[SÅLD] Baader 36mm Aspheric + fotoadapter

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

[SÅLD] Baader 36mm Aspheric + fotoadapter

Post by pava0555 »

Säljes: Baader 36mm Aspheric okular.
Extra: En adapter från okular till T2 ingår (adapter från T2 till kamera ingår ej)
Skick: Mycket bra skick. Optiken är felfri och okularet har inga märken eller annat. Är noggrann med mina okular. :-)
Pris: 1300kr (Nypris: 1795 kr)
Övrigt: Jag köpte detta okular från Astrosweden, april 2017. Kvitto finns, samt kartong och alla tillbehör som kom med okularet (komplett alltså). Hämtas i Uppsala, Sollentuna eller Stockholm (KTH). Kan skickas via post/UPS, men extra kostnader kan tillkomma då.

Länk till Astrosweden: https://astro.astrosweden.se/sv/article ... 25tum-2tum" onclick="window.open(this.href);return false;
Länk till adaptern: https://astro.astrosweden.se/sv/article ... 43-till-t2" onclick="window.open(this.href);return false;

Beskrivning:
Detta var mitt första wide-field okular till min SCT/EdgeHD 8 tum. Av alla okular jag äger så är detta okularet som jag har använt mest. Jag har använt den främst som sökarokular och för att observera på deep-sky objekt, med och utan filter. I början så fotade jag via detta okular tillsammans med adaptern som medföljer. Men skruvar fast kameran på okularet, som i sin tur sitter i teleskopet via diagonalen.
Det jag gillar mest med okularet är att det är kompakt och lätt jämfört med andra okular i samma brännvidd. Okularet är också mycket bekvämt och kan användas på både 1.25 tum och 2 tums diagonaler/fattningar.
Anledningen till att jag säljer detta fina okular är: 1) Jag köpte nyligen en ES68 28mm som konkurrerar med Baaderokularet, som jag idag föredrar för deep-sky objekt. 2) Jag vill uppgradera alla mina okular till TeleVue/Explore Scientific (kommer förmodligen att köpa en Panoptic 41mm eller ES68 40mm senare i år när plånboken tillåter).

Bilder kommer senare, om det behövs (har inte okularet här med mig idag).

Skriv här eller PM vid intresse.
Attachments
Okularet med 1.25 tums fattning.
Okularet med 1.25 tums fattning.
Okularet underifrån.
Okularet underifrån.
Okularet ovanifrån.
Okularet ovanifrån.
Allt som ingår: Kartong, Okular, okularskydd/väska, extra lock, ögonmussla, 2tum-1.25 tums adapter och fotoadaptern.
Allt som ingår: Kartong, Okular, okularskydd/väska, extra lock, ögonmussla, 2tum-1.25 tums adapter och fotoadaptern.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Baader 36mm Aspheric + fotoadapter

Post by pava0555 »

Sänker till 1000 kr, excl. frakt.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien

Return to “Säljes”