IC 1805 Heart Nebula - Peter Clevestig

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
lewisite
Posts: 21
Joined: 2015-03-25 13:27:41
spamtest: JA
Location: Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten

IC 1805 Heart Nebula - Peter Clevestig

Post by lewisite »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 1805 Heart Nebula
Exponering: 16x 180sek
Fotograf: Peter Clevestig
Teleskop: Evostar-80 ED DS-PRO
Kamera: Canon EOS 600d
Kommentar: Första försöket att fånga lite Ha med moddade kameran ifrån IC 1805. Jag tog 24 exponeringar varav endast 16 blev godkända p.g.a sateliter, flygplan och grannens träd. Förbehandling, stackning och strech i Nebulosity 3, justerad i PS CS2.

Lite halo runt starkare stjärnor vilket tyder på en liten mis-alignment med nya Baaderfiltret mot sensorn som jag ska ominstallera.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
— I sandlådan —
William Optics Zenithstar 81mm APO
iOptron CEM40
ASI294MM Pro
ASI290MM
ASIAIR Pro
ZWO EAF
ZWO OAG
ZWO NB + Baader LRGB 1.25”
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: IC 1805 Heart Nebula - Peter Clevestig

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
Vilka fina bilder du får, modifieringen gjorde susen för Halpha.

Angående satellite spår, om du vid stackningen väljer Sigma reject så försvinner i regel spåren samtidigt som du tar vara på all exponering. Det fungerar lite enkelt beskrivet så att den jämför alla värden från olika bilder för en pixel mot medelvärdet och tar bort de pixlar som aviker för mycket, till ex. ett satellite spår. Även avvikelser i sensorn tas bort på pixelnivå, specielt effektivt om man dithering flyttar monteringen mellan exponeringrna. Kanske inget man börjar med, men du gör så avancerade saker redan nu så tyckte jag kunde skriva om det här.

Om du vill göra en enkel analys av hur ditt teleskop/kamera system ser ut kan du använda det excel ark som jag satt ihop:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=9438

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: IC 1805 Heart Nebula - Peter Clevestig

Post by AndreasW »

Hej!

Riktigt fin bild. Förstod att du precis börjat med astrofoto, det går ju lysande. Vågar inte tänka på hur fina bilder du kommer att ta om 1-2 år!

Om man skall anmärka på något i bilden så har du en ljusföroreningsgradient över den (bakgrunden är betydligt ljusare i vänstra kanten än i högra). Om du inte redan har den så kan jag tipsa om PS pluginen GradientXterminator (http://www.rc-astro.com/resources/GradientXTerminator/). Använder den själv på alla bilder för att bli av med gradienter/ljusföroreningar och tycker den fungerar väldigt bra, så den kan jag rekomendera.

mvh

Andreas
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: IC 1805 Heart Nebula - Peter Clevestig

Post by Martin F »

Kan bara hålla med övriga om att det ser bra ut! Jag vet själv att detta är en lurig nebulosa att fota. Verkar hyfsat ljusstark men kräver mycket exponering för att det ska bli bra. Har själv inte fått något jag är nöjd med ännu. Hoppas på nytt försök nästa år.

Måste också hålla med Andreas om Gradient XTerminator. Helt ovärderlig och väl värd sina kronor.
User avatar
lewisite
Posts: 21
Joined: 2015-03-25 13:27:41
spamtest: JA
Location: Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten

Re: IC 1805 Heart Nebula - Peter Clevestig

Post by lewisite »

Tack. Ja, man blir lite överentusiastisk i början som ny :green:


Jag prövade gradient programmet och det blev mycket bättre. Tack för tipset!
— I sandlådan —
William Optics Zenithstar 81mm APO
iOptron CEM40
ASI294MM Pro
ASI290MM
ASIAIR Pro
ZWO EAF
ZWO OAG
ZWO NB + Baader LRGB 1.25”

Return to “Bilder”