NGC3718 - Mats Johansson, Lars Hermansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
MatsJ
Posts: 31
Joined: 2010-10-20 22:48:26
spamtest: JA
Location: Uppsala
Contact:

NGC3718 - Mats Johansson, Lars Hermansson

Post by MatsJ »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC3718
Exponering: LRGB 320:180:150:230 min
Fotograf: Mats Johansson, Lars Hermansson
Teleskop: OGS RC 41cm f/9
Kamera: SBIG STL-6303E
Kommentar: Vi har lagt till lite färg till NGC3718 som sen tidigare finns som svartvit version på astronet.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: NGC3718 - Mats Johansson, Lars Hermansson

Post by gunnar »

Hej Mats och Lasse.
Jag tyckte att den här bilden var väldigt fin utan färg. Den växte ändå flera snäpp med lite färg ovanpå tycker jag. Mycket snyggt och gnistrande resultat :good:

Med vänlig hälsning
Gunnar
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: NGC3718 - Mats Johansson, Lars Hermansson

Post by timokarhula »

Såvida inte bilden är foto-shoppad så är det Hubble-klass på fotot! :D Vilka fina detaljer man ser i galaxerna, deras armar samt mängderna galaxer i bakgrunden!

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NGC3718 - Mats Johansson, Lars Hermansson

Post by Peter R »

Oj, vilken klass och så snyggt bildbehandlat!
Här finns det mycket spännande att upptäcka så den får jag återvända till. Den annoterade versionen är till stor hjälp.

/*Peter R
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC3718 - Mats Johansson, Lars Hermansson

Post by AstroFriend »

Hej Mats o Lars.
Vilka bild och vilka massa detaljer. Objekt som bara blir små smutsfläckar i min tub. Grattis till mycket lyckad bild med många timmars arbete. Ja hur många timmar har ni lagt ned totalt inkl exponering?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: NGC3718 - Mats Johansson, Lars Hermansson

Post by Init4theimaging »

Utan tvekan en av de mest spännande galaxerna.

Håller med Gunnar här, snyggt redan innan och nu ännu snyggare.
Gillar hur de spöklika yttre slöjorna framträder i den försiktiga bildbehandlingen.
Bra jobbat :good:

Mvh,
Daniel
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: NGC3718 - Mats Johansson, Lars Hermansson

Post by megmar »

Fantastisk resultat!
Efter att ha gett mig på denna galax själv så kan jag på ett annat sätt uppskatta ansträngningen bakom :good:
Själv hade jag varken apertur eller följning för att få ens hyfsat resultat, men häftigt att man faktiskt kan lyckas med denna typ av bilder här i Sverige.
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
lewisite
Posts: 21
Joined: 2015-03-25 13:27:41
spamtest: JA
Location: Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten

Re: NGC3718 - Mats Johansson, Lars Hermansson

Post by lewisite »

Fantastisk bild. Tack för att du delar med dig!

MVH

Peter
— I sandlådan —
William Optics Zenithstar 81mm APO
iOptron CEM40
ASI294MM Pro
ASI290MM
ASIAIR Pro
ZWO EAF
ZWO OAG
ZWO NB + Baader LRGB 1.25”
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: NGC3718 - Mats Johansson, Lars Hermansson

Post by Tompa »

Mycket fint resultat! Så fina och krispiga detaljer som bildbehandlats på bästa sätt. Världsklass! Alltid kul att se vad som kommer ur era händer.
Nu lär min publicering av denna galax anstå ett tag :green: . Den var inte på långa vägar färdigprocessad, men efter att ha sett denna så var det bara att börja om :D
Möjligen kan jag ana ett cyanstick i några av de lite starkare stjärnorna. Det kan ju å andra sidan ha med mina skärminställningar att göra...

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: NGC3718 - Mats Johansson, Lars Hermansson

Post by jörgen_jo »

Hej !

Gratulerar, bland det bästa jag sett från ett amatörteleskop. Definitiv APOD kvalitet.

/Jörgen
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: NGC3718 - Mats Johansson, Lars Hermansson

Post by LasseH »

Tack för uppmuntrande ord. Det värmer. Om man ska säga något om just denna bild är det att vi kan tacka bra seeing för resultatet. Luminansen togs under några kvällar förra våren då seeingen var osedvanligt bra. FWHM (stjärnstorleken på bilderna mätt i MaximDL) låg på 1,5+/-0,3 jämfört med mer normala 2,5. När sådana nätter inträffar vilket inte är särskilt många gånger per år och man som astrofotograf jobbar med lite längre brännvidder gäller det att strunta i RGB och bara koncentrera sig på lum. Normalt använder vi bin2 (1"/pix) på vår kamera men vid extra bra seeing är vi glada att vi kan låta bli att binna och erhålla 0,5"/pix. Detta möjliggör att fullt utnyttja teleskopets stora bildskala till högupplöst fotografering. Brännvidden är ju 3,7 m. Lite krasst kan man väl säga att det är meningslöst med stort teleskop om seeingen är 2,5" eftersom det är lätt att uppnå fullt tillräckliga 1"/pix med betydligt enklare medel. Färginformationen har sedan samlats ihop under ett flertal mer mediokra nätter.

Astrofriend frågade om tidsåtgång.
Självklart kommer det till ett antal timmars bildbehandling men det stora jobbet är ju ändå att samla ella exponeringstimmarna för lights, darks och flats. Speciellt blir ju detta en pina när man måste åka ut till observatoriet för att köra teleskopet. Ju mer man håller på desto mer skruvar man upp kraven på sitt astrofotande när det gäller seeing och exponeringstid. Till slut når man ett läge då man lyckas skapa en eller två bilder per säsong. Då börjar man ju ifrågasätta saniteten i högupplöst "pretty picturefotografering" från Sverige om jag får tillåta mig att bli lite filosofisk. :)
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC3718 - Mats Johansson, Lars Hermansson

Post by Martin F »

Helt otroligt läcker bild! Kan titta riktigt länge på den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Return to “Bilder”