Cassiopeja till M31 - Andreas Wikström

Bilder från galleriet
Post Reply
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Cassiopeja till M31 - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

Ny bild i galleriet
Objekt: Cassiopeja till M31
Exponering:
Fotograf: Andreas Wikström
Teleskop: Canon 40/2.8
Kamera: EOS 600D
Kommentar: Data insamlat under tre nätter i September/Oktober. Exponering:
98x2min @ f5.6
48x2min + 39x4 min @ f4.5 med CLS-filter
Totalt 7.5 h, nytt rekord för mig.

Har lagt in månen som skalreferens i övre högra hörnet. När man ser den inser man hur stor M31, Hjärtnebulosan mfl är. Tänk om man kunde se samma syn med ögonen som kameran kan återge, då hade natthimlen verkligen varit fantastisk!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Cassiopeja till M31 - Andreas Wikström

Post by Präriefoten »

Hej Andreas,

Mycket tjusig bild! :good: Är det verkligen bara 40mm fokallängd den är tagen med? känns som om det kunde vara 100mm men jag har ingen egen erfarenhet. Har du möjlighet att släppa bilden i fullformat? Det skulle vara härligt att kika på den i 1:1.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Cassiopeja till M31 - Andreas Wikström

Post by magnahrl »

Grattis!
Hur snyggt som helst. Visst, tänk om vi med blotta ögat kunnat se detta då hade väl amatörastronomi varit ett genuint folknöje och inte en apart sysselsättning som nu ;)

Magnus
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Cassiopeja till M31 - Andreas Wikström

Post by Jonas »

Finfin bild! Här får man en bra känsla över hur objekten förhåller sig i storlek till varandra. Fina detaljer och färger i bilden också. Grattis till en fin bild!
Martin, om du räknar 1,6 x 40 mm så hamnar du lite närmare den brännvidd du har i tankarna.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Cassiopeja till M31 - Andreas Wikström

Post by AstroFriend »

Hej Anders!
Vilka färger du fått fram och bra skärpa ut i hörnen. Den vore något att trycka upp som en stor affisch att ha på väggen. Förstår dock inte riktigt hur du gjort med exponeringarna. Det verkar först som om du vid en bländare tagit en massa subbar utan filter, sedan upprepat detta vid en annan bländare och då med ett lightpollution filter på. Varför blandat olika tekniker och desssutom två olika bländare? Det brukar vara svårt att stacka ihop bilder med olika bländare utan att det blir konstiga effekter i kanterna. Fast din bild ser ju jättebra ut så väldigt lyckat.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Cassiopeja till M31 - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

Präriefoten wrote:Hej Andreas,

Mycket tjusig bild! :good: Är det verkligen bara 40mm fokallängd den är tagen med? känns som om det kunde vara 100mm men jag har ingen egen erfarenhet. Har du möjlighet att släppa bilden i fullformat? Det skulle vara härligt att kika på den i 1:1.

Martin
Hej,

Nu har jag uppdaterat bilden i galleriet så att den är i 1:1 skala. Tror inte att det kommer fram så dramatiskt mycket nya detaljer jämfört med förra versionen som var nedskalad till 50% storlek men lite mer kanske man ser.

mvh

Andreas
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Cassiopeja till M31 - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

AstroFriend wrote:Hej Anders!
Vilka färger du fått fram och bra skärpa ut i hörnen. Den vore något att trycka upp som en stor affisch att ha på väggen. Förstår dock inte riktigt hur du gjort med exponeringarna. Det verkar först som om du vid en bländare tagit en massa subbar utan filter, sedan upprepat detta vid en annan bländare och då med ett lightpollution filter på. Varför blandat olika tekniker och desssutom två olika bländare? Det brukar vara svårt att stacka ihop bilder med olika bländare utan att det blir konstiga effekter i kanterna. Fast din bild ser ju jättebra ut så väldigt lyckat.

/Lars
Hej Lars,

Orsaken till de olika bländarna på subbarna är att de används till lite olika syfte. Att använda ett CLS-filter med så kort brännvidd som 40 mm är inte oproblematiskt. Filtret ger reflexer som orsakar röda halos runt de större stjärnorna och ut mot bildhörnen får dessa halos också ett utseende som ser ut som koma. Så stjärnorna i bilderna med CLS filtret ser rent ut sagt eländiga ut. Har därför i efterprocessningen "raderat" stjärnorna i dessa bilder. Från bilderna med CLS filter används enbart bakgrunden, dvs nebulosor. CLS filtret gör såpass stor nytta med att undertrycka ljusföroreningarna att det ändå är värt att trassla med det, utan filter känns det hopplöst att med en omoddad kamera försöka få fram Ha nebulosor.

Alla stjärnor kommer därför från bilderna utan filter. För att få optimal skärpa på dem har jag därför valt att blända ner lite mer (och stjärnor är såpass ljusstarka att det inte är något bekymmer med lite mindre bländare). Kan tillägga att Canons 40/2.8 är skarp med runda stjärnor ändå ut i hörnen (nu pratar jag APS-C, har ingen fullframe) redan på stora bländare. Den har betydligt mindre tendens till koma än tex 50/1.8. Dock lider den istället lite av bildfältskrökning vilket gör att man ändå måste blända ner en del för att få riktigt bra skärpa över hela bilden.

mvh

Andreas
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Cassiopeja till M31 - Andreas Wikström

Post by Präriefoten »

Hej Andreas,

Tack för fullformat bilden, visst framträder saker och ting bättre nu och det är alltid roligt att se hur stjärnorna ser ut egentligen. Jag hamnar på samma fokallängder som din bild och är därför intresserad. Ursäkta in fråga men vart monterar man CSL filter? Är det på framsidan av linsen eller inne i kamerahuset?

/Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Cassiopeja till M31 - Andreas Wikström

Post by AstroFriend »

Hej Andreas,
Oj det låg mycket mer bakom än vad jag kunde ana. Det är inte första gången du gör det här experiementet förstår jag utan något som du arbetat fram under lång tid. Väldigt intressant och kul att du delade med dig. Jag har tagit några kort på fullframe med min Canon 50mm f1,8 och det har inte blivit bra. Bländade då ändå ned till bl 4.0. Och precis som du beskrev så blir det utdragna stjärnor mot kanterna, kanske en cirkel på 30mm är bra. Har provat med riktigt gamla Pentacon 50mm f1.8 och ett Vivitar 35mm f2.8, de har också problem men det är inte specielt stor skillnad mot Canon. Fast även grundkonstruktionen på Canon EOS objektivet kan nog vara från min ungdom dvs ganska gammalt, antagligen mycket likt förra generationen FD om man bortser från antireflexbehandlingen, eller vad tror du?

Man kan verkligen tro du har en moddad kamera med tanke på hur tydligt du fått fram Ha nebulosorna. Sällan man ser någon lägga ned så mycket tid på vidvinkelastro och resultatet som jag skrev tidigare blev ju väldigt lyckat. Hur har du ordnat med följningen förresten?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Cassiopeja till M31 - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

Präriefoten wrote:Hej Andreas,

Tack för fullformat bilden, visst framträder saker och ting bättre nu och det är alltid roligt att se hur stjärnorna ser ut egentligen. Jag hamnar på samma fokallängder som din bild och är därför intresserad. Ursäkta in fråga men vart monterar man CSL filter? Är det på framsidan av linsen eller inne i kamerahuset?

/Martin
Jag har ett astronomik CLS filter (clipin) och det monterar man inne i kamerahuset.

mvh

Andreas
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Cassiopeja till M31 - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

AstroFriend wrote:Hej Andreas,
Oj det låg mycket mer bakom än vad jag kunde ana. Det är inte första gången du gör det här experiementet förstår jag utan något som du arbetat fram under lång tid. Väldigt intressant och kul att du delade med dig. Jag har tagit några kort på fullframe med min Canon 50mm f1,8 och det har inte blivit bra. Bländade då ändå ned till bl 4.0. Och precis som du beskrev så blir det utdragna stjärnor mot kanterna, kanske en cirkel på 30mm är bra. Har provat med riktigt gamla Pentacon 50mm f1.8 och ett Vivitar 35mm f2.8, de har också problem men det är inte specielt stor skillnad mot Canon. Fast även grundkonstruktionen på Canon EOS objektivet kan nog vara från min ungdom dvs ganska gammalt, antagligen mycket likt förra generationen FD om man bortser från antireflexbehandlingen, eller vad tror du?
Svårt att hitta riktigt bra objektiv för astrofoto, och har man som du fullframe så måste det vara en mardröm att hitta objektiv med bra kantskärpa. När det gäller lite kortare brännvider så tror jag att de flesta gamla objektivkonstruktioner har svårt att fixa bra skärpa vid stora bländaröppningar, den tidens teknik fixar inte riktigt det. Att få till det krävs nog asfäriska linser etc som inte var så vanligt på den tiden. Finns ju en del nya moderna objektiv som nog kan vara intressanta men priset är ju därefter. Ett objektiv som kanske kan vara intressant är Canons 85/1.8. Det är betydligt bättre optiskt än 50/1.8 tycker jag. Vet dock inte hur det beter sig på fullframe. Begagnat kan man hitta det relativt billigt också.

AstroFriend wrote: Man kan verkligen tro du har en moddad kamera med tanke på hur tydligt du fått fram Ha nebulosorna. Sällan man ser någon lägga ned så mycket tid på vidvinkelastro och resultatet som jag skrev tidigare blev ju väldigt lyckat. Hur har du ordnat med följningen förresten?

/Lars
Vid så här korta brännvidder är följningen inte särskilt svår. Kör med en EQ3-2, oguidad (mao väldigt enkelt, slå på strömmen så är man igång). Vid 40 och 85 mm brännvidd blir i princip 100% av bilderna bra. Vid längre brännvidder (200 - 300 mm) får man räkna med att en viss procentandel faller bort.

mvh

Andreas
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Cassiopeja till M31 - Andreas Wikström

Post by bjorsa »

Tjusigt å en inspirerande bild man vill ju gärna testa själv bara det blir klart någon natt men då dyker väl månen upp som vanligt :-) Snyggt fotat
mvh/bjorsa
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Cassiopeja till M31 - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

bjorsa wrote:Tjusigt å en inspirerande bild man vill ju gärna testa själv bara det blir klart någon natt men då dyker väl månen upp som vanligt :-) Snyggt fotat
mvh/bjorsa
Hej,

Jo widefield är kul, kan helt klart rekomenderas. Här har det varit två klara kvällar nu mensjälvklart måne! Men jag gjorde en månmosaic ikväll så det blev än bra kväll ändå :-)

mvh

Andreas

Return to “Bilder”