Sphinx-montering säljes eller bytes

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Sphinx-montering säljes eller bytes

Post by pstymne »

Sphinx.jpg
Sphinx.jpg (13.26 KiB) Viewed 1846 times
Eftersom jag nästan uteslutande observerar visuellt, och inte astrofotar annat än undantagsvis, tänker jag gå över helt till att använda en azimutalmontering som jag redan har. Därför säljer jag, eller byter bort min ekvatoriella montering.

Det är en Vixen Sphinx SWX, med halvpelare och pelaradapter för montering på antingen stativ eller pelare. Strömförsörjning 230 V/12 V, 5A från Clas Ohlson. Monteringen är stabil och smidig, mycket ren i designen och lättanvänd Det finns ingen utanpåliggande kabelspagetti, inga kantiga och utstickande motorhus eller andra utskjutande detaljer att fastna i och svära över. Handenheten har en displej med en inbyggd stjärnkarta. Monteringen är föga sliten och i mycket gott skick. OBS! Stativ ingår inte, eftersom jag har monteringen på en pelare.

Monteringen är föga sliten och i mycket gott skick. Nyanskaffningsvärde med ovan nämnd extrautrustning 18500 kr.

Om du är intresserad av Sphinxen, ge ett förslag på vad du vill ge eller vad du vill erbjuda som byte. Jag är bland annat intresserad av en dubbelkikare/dubbelrefraktor med 90 gradersprismor, en binotillsats av den bättre sorten, eller ... tja, välkommen med förslag!

Per Stymne
Teleskop: Skywatcher Explorer 150PL, Skywatcher Heritage 76
Montering: TS AZT6
Stativ: TS TravelTripod + Skywatcher stativförlängare
Dubbelkikare: några
samt sökare och okular ...

Return to “Säljes”