Jupiter - Ulf Strömquist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Jupiter - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 2000 rutor
Fotograf: Ulf Strömquist
Teleskop: Orion Skyquest XT8G Dob
Kamera: ASI178MC
Kommentar: Satt ute och frös för den gode Jupiter igår kväll, och en älg som klampade runt i skogen bakom mig till hundarnas högljudda glädje). Ny kamera ASI178MC och Sharpcap till det (Inte fått grepp om Firecapture än) SER formatet blev inte alls bra i redigeringen så jag säkrade med några AVI'er också.

Jag brukar kolla utsikterna här: https://www.meteoblue.com/en/weather/fo ... en_2662732
För runt 2 veckor sedan var seeingen 4-5 och jetströmmen riktigt kraftig.
Igår kväll var seeingen kass, 2-1 med mycket svagare jetström. Ganska tvärtom vad gäller de parametrarna med andra ord.

Jupiter här ser nästan målad/tecknad ut och skiljer sig stort från mina bästa resultat från April förra året då vädret var helt fantastiskt. Jag sköt ett helt lass med filmer med olika inställningar, men inget blev riktigt bra. Ska bli kul att se vad nya kameran klarar av när det är bättre förhållanden. Det är ju nu det roliga börjar för planetfoto :)

(Kan lägga till att den här gången hjälpte det inte ens med Whisky)

Jo, Vad tros om Celestron Edge HD 800 med en Advanced VX montering? Ska byta tills nästa år och det ser ut att fungera till det mesta.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
mirror
Posts: 83
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

Re: Jupiter - Ulf Strömquist

Post by mirror »

Du är en jäkel på astrofotografering Ulf. Jag brukar kollar efter dina bilder. Det skulle vara trevligt att lära känna dej frampå. Jag kan bygga teleskop men kan ingenting om foto.
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Jupiter - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Visst kan vi det. Jag ser att du har ett bärbart teleskop också? Vad sägs om att dra till badplatsen vid Virestadssjön när det är ledigt och klart väder? Inte ett lyse så långt ögat når (förutom lite från Älmhult kanske) Jag har ouppklarade affärer med Jupiter Mars/ April. Om någon mer från trakten vill vara med så blir det ett mini starparty :green:
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
mirror
Posts: 83
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

Re: Jupiter - Ulf Strömquist

Post by mirror »

Bra ide.
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Ulf Strömquist

Post by Hans Bengtsson »

Jag hade gärna kommit! Om jag hade bott kvar i Virestad. Flyttade därifrån 1967. Känns väldigt kul i alla fall att denna ort blir omnämnd på Astronet som observationsplats. Gjorde faktiskt ett besök där för två månader sedan. När jag stod nere vid grindstolparna (samma grindstolpar som förr!) så slog det mig att det var exakt därifrån jag vid sex års ålder (1959) upptäckte jordens rotation. Fast jag visste inte det var jordens rotation som jag upptäckte så jag kan inte riktigt ta åt mig äran. Men jag hade fått Karlavagnen förevisad för mig. Den syntes precis över hustaket när jag stod vid grinden. Döm om min förvåning när jag vid ett annat tillfälle skulle titta på Karlavagnen - och då hade den flyttat på sig!

Inte omöjligt om sådana tidiga minnen faktiskt fick en betydelse för senare års intresse för astronomi.

M v h
Hans Bengtsson

Return to “Bilder”