M31 Andromedagalaxen - Anders Källberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

M31 Andromedagalaxen - Anders Källberg

Post by Yquem »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromedagalaxen
Exponering: 113*15s
Fotograf: Anders Källberg
Teleskop: Canon 300mm f/2.8
Kamera: Canon EOS 6D
Kommentar: Jag fick ett par timmar i mörkret på landet innan moln började dra in igen och månen gick upp. Mitt bästa försök hittills av ett, som någon skrev, något uttjatat objekt, men ändå ett uppenbart sådant för min utrustning och alltid kul att försöka förbättra. Enkel kameravridare (barn door follower) använd, så det är svårt att ta längre exponeringar än såhär. Bilden är en blandning av ISO 1600 och 3200, stackad i DSS, bildbehandlad i PaintShop Pro. Hur ska man egentligen göra i DSS då man har bilder tagna med olika känsligheter? Jag stackade allt på en gång, men då blir ju darks och flats egentligen inte rätt. Om man stackar dem för sig, hur gör man då sedan? Onekligen finns en aning vinjettering kvar. Undrar om det kan bero på blandningen av ISO-tal, men å andra sidan tycker jag att det ofta blir lite mörkare mot hörnen, trots att jag borde ha bra flats.
Tacksam för tips och kritik.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Anders Källberg

Post by AstroFriend »

DSS har ett speciellt stacknings läge för olika exponeringar där den plockar ut det bästa ur respektive. Entropy Weighted Average.

Men kanske bäst att göra det manuellt med lagerteknik i fotoprogram som slutfinish beroende på hur objektet ser ut.

Iso och exptid skall dss klara av att matcha rätt. Med lite knep även temperatur på darks.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: M31 Andromedagalaxen - Anders Källberg

Post by Yquem »

Aha. Ska man då ladda in flera olika darks och flats, m.m., för respektive ISO, och sedan klarar DSS av att matcha dem till rätt subbar?
/A
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: M31 Andromedagalaxen - Anders Källberg

Post by Yquem »

För resten, om man har stackat ett gäng bilder i DSS och sedan vill komplettera med fler, måste man då stacka om alla igen eller finns det något enkelt sätt att komplettera? Registreringen behöver man ju inte göra om, det inser jag, men själva stackningen tar ju rätt lång tid om man har många subbar.

Kanske är detta egentligen en fråga för kategorin Programvaror. Om ni tycker så, kan jag ta upp frågan där i stället.
/Anders
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Anders Källberg

Post by AstroFriend »

Ja man måste ha matchande iso och exp och temp. Några sekunders fel och dss struntar i de kalibrerings bilderna. Enklast är nog bäst om man stackar om de. Annars kunde man ju stacka två likadana stackar men är nog risk man gör fel.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: M31 Andromedagalaxen - Anders Källberg

Post by megmar »

Du kanske gjorde så, men jag har hört att man ska använda grupperna i DSS för olika ISO, exponering eller temperatur. I varje grupp så kan du ha en egen uppsättning lights+darks som matchar temperaturen för det tillfället. Bias, darks och flats från Main group används om inte motsvarande finns i gruppen.
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Anders Källberg

Post by AstroFriend »

Grupperna måste du använda för att hantera olika temperaturer. Finns ett program som heter heter darkmaster eller om der var masterdark som skapar detta. Att man måste göra detta för olika iso hag inget minne av. Men använder inte dss så ofta nuförtiden så har kanske glömt bort.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: M31 Andromedagalaxen - Anders Källberg

Post by megmar »

AstroFriend wrote:Grupperna måste du använda för att hantera olika temperaturer. Finns ett program som heter heter darkmaster eller om der var masterdark som skapar detta. Att man måste göra detta för olika iso hag inget minne av. Men använder inte dss så ofta nuförtiden så har kanske glömt bort.
Ja, eller så är det jag som kommer ihåg fel. Tänkte nog att olika ISO också borde kräva olika uppsättning darks eftersom darks bör matcha ISO för lights. Men kanske inte strikt nödvändigt med "darkmaster"? Måste kolla upp det!

Till OP, fin bild på M31 :)
Visar att att man inte behöver jättelånga exponeringar för att få med även ljussvaga partier.
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Anders Källberg

Post by AstroFriend »

Jo du måste ha matchande iso, temp och exponeringstid. Just temperatur kan dock inte DSS automatiskt matcha, därför kan du ev använda darkmaster alternativt göra det helt manuellt.

Du kommer alltså behöva rusktigt många olika darkmaster, kanske 50st för varje kombination. Men inte så farligt som det låter, kameran kan du låta gå över dag och natt med olika kombinationer av iso och exp. Temperaturen varierar ju över dygnet så det får du automatiskt. Till slut kommer du ha alla kombinationer du behöver med kanske 3 graders mellanrum.

Skippa bara de första bilderna innan kameran hunnit termiskt stabilisera sig.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”