M1 Krabbnebulosan - Rune Stjernström

Bilder från galleriet
Post Reply
RuneS
Posts: 49
Joined: 2013-08-22 12:52:08
spamtest: JA

M1 Krabbnebulosan - Rune Stjernström

Post by RuneS »

Ny bild i galleriet
Objekt: M1 Krabbnebulosan
Exponering: 80*24s + 10 darks
Fotograf: Rune Stjernström
Teleskop: Sigma 120-300 f/2.8
Kamera: EOS 60Da
Kommentar:

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M1 Krabbnebulosan - Rune Stjernström

Post by AstroFriend »

Hej Rune.
Intressant att se hur väl m1 framträder med den relativt korta fokallängden. Har tänkt själv jag skulle fota den. Men den hinner inte komma speciellt högt upp innan den försvinner bakom grannhuset. Jag har 680mm på fullframe så bildutsnittet skulle bli detsamma om du inte croppat bilden.

Inte många jag sett som har 60Da kameran men du är nöjd med den förstår jag från tidigare inlägg. Har du den för vanligt foto också?

Jag är på resande fot nu så kan bara se bilden på mobilen. Får titta noggrannare hemma senare.

Ps.
Du får kopiera in din text som du lagt in senare i bildgalleriet här om det skall synas här i forumdelen också.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
RuneS
Posts: 49
Joined: 2013-08-22 12:52:08
spamtest: JA

Re: M1 Krabbnebulosan - Rune Stjernström

Post by RuneS »

Tack Lars

Text som jag lagt till i efterhand: ”Körde med 1,4x och max zoom dvs 420mm (eller 672mm, 1,6x för APS-C sensor). ISO-800.” kan även ta med att jag använt
Astro tracker för följningen.

Tyvärr (för din del) är bilden nedklippt nästan till hälften (från 5102x3465 till 2400x1600).

Angående EOS 60Da är jag nog rätt nöjd, köpte den direkt 2012 och har inte använt någon annan kamera för astrofoto än (men det kanske kommer ). Skulle inte rekommendera den som ”vanlig” kamera och själv har jag släpat med mig en vanlig 60D också på resorna, man kan ju i alla fall använda samma batterier och objektiv till båda (funkar även på 6D och 5D om man vill ha fullformat).

Ett annat alternativ som jag inte prövat än är kanske detta?
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... meras.html
Ett Clip filter som ska fixa till kameran till normal igen (vet inte om det funkar på 60Da). Jag ska i alla fal göra ett försök då jag tycker det är onödigt att behöva släpa med sig två kamerahus (får återkomma om någon är intresserad av resultatet med och utan filter).

Ett annat alternativ kanske är EOS 700D som är ännu smidigare än 60Da för resan ihop med ovanstående clip filter? (fast den använder ett annat batteri)
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... ilter.html
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... hkeit.html

Guld med båda modellerna tycker jag är den vridbara displayen, underbart att se ordentligt även i konstiga vinklar utan att få sendrag.

Tror det var tredje eller fjärde försöket med M1 för min del (men det blev bättre och bättre), fast nu behövs nog en annan utrustning eller en mörkare plats (än centrala Stockholm) för att få till en bättre bild. Fick dra i färg kurvorna för att få fram nebulosan men då blev det lite brusigt i stället.

/Rune
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M1 Krabbnebulosan - Rune Stjernström

Post by hbar »

Jag förmodar att Canon har en "Terrestrial" mode för Da där de minskar förstärkningen lite i den röda kanalen men det blir ju inte riktigt samma sak. Vore trevligt om du kan visa en typisk naturbild med respektive kamera så vi kan se skillnaden.

Undrar om det fungerar med Astronomik OWB för en Da kamera. Den är väl för en moddad kamera där man har kvar den ursprungliga färgbalanshanteringen. En 60D har en lite högre förstärkning i röda kanalen för att få rätt balans med det inbyggda filtret. Om man använder 60Da i "Astro" mode så finns förmodligen inte denna.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M1 Krabbnebulosan - Rune Stjernström

Post by AstroFriend »

Hej Rune.
Då blir m1 ganska liten på min sensor. Tror min 6D dessutom har större pixlar än din 60D. Jag får göra ett prov även fast jag bara kan ta den när den ligger nära horisonten.

Filtret som återställer kamerans spektrum till nära original låter ju bra för de som bara har en kamera. Fast i ditt fall när du har två kameror låter det som en onödig kostnad men att slippa släpa på två kameror är ju förstås en fördel. Att hålla på att öppna kameran och byta objektiv låter dock lite farligt på semestern. Jag har bytt objektiv ibland och fått in damm i kameran som förstört flera bilder, numera använder jag bara ett objektiv för hela semester resan.

Jag hoppas på några klara nätter när jag kommer hem från Andalusien. Skulle behöva testa några nya finesser som temp kontroll av fokus och kometguidning.

Nu tittar jag på din bild visserligen bara på mobiltelefon, men tycker den har en stark draging åt det röda hållet, speciellt på högerkanten. På mina Canon jag haft har gainen på rgb för dagsljus legat på ca r 1.5 , g 1.0 , b 1.9. Hur blir det på din 60Da som har ett annat filter? Den röda borde ju ligga på betydligt lägre gain än 1.5 som jag har på min för "normala" bilder.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
RuneS
Posts: 49
Joined: 2013-08-22 12:52:08
spamtest: JA

Re: M1 Krabbnebulosan - Rune Stjernström

Post by RuneS »

Jag brukar nog ha 3-4 objektiv med mig på resor men har även ett clipfilter med neutralt glas (för att inte få in dam i kameran). Här är ett kvälls test på 60Da
Test Canon 60Da
Test Canon 60Da
60Damin.jpg (248.34 KiB) Viewed 4137 times
RuneS
Posts: 49
Joined: 2013-08-22 12:52:08
spamtest: JA

Re: M1 Krabbnebulosan - Rune Stjernström

Post by RuneS »

Och ett test på en 700D IR mod, får se om jag kan ta några bilder på fredag i dagsljus.
700Dmin.jpg
700Dmin.jpg (338.16 KiB) Viewed 4137 times
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M1 Krabbnebulosan - Rune Stjernström

Post by hbar »

Tack för bilderna. Det var intressant att kunna se vad de olika kombinationerna ger för effekt. Du råkar inte ha en färgkarta liggande som du kan fotografera av så ser man det ännu tydligare.

/Håkan
RuneS
Posts: 49
Joined: 2013-08-22 12:52:08
spamtest: JA

Re: M1 Krabbnebulosan - Rune Stjernström

Post by RuneS »

Nytt test, har inget färgkarta men gjorde etförsök ändå på lite färger Här är 60Da och jag lägger 700D IR moddad under.
60Da min.jpg
60Da min.jpg (667.62 KiB) Viewed 4048 times
RuneS
Posts: 49
Joined: 2013-08-22 12:52:08
spamtest: JA

Re: M1 Krabbnebulosan - Rune Stjernström

Post by RuneS »

700D min.jpg
700D min.jpg (970.3 KiB) Viewed 4048 times
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M1 Krabbnebulosan - Rune Stjernström

Post by hbar »

Mycket tacksam för att du tog dig tid att visa detta. Det verkar helt klart att färgbalansmässigt så är OWB filtret bra på en moddad kamera (vilket det ju också har alla förutsättningar att vara).

Det var upplysande att inte Canon klarat av det bättre med 60Da relativ 60D. Inga stora fel men ändå en avsevärd skillnad vilket är bra att känna till om man funderar på att köpa en. Vad som sen är rätt eller fel i återgivning kan ju alltid disk men det är bra att känna till skillnaden.

Har en liten förkärlek till bilder som visar hur det skulle se ut om man var där eller hade så känsliga ögon så man kunde se färg i teleskop. 60Da ger ju en mer naturlig bild än en moddad kamera men det är lite synd att det för med sig viss obalans (relativt vad vi vant oss vid) på vanliga foto. Jag kan tänka mig att tex hudtoner som vi är så känsliga för inte blir riktigt bra med Da.

/Håkan

Return to “Bilder”