ngc3180 mfl Little Pinwheel Galaxy - Wim van Berlo

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

ngc3180 mfl Little Pinwheel Galaxy - Wim van Berlo

Post by wimvb »

Ny bild i galleriet
Objekt: ngc3180 mfl Little Pinwheel Galaxy
Exponering: 245*2,5 min
Fotograf: Wim van Berlo
Teleskop: SkyWatcher BK MN190 DS
Kamera: ZWO ASI294MM-PRO
Kommentar: Precis under Stora Björnens baktass ligger denna galax. Strax intill ligger dessutom två galaxgrupper ACO971 (mot nedre vänstra hörnet i bilden) och [RRB2014] RM J101620.6+410544.7 mot högra sidan.
Ngc 3180 ligger ca 40 miljoner ljusår från vår egen galax, medan de två galaxhoparna ligger 1,2 respektive 3,6 miljarder ljusår bort.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: ngc3180 mfl Little Pinwheel Galaxy - Wim van Berlo

Post by bootz_98 »

Dina vackra foton är alltid såååå snyggt komponerade!!
Jag kämpar på med min känsla för hur man bearbetar bakgrunden fortfarande! Jag vill så gärna också ha de där jämna, mjuka och lite varma, bakgrunden som du får till så snyggt! Jag försöker använda mig av dina bilder som bakgrundsreferens när jag själv redigerar (eftersom alla skärmar ser lite olika ut så öppnar jag upp en av dina bilder på skärmen jag använder när jag redigerar) men hur mycket jag än försöker så får jag liksom inte bort den där fula halon jag har på alla mina foton! Jag förstår att det antagligen månljuset som ställer till det och studsar runt lite i teleskopet men det borde gå att få bort på något sätt? Jag vet bara inte över huvud taget hur. Kan du alls hjälpa mig hur man kan göra? Jag har Pixinsight och GIMP.

(Skickar med ett foto där man ser tydligt själva halon)

Hälsningar,
Filip aka bakgrundsnewbien
9138EDE6-0454-46F4-8599-ECEADE9C36C1.jpeg
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: ngc3180 mfl Little Pinwheel Galaxy - Wim van Berlo

Post by MartinS »

@wimvb Härlig bild, du har fått till en naturlig känsla med editeringen. Kul med alla bakgrundsgalaxer också. :good:


@bootz_98 Du behöver använda DBE i pixinsight. Fördelaktigt är om du gör det innan du stretchar din data. Tog din bild och placerade ut 10x10 samples, sedan tunade jag tolerance. När man sedan kört första vändan med DBE kommer det finnas gradienter kvar. Jag brukar då lägga till extra punkter på och kring desssa. Sedan försätter jag på samma sätt tills jag är nöjd och då sparar jag undan en ny DBE version av bilden.

Ibland kör jag proceduren en gång till på den nya DBE bilden, vilket jag fick göra på din. Blev inte helt perfekt men en allt än nästan borta. Som sagt bättre att göra innan man stretchar.

Man behöver öva lite med DBE för att få till det, kolla lite videos. Kan inte minnas om jag sett denna eller inte men tycker Adam Block har bra videos och han är bra på att förklara så man förstår. https://www.youtube.com/watch?v=VvzBW9u ... =AdamBlock

/Martin
Attachments
DBE_DBE.jpg
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: ngc3180 mfl Little Pinwheel Galaxy - Wim van Berlo

Post by wimvb »

bootz_98 wrote:Dina vackra foton är alltid såååå snyggt komponerade!!
Jag kämpar på med min känsla för hur man bearbetar bakgrunden fortfarande! Jag vill så gärna också ha de där jämna, mjuka och lite varma, bakgrunden som du får till så snyggt! Jag försöker använda mig av dina bilder som bakgrundsreferens när jag själv redigerar (eftersom alla skärmar ser lite olika ut så öppnar jag upp en av dina bilder på skärmen jag använder när jag redigerar) men hur mycket jag än försöker så får jag liksom inte bort den där fula halon jag har på alla mina foton! Jag förstår att det antagligen månljuset som ställer till det och studsar runt lite i teleskopet men det borde gå att få bort på något sätt? Jag vet bara inte över huvud taget hur. Kan du alls hjälpa mig hur man kan göra? Jag har Pixinsight och GIMP.

(Skickar med ett foto där man ser tydligt själva halon)

Hälsningar,
Filip aka bakgrundsnewbien

9138EDE6-0454-46F4-8599-ECEADE9C36C1.jpeg
Tack!
Som @MartinS skrev, lär dig DBE. Och se till att använda flats som gör det de ska. Korrekt kalibrering är A och O i den här hobby.
Med flats räcker det för mig att använda DBE bara en gång med tolerance på ca 2-3 och 12 punkter utspridda i bilden. Jag kan skriva lite mer sen, när jag är vid datorn.
Sen hjälper det också om man har mycket data och slipper brusreducering. Jag använder inte längre nån brusreducering längre, utan försöker samla ca 10 timmar minst till varje bild. Hur mycket data man behöver beror på mängden ljusförorening. Jag har turen att ha mörkt där jag bor. Mag 20,5 ca.
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight

Return to “Bilder”