Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Vintergatan
Exponering: 6*20s
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Samyang 14mm f/2.8
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Trots att fåglarna fortfarande sjunger om nätterna och solen står lite för högt i ytterligare några veckor, så kunde jag inte hålla mig längre utan var tvungen att testa hur väl vintergatan träder fram.

Inatt vid 1-tiden var solen -13.8 grader under horisonten på södra udden när denna togs. Det är först vid -15 som fåglarna brukar tystna och man kan få riktigt bra bilder.

Denna föll dock ut ganska bra tycker jag med de rådande förhållanden. Normalt tycker att det är rätt svårhanterligt när himlen är så här pass ljus då man förlorar mycket färg och kontrast att kunna jobba med.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Martin F »

Riktigt snyggt med tanke på förutsättningarna! Här står solen fortfarande på -12,5 eller så.


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Präriefoten »

Hej Jöregen,

Mycket vacker bild! Jag gillar det mjuka ljuset på marken och att även den är i fokus. Vidare är jag överraskad av att du kund få fram så mycket ur vintergatan så här års. Vilken breddgrad är du på? Hur behandlar du bilden? Är det ändringar över hela fältet som gäller eller går du in och tonar i detaljer?

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Init4theimaging »

Mycket vackert Jörgen.
Otroligt vad mycket som kommit fram under rådande omständigheter.
Antar att du körde med f/2.8, men på vilket ISO?

Har själv tänkt ge mig på en starscape med Vintergatan, innan säsongen drar igång på riktigt.
Har en Samyang 16mm f/2 som jag kommer köra på Canon 550D, så lite mindre bildfält blir det förstås.


Mvh,
Daniel
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Starsoft »

Hej

Riktigt fint att se en så bra bild på vintergatan från våra breddgrader som har en så låg horisont, förutom några retliga moln då.

Någon som kan identifiera något av de lägsta objekten i bilden?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Martin F wrote:Riktigt snyggt med tanke på förutsättningarna! Här står solen fortfarande på -12,5 eller så.
Thx! Alltid är det ngt med den där solen. Den är inte alls där om dagarna och den är där för mkt om nätterna :P
Präriefoten wrote:Hej Jöregen,
Mycket vacker bild! Jag gillar det mjuka ljuset på marken och att även den är i fokus. Vidare är jag överraskad av att du kund få fram så mycket ur vintergatan så här års. Vilken breddgrad är du på? Hur behandlar du bilden? Är det ändringar över hela fältet som gäller eller går du in och tonar i detaljer?
Martin
Tackar Martin!
Detaljerna i de centrala delarna är relativt enkla att få med tycker jag, även när solen är ner mot -13 grader. Dock tycker jag de övre delarna, tex området runt cygnus är väldigt svåra att få till bra. Det blir bara vitt/grått och all färg försvinner.

Jag håller oftast till ute på Öland när jag fotar eftersom vi antagligen har södra Sveriges bästa mörker här ute, och sen är det bara en bro i mellan :D. Ölands södra udde ligger på 56,19 och här stod jag ganska exakt: https://www.google.se/maps/@56.195853,1 ... a=!3m1!1e3

När det gäller bildhandlingen är det först en grundinställning i Lightroom för att tex få en tillräckligt bra färgtemp, exponering, att öppna upp och få fram detaljer i skuggorna mm. Ingen brusreducering eller eller kontrastjustering sker här.
Sen tas bilden in i photoshop där den brusreduceras med pluginet Noiseware som jag tycker gör ett bra jobb. Nästa steg är att justera färgbalans och temperatur och det görs i två steg, ett för himmel och ett för marken. Sista momentet är att få rätt ljus i bilden och det justeras med kurvor, ibland 1 för hela bilden, ibland 1 för himmel och en för mark.

Det som görs specifikt för enskilda delar är att jag kör detail extraction i pluginet Color Efex Pro 4. Detta gör jag bara på vintergatan för att få fram så mycket detaljer som möjligt på ett smidigt sätt. Men sen är det iofs andra saker som också bara körs på utvalda delar. Tex brusreduceringen kör jag inte över hela bilden utan selektivt på de delar som har behov, dvs mörka delar. På mer ljusa delar kör en mindre brusreducering osv.
Init4theimaging wrote:Mycket vackert Jörgen.
Otroligt vad mycket som kommit fram under rådande omständigheter.
Antar att du körde med f/2.8, men på vilket ISO?

Har själv tänkt ge mig på en starscape med Vintergatan, innan säsongen drar igång på riktigt.
Har en Samyang 16mm f/2 som jag kommer köra på Canon 550D, så lite mindre bildfält blir det förstås.
Tackar Daniel!

Ja det var f2.8, 20s*6, ISO 6400 som det blev denna gång. Anledningen till 20s var att då hann jag med att få en exponering på fyren innan ljuset från den svepte över linsen. Annars hade 30s och ISO 3200 kanske varit mer lämpligt. f2 låter ju riktigt trevligt :D

Starsoft wrote:Hej

Riktigt fint att se en så bra bild på vintergatan från våra breddgrader som har en så låg horisont, förutom några retliga moln då.

Någon som kan identifiera något av de lägsta objekten i bilden?
Tack Anders! Ja molnen är lite sura men man får nästan räkna med att de nedesta graderna är rätt tveksamma och en trevlig överaskning de gånger de vill vara med :D

M8 är väl en av de lägre som jag kan se på denna.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto

Return to “Bilder”