Vega Arcturus Daneb - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Vega Arcturus Daneb - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: Vega Arcturus Daneb
Exponering:
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: Skywatcher 150/750
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Tog några sekvenser på Vega, Arcturus och Daneb här om kvällen. Ville mest se hur mycket färgerna skiljer åt och om det fortfarande gick att obs i maj månad.

Sekvensen finns här:
https://youtu.be/fAkBORRmK-o


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Vega Arcturus Daneb - Martin Johansson

Post by bjosch »

Tycker det ser ut som att du fotat eller filmat dem helt ur focus. Så där ser mina stjärnor ut när jag kollimerar mina SCT-tuber. Har du avsiktligt gjort det för att se färgerna bättre ?
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Vega Arcturus Daneb - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Hej Bjosch,

Definitivt ur fokus! och precis som du säger, för att få fram färgerna lite mer.

M
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Vega Arcturus Daneb - Martin Johansson

Post by bjosch »

Har själv gjort liknande filmsnuttar för att se tempen på just de stjärnor du haft med samt betelguese och Rigel. Ett, möjligt tips är att kolla om din Canon-kamera har möjlighet att ställa in beskär 640 x 50 . Jag har en 60D och den har den funktionen.
Filmar du på det sättet får du c:a 7ggr telezoom och då får du upp skalan så att du kan få mera focus på Stjärnorna. Jag kunde filma med stjärnorna helt fokuserade och ändå få en bra skala på dem. Nu körde jag med 9:25:an som har 2350 mm brännvidd
men jag använde ingen okular-projektion eller Barlow så det borde kunna gå att få fin skala för dig. Själv slog jag av följningen så stjärnan vandrade genom bilden för att ge lite mer dynamik i filmsnuttarna !
MVH Björn

Return to “Bilder”