Object X Okänd - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Object X Okänd - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: Object X Okänd
Exponering: 30x120 sec, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Försökte härom kvällen mig på en längre exponering, 120 sekunder. Tyckte M97 var lämpligt objekt. Körde igång exponeringen och la märke till att jag redan på subbarna inte såg någon nebulosa. Reagerade inte så mycket på det då de brukar ha svårt att tränga igenom ljusföroreningarna. Nu sitter jag här och skall redigera bilden. Ser ingen nebulosa även efter att ha stackat bilderna och inte känner jag igen stjärnorna i M97 området heller. Så var pekade teleskopet?

Det här får bli en gissningslek, kan någon känna igen något som kan ge något känt objekt? Bör ju vara i närheten av M97. Märkte någon gång under kvällen att Astrotortilla flyttade teleskopet 5 grader.

Har ytterliggare en bild sen som jag inte heller ser att positionen stämmer på.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Object X Okänd - Lars Karlsson

Post by stoffe »

Ja detta var inte lätt att se var den pekar. Har din mjukvara stöd för plate solve? Det kan rädda en ur denna typ av situationer.

Ladda upp bilden på http://astrometry.net/ så får du en anoterad bild att ladda hem.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Object X Okänd - Lars Karlsson

Post by stoffe »

Jag blev nyfiken själv och gjorde jobbet åt dig.
Center (RA, Dec): (168.250, 50.534)
Center (RA, hms): 11h 12m 59.908s
Center (Dec, dms): +50° 32' 03.327"
Size: 2.96 x 1.98 deg
Radius: 1.782 deg
Pixel scale: 1.94 arcsec/pixel
Orientation: Up is -176 degrees E of N


Se resultatsidan här, den är intressant med anoteringar och all möjligt information.
http://nova.astrometry.net/user_images/915926
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Object X Okänd - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe!
Jag använder Astrotortilla, normalt brukar alla bilder ligga på ca 0.5' max i avvikelse, men den här och en till blev det något fel med.

Tänkte att det skulle vara ett litet julpyssel.

Fältet är förresten 2x3 grader, bra att veta annars blir det alldeles för svårt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Object X Okänd - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hmm... 5 grader fel, det var intressant, som jag skrev tidigare tyckte jag såg att Astrotortilla gjorde en korrigering på 5 grader. Undrar varför den gjorde det, har aldrig hänt förut.

Mer pyssel att lösa :-)

Tack Stoffe!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Object X Okänd - Lars Karlsson

Post by stoffe »

Astrometry.net räknade ut fältet som du ser i mitt inlägg här över. Jag laddade endast upp bilden utan någon som helst information om ditt optiska system och fick ut all den datan. Rätt imponerande faktiskt :good:

Jag ser att du har en del fläckar på din bild, förmodligen är det damm som sitter på några/någon av dina optiska ytor. Någonstans på korrektorn eller på kamerans sensor. Det kanske går att blåsa bort med en blåsbälg?

Rocketblower sägs vara bra. En klassiker enligt vissa :)
Image
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Object X Okänd - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe,
Ja de programmen är häftiga, man kan ju själv sitta i timmar och fundera innan man får det rätt.

Ja det är damm på sensorns skyddsglas samt lite kondensfläckar. Är riktigt svåra att hantera, blåser alltid rent sensorn varje gång jag startar en kväll. Jag får ju i regel kontrastförstärka mina bilder kraftigt pga ljusföroreningarna och fläckarna blir väldigt synliga då. Det här ett problem jag måste lösa, helst nu!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Object X Okänd - Lars Karlsson

Post by stoffe »

Då kanske det är dags för en sensor swab om det sitter kvar skräp efter en renblåsning.

Kondensfläckar? Hur har du fått det? Det sägs att det är viktigt att låta kameran tina upp långsamt efter att ha blivit kraftigt nedkyld utomhus. Jag brukar lägga min kamera i kameraväskan efter ett fotopass, då tinar den upp långsamt och då blir det heller ingen kondens på utsidan av kamerahuset. Alternativet är att man lindar in kameran i en filt istället. Jag har vad jag sett på mina bilder inga fläckar. Du har väl en ny 6D Canon? Då borde det inte bli smuts på sensorn så snabbt om det inte är samma problem som första serien av Nikon D600 kamerorna led av, att slutaren kladdar ner sensorn med något som liknade olja. Slutaren gick att byta till en ny på garantin som tur var.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Object X Okänd - Lars Karlsson

Post by Yquem »

stoffe wrote:Då kanske det är dags för en sensor swab om det sitter kvar skräp efter en renblåsning.
En "sensor swab", är det något man vågar sig på själv eller lämnar man in kameran för att få det gjort?
/Anders
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Object X Okänd - Lars Karlsson

Post by stoffe »

Det går att göra själv. Det finns färdiga kit att köpa för ändamålet. Det är oftast rispapper som man använder till sensorswab. Jag skulle kolla upp vilket kit som vore bäst om jag skulle skaffa ett. Jag själv har klarat mig väldigt bra med bara en blåsbälg med borst på.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Object X Okänd - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Kondensfläckar var mer en gissning, men det är inte damm i varje fall. De fläckarna syns bara vid astrofoto. Problemet är väl mest att jag desperat kontrastförhöjer så kraftigt för att få fram detaljerna.

Jag brukar även rengöra sensorn, använder linspapper, är nog samma som rispapper. Var försiktig bara så att inte slutaren stänger när man är där inne o pillar.

Det kommer nytt skräp o andra fläckar ganska snabbt. Bäst vore ju att inte ta bort kameran från teleskopet. Har också monterat klibbiga remsor i teleskopet för att fånga upp löst damm. Blev inte så bra vid första försöket, de lossnar vid kylan. Får montera om dom senare.

Har någon sett svart dubbelhäftande tejp? Jag har bara hittat vit.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Object X Okänd - Lars Karlsson

Post by stoffe »

Två år senare så får du svar. Här har du din dubbelhäftande tejp Astrofriend.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni ... 000017571/

Jag klarar mig inte längre med blåsbälg, jag måste swabba sensorn. Har för mig detta har varit uppe förut på forumet? Vad rekommenderar ni för kit till en fullformatskamera? Det vore perfekt om samma kit passar till min 4/3 kamera och min ZWO ASI290MM kamera. Men det är en bonus.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Object X Okänd - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe,
Tack för tipset för tejpen, där är ju man ofta.

När jag "svabbar" mina sensorer har jag en linsvätska, antagligen isopropanol eller vad det nu heter. Ett problem jag ofta får är att smutsen ofta smetas ut i hörnorna, väl där är den svår att få bort. Och det kommer nytt damm i en väldans fart, verkar bli lite statiskt uppladdat vid rengöring.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Object X Okänd - Lars Karlsson

Post by stoffe »

Min sensor har en form av magnetisk sensorrengörning när jag slår av och på kameran. Antar att det mest är för metallpartiklar. Men vilken swabb rekommenderas? Länka gärna in en här så jag vet vilken jag ska köpa.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Object X Okänd - Lars Karlsson

Post by ragge »

stoffe wrote:Min sensor har en form av magnetisk sensorrengörning när jag slår av och på kameran. Antar att det mest är för metallpartiklar. Men vilken swabb rekommenderas? Länka gärna in en här så jag vet vilken jag ska köpa.
http://astronet.se/phpBB3/viewtopic.ph ... urn false;

/Ragnar