NGC 7129 - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Post Reply
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

NGC 7129 - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 7129
Exponering: LRGB=100/55/65/90 min
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: C14 med 0,63 FR/FF
Kamera: Atik 460 mono
Kommentar: Lite fakta: NGC 7129 är en reflektionsnebulosa och födelsekammare för stjärnor.
3 unga stjärnor mitt i nebulosan skickar ut chockvågor av het gas som kolliderar med dammoln och kallare gas och ger nebulosan det här utseendet.
Det röda bågformade delarna runt nebulosan är små emissionsnebulosor (Herbig-Haro objekt) som bildats på det sättet.
Det finns fler såna mindre objekt både ovanför och under nebulosan. Jag läste att den lilla bågen överst i mitten är den ljusstarkaste och har fått katalognr HH103.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC 7129 - Lars Zetterlund

Post by Martin F »

Fantastisk bild och helt uppenbart något som ligger bortom min räckvidd utrustningsmässigt :)
Naturlig och fin bildbehandling också. Grymt!
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: NGC 7129 - Lars Zetterlund

Post by LasseH »

Jättefin bild. Kunde inte låta bli att jämföra med den vi tog på Sandvreten fyra år tidigare, viewtopic.php?t=5440 . Du har nått högre upplösning med mindre skarpare stjärnor. Bra jobbat.
LasseH
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: NGC 7129 - Lars Zetterlund

Post by Init4theimaging »

Helt enkelt fantastiskt snyggt, Lasse :good:
User avatar
BumpaBerra
Posts: 48
Joined: 2013-01-09 15:17:41
spamtest: JA
Location: Äng, Sverige

Re: NGC 7129 - Lars Zetterlund

Post by BumpaBerra »

Du lyckas igen finna och visa på de små guldkornen på ett fantastiskt läcker sätt.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC 7129 - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Tack ska ni ha!

Jag hade inte hört talas om eller sett denna förrän i höstas och trodde nog att jag var först med att fota denna från Sverige men jag borde ju förstått att flera hunnit före.När jag googlade lite noggrannare såg jag att Grinde också har denna i fotoportföljen och det finns kanske fler därtill.

När jag ser på LasseH:s bild så tycker jag att bilderna ser nästan identiska ut frånsett diffraktionsspikarna.
Min seeing låg på lite högre värden men möjligtvis har min guidning kanske funkat bättre. Vi kanske skulle lagt ihop våra data och sett vad som kommit fram ;)

Det var i alla fall kul att fota ett objekt som är så komplext och där det händer väldigt mycket. Herbig-Haro objekten lär ju vara kortlivade med astronomiska mått, "bara" några tusen år.

/Lasse

Return to “Bilder”