- Fredrik Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

- Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Ny bild i galleriet
Objekt:
Exponering:
Fotograf: Fredrik Karlsson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Halloj på Astronet! Länge sedan jag postade något här nu. Egentligen borde jag vänta tills jag har så att säga svart på vitt, men samtidigt är ju det här att vara i det man gör lite kul och spännande. Grejen är den att, som kanske någon här drar sig till minnes, jag har snöat in på barn door trackers. Vilka roliga grejor :-) Varje höst vid den här tiden brukar jag dona och fixa med en hembygd sådan i olika iterationer. Varje höst tror jag att nu, nu har jag det! Men nu i höst, nu tror jag att jag verkligen har det :-) Ha, ha! Nåväl, var i alla fall ute i går kväll och testade årets upplaga, och efter ca tio års höstar med barn door, får jag nu nästan en liten tår i ögonvrån. Så klockrent den går! Tyvärr blev det pga frost på sekundären ingen acceptabel bild att presentera. Men vilken kväll! Så gott som vindstilla, kanske 5-6 grader kallt. Precis allt som kunde jävlades, inklusive att jag inte fick på dagghuven i tid. Men kolla norrskenet som ackompanjerade :-) Nu i morgon kväll utlovas åter klart väder här i sundsvallstrakten. Förväntningarna höjs, har i flera år tänkt att någon gång åka ut till en riktigt mörk himmel som ligger inte så långt här hemifrån. En sådan himmel folk åker typ runt halva jordklotet till diverse exotiska platser för att uppleva. 6 mil fågelvägen här hemmifrån (tänka sig) har jag en helt ok sådan natthimmel. Typ ett snäpp från det mörkaste på jordklotet om man skall tro diverse natthimmelskartor. Nu inte för att jag tror att jag kommer att uppleva någon egentlig skillnad från där jag brukar stjärnskåda närmare här i närområdet, rätt mörkt åt valda väderstreck här också. MEN, en kul grej att faktiskt varit på en sådan plats medan de ännu finns kvar och inom räckhåll. Nåväl, i morgon packar jag äventyrsbilen med årets iteration av barn door trackern, 5" Newtonreflektorn, och åker ut till vägs ände i skogarna innanför Sundsvall.

To be continued: Förhoppningsvis med en bild fotad med en barn door tracker "the simple way". Om jag lyckas återkommer jag med vad det är :-) I annat fall kanske nästa höst, eller nästa, eller nästa... Här i alla fall en bild från gårdagskvällens testförsök så länge :-)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: - Fredrik Karlsson

Post by stoffe »

Härlig bild och välkommen tillbaka till forumet! :good:

Kul att din hembyggda "barn-door-tracker" fungerar så bra nu, en stor glädje för dig!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Ja men tack för det Stoffe!

Kul att vara här igen!

Här en YouTubelänk till ett videoklipp om barndooren och tillkomsten av andromedabilden jag just gjort klar:
https://youtu.be/rA64zdy64gA" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: - Fredrik Karlsson

Post by stoffe »

Det där var ju kul! Jag gillar hembyggda prylar, denna är inget undantag :good:

Kul att du lyckats så bra med din "barn-door-tracker" 8)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Halloj Stoffe!

Ja visst är det skoj med hembyggda prylar :-)

Den tycks genomgå en ständigt pågående evolution från tid till annan och år från år :-)

Sedan videons andromedabild har den nu fått en extra motvikt, eller snarare balansvikt, för att bättre bibehålla polinställningen under typ en timmes gång. Detta då själva gångjärnsbrädlappen teleskopet monteras upp på i sig visat sig behöva en egen motvikt, då dess öppningsrörelse och egentyngd förändrar tyngdpunkten över tid. Eftersom allt flexar har detta visat sig vara av vikt.

Jag har också just fått avi om ett paket att hämta ut med en liten finder jag beställt. Elröret för att sikta in på polaris står nämligen i tur att "uppgraderas" med optik.

Sedan bara att vänta på en lämpligt klar kväll för nya öden och äventyr :-)

Kul du gillade videon :good:

Return to “Bilder”