöra topp 5 av de vackraste, ever :good: Sitter med en Carlsberg och har tappat hakan!

/Magnus
Det var inga små ord det, man tackar och tar emot :D !!!
Tur du inte tappade Carlsbergen :P
vroomster wrote:Fantastisk bild. Sitter här med en Guiness och gapar :good:
:D Tack så mycket!

Lazze wrote:En regnbåge av stjärnor.
Fantastiskt vackert :good:

/Lasse
Tack Lasse!
bjorsa wrote:Imponerande bild snyggt fotat !
mvh/bjorsa
Tackar tackar!
Pelle wrote:Fantastisk komposition och mycket vacker!
Tack Pelle!
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Zodiakalljus - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Hmm verkar som om bilden blev beskuren av ngn anledning...

Här ligger hela om ngn vill se https://www.facebook.com/tannerstedtpho ... =3&theater
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Zodiakalljus - Jörgen Tannerstedt

Post by Init4theimaging »

Hej Jörgen.

Tack för ditt svar.
Jösses, det kan man verkligen kalla panorama!! Grymt :good:

Gluggen får jag nog ta och införskaffa. Har inte gett upp ide´n om en starscape vid ales stenar trots att där brukar vara väldigt blåsigt och ljusförorenat. Min 16mm f/2 funkar mycket bra till landskap men stjärnor blir starkt komatiska utåt kanterna..
Det där programmet verkar inte heller dumt. Jobbar det i 16bit?
Det jag har i datorn nu är minst sagt tungjobbat och grejar bara 8bit och sida vid sida...

Mvh,
Daniel