Säljes: 8" f/6 Orion UK Newton på CG5 GT.

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Säljes: 8" f/6 Orion UK Newton på CG5 GT.

Post by utas »

Hej!

Tyvärr blir min fina Orion Optics 8" f/6 reflektor allt mer sällan använd, sedan jag skaffade min C9,25...
Samma sak gäller den CG5 GT som bara står och ser ledsen ut, sedan jag köpte EQ6:an...
Anledningen att jag säljer har enbart att göra med att 8" reflektorn och C9,25 ligger väldigt nära varandra aperturmässigt. Och eftersom jag transporterar grejerna till och från obs. platsen varje gång, vinner C9,25 matchen med sin kortare tub och större apertur.

Reflektorn är i toppskick och levererar riktigt bra på de flesta objekt. Jag har bytt ut den mycket tråkiga original OO fokuseraren mot en bra Crayford från GSO. Tuben i en OO reflektor är gjord i Aluminium och därför mycket lätt, vilket innebär att CG5:an slipper jobba ihjäl sig. Jag har mestadels använt teleskopet till att plåta planeter med, men det är i och med sitt fokalförhållande ett mkt. bra universalinstrument. Vad gäller kollimeringen är det extremt lättkollimerat och håller kollimering mycket bra.
Teleskopet är ett bra snäpp över "Synta -standard" vad gäller optik och framförallt vikt. Det har dessutom ett mer fördelaktigt fokalförhållande, f/6, vilket gör det lättare att kollimera, minimerar koma och ger högre kontrast.

CG5:an inköptes i Augusti förra året, är använd ca: 10 ggr. och funkar klockrent!

Här är en bild på Saturnus, taget genom detta teleskop: http://astronet.se/view_image.php?id=1240&gallery=5

Eftersom Celestron säljer sina paket med sin 8" f/5 Newton på CG5 GT -montering för ca: 10500 :-, tänkte jag att en prislapp på ca: 8000:- för mitt paket är skäligt.. -nej, förlåt, BILLIGT, menar jag :D

PM:a mig vid intresse!

Mvh, Roger.

Return to “Säljes”