M31 Andromeda - Wolfgang Wündsch

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

M31 Andromeda - Wolfgang Wündsch

Post by Wolfgang »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromeda
Exponering: 30s
Fotograf: Wolfgang Wündsch
Teleskop: Celestron CPC De Luxe 800 HD
Kamera: Sony A7S
Kommentar: M31 ISO 32000, obehandlad, oguidad, bara skalad

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Wolfgang Wündsch

Post by AstroFriend »

Hej Wolfgang.
Jag fotade också Andromeda galaxen inatt. Dock iso800 och 4 minuter. Bildutsnittet har blivit dersamma. Lite märkligt då jag har 680mm och full frame. Du har ett 8" teleskop och de brukar ha 2000mm eller med reducerare 1200mm. Din bild borde blivit minst dubbelt förstorad. Blir kul att jämföra när jag blir klar.


Du föresten lagt in en felaktig länk till din hemsida. Den har blivit en mix av din och astronet även om det ser rätt ut på astronet. Fina restips om södra Tyskland. Bilade själv där för trettio år sedan och bodde på Gasthaus. Mycket vackert och trevligt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: M31 Andromeda - Wolfgang Wündsch

Post by Torbjörn »

Trevlig bild av M31, påminner väldigt mycket om vad jag såg i tisdags när jag var ute och observerade. :good:

/Torbjörn
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M31 Andromeda - Wolfgang Wündsch

Post by Präriefoten »

Torbjörn wrote:Trevlig bild av M31, påminner väldigt mycket om vad jag såg i tisdags när jag var ute och observerade. :good:

/Torbjörn
Hej Torbjörn,

Jag är väldigt nyfiken på hur mycket mer man ser i ett teleskop med större öppning. Har du möjlighet att urskilja de mörka stoftstråken i Andromeda genom ditt nya teleskop?

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M31 Andromeda - Wolfgang Wündsch

Post by Präriefoten »

Wolfgang,

Varför bara en sub? Har du tagit fler som är under processning? Jag är riktigt nyfiken på vad som kan komma fram med tanke på hur fin den ena subben är.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: M31 Andromeda - Wolfgang Wündsch

Post by Torbjörn »

Hej Torbjörn,

Jag är väldigt nyfiken på hur mycket mer man ser i ett teleskop med större öppning. Har du möjlighet att urskilja de mörka stoftstråken i Andromeda genom ditt nya teleskop?

Martin
Jag tittade på Andromedagalaxen med sällskap (M32 och M110) i tisdags från en mörk obsplats på västra Orust och använde då min nya 12" Dobson. Andromedagalaxen stod inte optimalt på himlen men hyfsat högt upp.

Jag kunde inte se de mörka stoftstråken på exakt samma sätt som i Wolfgangs bild men vad jag tydligt såg var att galaxen övergick i mörker mycket mer abrupt på ena sidan, den som vetter mot M110. Det måste ju innebära att jag såg det inre, kraftiga stoftstråket vilket såg ut som galaxens ytterkant.

Det här var den finaste vyn som jag någonsin fått av Andromedagalaxen och jag kommer att återvända till den under hösten för att studera den närmare. Den kommer säkert att se ännu bättre ut när den står högre upp på himlen och då kanske det går att se fler stoftstråk.

Jag tog även en titt på galaxen inifrån Stenungsund i fredags kväll men det var ingen höjdare, såg bara vad man brukar se med ett mindre teleskop: En dimfläck med ljust centrum utan några detaljer alls...

Jag tror att det här teleskopet är känsligare för gatlyktor och ströljus än C8:an som jag annars brukar använda.

/Torbjörn :)
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Re: M31 Andromeda - Wolfgang Wündsch

Post by tellmike »

Fint fångat! Häftigt att en 30 sek exponering kan få fram så många detaljer på M31. Man kan inte annat än att bli imponerand av hur väl Sony A7S hanterar brus på så höga ISO tal. 32000 är långt över vad som är använbart eller ens möjligt med min Canon 550D. Allt över ISO 1600 blir en besvikelse. Blir bra sugen på en ny kamera nu. :)

/Mikael
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M31 Andromeda - Wolfgang Wündsch

Post by Präriefoten »

Torbjörn,

Jag är en aning förvånad, trodde att det började hända mycket saker i tuben när man gick över 10". Å andra sidan är det som du säger, Andromeda står lågt ännu så det återstår att se vad som kommer träda fram längre ned på kalendern. Genom min lilla 6" kunde jag endast ana en svag avlång form här om veckan (förutom centrum), samt se de svagare systergalaxerna. Ser fram mot observationsrapport längre fram.

Sorry för offtopic
Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: M31 Andromeda - Wolfgang Wündsch

Post by Wolfgang »

Hej allihopa, jättekul att ni gillade bilden.

Ja bara en sub. Jag har tagit betydligt fler som jag vill sammanställa i Pixinsight, men jag vet inte hur man gör, jag har just skaffat Pixinsight och vet ej hur man bara använder lights, utandats och darks. Några tips?

Jag har tagit bilden med en reducerare, det stämmer. Plockade bort den och tyckte att bilden blev större, tog några nya i natt, bla på några nebulosor, Pinwheel galaxen, Herculus hopen mm. Denna natt var det otroligt klart tror inte det kan bli bättre. Såg minst 20 galaxer inatt.

Lars, du får gärna ge mig den felaktiga länken så att jag kan rätta den.
Tyskland är vackert, vi hade husbilar i ca 10 år och var även i Österrike, Schweiz mfl, me vi sålde våran Frankia för 2 år sedan och köpte hus i Florida.

Martin, kameran är otrolig, visst det blir brus vid jättehög ISO men man får prova sig fram och se var gränsen går för det acceptabla. Jag stängde av brusreduceringen, och tycker att det blir mer brus nu, men i gengäld jobbar kameran mycket snabbare. Jag använder gratis appen från Sony på min iPad mini, där man även får upp en livebild. Ganska häftigt när man ser en satellit passera på skärmen.

Nästa tillfälle skall jag prova min Nightscape, men behöver justera teleskopet mer för att kunna ta långa exponeringar.
Det är också enkelt att ställa in focus på Sonyn.
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Wolfgang Wündsch

Post by AstroFriend »

http://astronet.se/www.wundsch.com

Se länken ovan. Så blir det när man klickar på den.

Florida låter inte dumt. Nasa finns där och häftiga stränder. Men kanske inte så mörkt eller?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: M31 Andromeda - Wolfgang Wündsch

Post by Wolfgang »

Hej Lars,

på vilken sida finns länken?

Det är hyfsat mörkt och klart nästan varje natt.
Det mörknar redan vid 21.00 även på sommaren så det är bra.

Dock finns det mörka platser ganska nära huset
http://www.chiefland.com/chiefland-astronomy-village

Wolfgang
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Wolfgang Wündsch

Post by AstroFriend »

Det är på din egen sida med m31. Klicka så ser du.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”