Säljes: Skyliner-300P FlexTube Dobson

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
Gurra
Posts: 3
Joined: 2011-11-21 07:23:20
spamtest: JA

Säljes: Skyliner-300P FlexTube Dobson

Post by Gurra »

Hej,
Jag säljer mitt 12" Skywatcher Dobson, modell Skyliner-300P FlexTube.

Svart tub med vita detaljer. Orginalokular medföljer samt en laserkollimator. Om man vill så får man med en liten hemgjord platta med hjul för att flytta runt teleskopet inomhus. Teleskopet är i fint skick!

Prisidé 7500 kr.

Teleskopet finns strax norr om Stockholm om man vill kika på det. Helst skickar jag det inte med paket då det är lite otympligt.

Skriv här eller skicka PM så hör jag av mig med telefonnummer och e-postadress.

Mvh
Gustaf
Gurra
Posts: 3
Joined: 2011-11-21 07:23:20
spamtest: JA

Re: Säljes: Skyliner-300P FlexTube Dobson

Post by Gurra »

Är det fel forum för Dobson, är priset galet eller är det för liten marknad? :/
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: Säljes: Skyliner-300P FlexTube Dobson

Post by int0x21 »

Ingen aning om tidigare frågor men en tanke som slog mig när jag satt och kollade runt på att köpa något var att det är trist att köpa grejor när vädret är som det är. inte sett himlen på över en månad här på västkusten.
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Säljes: Skyliner-300P FlexTube Dobson

Post by Lars L »

Eftersom jag själv vill gå back to-basics ska du få svar från mina undersökningar, söker en 12" Dobson. Skickade ut offerter till ganska många tillverkare, svenska såväl som internationella. Din Flextube 12" blev jag erbjuden att köpa för 7.200 Skr ny med garanti och levererad hem till min dörr. Nu har det dessutom skett en rejäl uppdatering av de här modellerna. De har fått både Auto-funktion och Go-To, då blir det naturligt att en enkel Flex blir "lite över". Dessutom har jag personligen inte sett ett enda foto från en SkyWatcher Flex tub som imponerat på mig. Det betyder inte att de är dåliga generellt, det kan bero på handhavandet. För mig är det en liten varning och dessutom skulle jag inte köpa en Truss-tub.


Mvh Lars L
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Säljes: Skyliner-300P FlexTube Dobson

Post by Timaoes »

Lars L wrote:Eftersom jag själv vill gå back to-basics ska du få svar från mina undersökningar, söker en 12" Dobson. Skickade ut offerter till ganska många tillverkare, svenska såväl som internationella. Din Flextube 12" blev jag erbjuden att köpa för 7.200 Skr ny med garanti och levererad hem till min dörr. Nu har det dessutom skett en rejäl uppdatering av de här modellerna. De har fått både Auto-funktion och Go-To, då blir det naturligt att en enkel Flex blir "lite över". Dessutom har jag personligen inte sett ett enda foto från en SkyWatcher Flex tub som imponerat på mig. Det betyder inte att de är dåliga generellt, det kan bero på handhavandet. För mig är det en liten varning och dessutom skulle jag inte köpa en Truss-tub.

Mvh Lars L
Här måste jag nog protestera lite. Man kan väl inte avfärda denna tub för att den inte tar bra bilder?!? Amatörastronomin är väl mer än astrofotografering. För en visuellt orienterad amatör (jo, det finns sådana också :-) är detta ett alldeles strålande teleskop. Kanske inte riktigt nybörjarnivå, men helt klart en perfekt uppgradering. Sen är det väl så att marknaden är ganska liten i Sverige. Ska du bli av med tuben får du nog räkna med att lyfta annonsen både här och på AG flera gånger.

/Johan
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Säljes: Skyliner-300P FlexTube Dobson

Post by Lars L »

Ska sluta att uttala mig i sådana här frågor det blir bara semantiska missförstånd i skrift.
1. Har inte avfärdat modellen (läs om handhavandet).
2. Betraktar mig själv som i huvudsak visuell observatör.
3. Angav bara några skäl till att tuben kanske inte säljer sig själv, rätt skönt
att slippa knuffa runt tuben manuellt t.ex.
4. Går utmärkt att ta bilder utan drivning, vilket naturligtvis inte är något tvång, men väldigt roligt.




Mvh Lars L
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Säljes: Skyliner-300P FlexTube Dobson

Post by Starsoft »

Hej Lars
Går utmärkt att ta bilder utan drivning
Det där har jag sett andra påstå också, hur tar man bilder med en odriven dobson? Objekten rör väl sig typ 10-20 pixel per sekund utan drivning?

För övrigt kan jag tycka att begagnat-rabatten är lite liten på den här tuben.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Säljes: Skyliner-300P FlexTube Dobson

Post by Lars L »

Finns några vedertagna metoder men naturligtvis med vissa begränsningar.
Du kan använda i stort sätt vilken digitalkamera som helst och ta utmärkta
bilder på t.ex månen. Den enklaste metoden är att handhålla kameran och fotografera "i okularet".

Man kan ta fina bilder genom att låta en planet drifta genom synfältet och antingen
pausa inspelningsprogrammet eller klippa ihop en mängd korta sekvenser. Kör du 60 bilder
per sekund, får man med övning och stort tålamod en hel del bilder. Dagens align program klarar
att hantera bilderna trots driftningen och förvånansvärt bra.

En uppsatsfråga hoppas att du fått en aning.

Mvh Lars L
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Säljes: Skyliner-300P FlexTube Dobson

Post by Timaoes »

Lars L wrote:Ska sluta att uttala mig i sådana här frågor det blir bara semantiska missförstånd i skrift.
1. Har inte avfärdat modellen (läs om handhavandet).
2. Betraktar mig själv som i huvudsak visuell observatör.
3. Angav bara några skäl till att tuben kanske inte säljer sig själv, rätt skönt
att slippa knuffa runt tuben manuellt t.ex.
4. Går utmärkt att ta bilder utan drivning, vilket naturligtvis inte är något tvång, men väldigt roligt.
Okej da, jag kanske tog i lite :-). Men som visuellt orienterad dobsonknuffare, som dessutom har obsat en del med modellen ifråga, kände jag mig lite undrande. Hur som helst har du säkert rätt i att tuben inte säljer sig själv. Jag vet att det finns en annan medlem på forumet som har bytt upp sig och som har haft svårt att få samma teleskop sålt. Det är ju inte direkt nybörjarstuk på en 12"are.

/Johan
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Säljes: Skyliner-300P FlexTube Dobson

Post by Tompa »

Det perfekta teleskopet att ha tillhands när man astrofotograferar, något måste man ju sysselsätta sig med när kameran jobbar. Är väldigt sugen, men inköp av ccd-kamera får nog gå före...

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Gurra
Posts: 3
Joined: 2011-11-21 07:23:20
spamtest: JA

Re: Säljes: Skyliner-300P FlexTube Dobson

Post by Gurra »

7200:- Ny med garanti och leverans låter bra. Jag känner mig plötsligt ganska blåst som betalade ca 50% mer. :S

Har ingen panik att bli av med tuben så låter annonsen ligga kvar. Det går bra att kontakta mig med förslag eller frågor om man är intresserad.

Return to “Säljes”