Jupiter Jupiter omEuropa - Ulf Strömquist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Jupiter Jupiter omEuropa - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter Jupiter omEuropa
Exponering:
Fotograf: Ulf Strömquist
Teleskop: Orion Skyquest XT8G Dob
Kamera: Celestron Neximage 5
Kommentar: Min bästa Jupiter från April 2015. Nu börjas det snart igen.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Jupiter Jupiter omEuropa - Ulf Strömquist

Post by Robert Habolin »

riktigt bra!!

vilka detaljer.. och snygga färger oxo :good: :good: :good:

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter Jupiter omEuropa - Ulf Strömquist

Post by Torbjörn »

Riktigt trevligt att se denna fina bild av Jupiter, där händer det alltid något intressant!

/Torbjörn :)
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Jupiter Jupiter omEuropa - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Tack.
Har en ZWO ASI178MC kamera väntandes som skall ersätta Neximage kameran jag haft tills nu, och med den så kan jag använda Firecapture istället Får se om det kan göra något för resultaten.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter Jupiter omEuropa - Ulf Strömquist

Post by Peter R »

Väldigt fin Jupiterbild :good:
Man ser tydligt Red Spot Junior som, fyller 10-år i år http://spaceweathergallery.com/indiv_up ... dggh2kt4v3
Använder du följet på din Dobsontub, för det finns väl någon form av motodrift på din modell antar jag
Du får gärna skriva lite mera fakta som t.ex. hur långa sekvenser du tar och hur många bilder som ingår i slutbilden osv.
Hur som helst så är det ett förstklassiskt jobb. Det enda jag skulle anmärka på är att de vita molnbanden känns lite cyan men det kan lätt åtgärdas genom att öka det röda i högdagrarna.

Jag sitter och bearbetar mina första Jupiterbilderna för säsongen som jag tog i förra veckan. De är inte alls lika bra som dina dels för att jag har använt en mindre tub och så har förutsättningarna blivit sämre i år mot förra året men ändå intressanta för de visar på en väldigt turbulent aktivitet i molnbanden.
Kanske ändå kan bli en spännande Jupitersäsong som börjar nu.

/*Peter R
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Jupiter Jupiter omEuropa - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Hej

Jo jag kommer nog att jobba lite mer organiserat den här säsongen. Förra vintern/våren var första gången jag använde grejorna, så jag satt mest och pillade med kollimering, hitta stjärnor för goto aligning och annat som jag inte hade en aning om. Det gick bättre efter ett par whisky märkte jag :)
Fick många bra tips av bla Stoffe här på forumet vilket hjälpte mig mycket. Han kan sin Jupiter kan man säga :)

Ska ta en titt på varför röret rör sig lite ryckigt när den skall följa. Den hackar till med kanske 10/15 sekunders mellanrum och det ställer ju till lite djävulskap mitt i filmandet.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
mirror
Posts: 83
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

Re: Jupiter Jupiter omEuropa - Ulf Strömquist

Post by mirror »

"Lysande" bild på Jupiter. Whisky är ett trevligt hjälpmedel.
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jupiter Jupiter omEuropa - Ulf Strömquist

Post by AstroFriend »

Hej, fin Jupiter bild!

Angående hackandet. Är det i själva filmen eller är det när den visas på skärmen?

Är det det senare har det kanske ingen större betydelse.

Vanligen är videofilm inspelad i 24, 25, 29.97 fps. Datamonitorn arbetar vanligen med 60fps.

Om det inte går jämt upp händer något för att rätta till det. Samma bild kan visas någon gång extra eller att bilder hoppas över. Det ger resultatet att visningen blir ojämn och det ser ryckigt ut.

Ett annat sätt är att det under det bilden ritas upp på skärmen/buffertminnet rad för rad så byts bild mitt i, då får man effekt som kallas tearing. Speciellt tydligt när kameran panorerar i sidled.

På avancerade grafikkort går det att ställa om hur skärmen skall synka mot video. Annars prova ändra fps på kameran eller grafikkortet.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Jupiter Jupiter omEuropa - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Det var som om trackingen/Gotot hickade till mellan varven. När jag satte upp i Torsdags för att testa Jupiter igen så flöt det på bra. Grejorna kanske bara behövde vila upp sig i garaget några månader. Uppdaterade Synscan firmware innan också, vet inte om det kan ha hjälpt.

Nu klurar jag på hur jag ska gå vidare. Det drar snabbt iväg om man skall köpa ett komplett kit, så kanske blir det ett Sky-Watcher NEQ6 Pro SynScan GoTo som första steg och använda röret från min Dob tills jag kan hitta något bättre lämpat för foto. Det borde gå att använda utan alltför stora ingrepp. Vill inte omöjliggöra att sätta tillbaka det på dobben igen vid ev försäljning. Får hålla ögonen öppna på beg marknaden både vad gäller Montering och teleskop. Vi fick byta vårt avloppssystem och infiltrationsbädd för att skitlass pengar (Ett pris jag glatt betalar för att bo lugnt och mörkt) :) så jag får nog skava vidare den här säsongen med dobben som den är för inte bli helt bankrutt.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...

Return to “Bilder”