SÅLD** Astromoddad canon 50d säljes

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
astroville
Posts: 10
Joined: 2016-03-29 21:04:26
spamtest: JA

SÅLD** Astromoddad canon 50d säljes

Post by astroville »

Tänkte kolla om det finns något intresse för en moddad 50d. Jag har själv moddat den enligt instruktion (länk nedan). Jag har tagit bort IR-blockfiltret och inte ersatt det med något annat. Detta innebär att autofokus med vanliga objektiv inte fungerar, samt att ett externt IR-astrofilter bör användas då sensors tar upp en mycket större del rött ljus. 26 522 bilder har tagits med kameran (kollat med shutter count). Den har dock bara gått ca 200 exponeringar som astrokamera. Har nu moddat min 550d så är inte längre i behov av 50d:n. Nedan finns en flat-bild (överst) tagen förra veckan där jag också sträckt bilden (underst) för att framhäva eventuella defekter/smuts på sensors. Tycker själv att det ser helt ok ut. Kameran går att styra från PC med olika astroprogram (jag använder Astro Photography Tool, gratis och fungerar toppen).

Ingår: Kamerahus med lock, batteri, laddare. Prismässigt hade jag tänkt mig 500 kr. Finns att hämta i Uppsala, eller kan skickas per post (köparen betalar frakt).

Länk till moddningen (följde inte sista steget där dom ersätter filtret med ett nytt modifierat IR-filter).
https://www.lifepixel.com/tutorials/inf ... non-50d-ir" onclick="window.open(this.href);return false;
Attachments
flats50d.jpg
IMG_3130.jpg
SW Evostar 80ED/ Canon 550D & 50D full spectrum mod
SW Startravel 80/ ToupTek mono guider
Astronomik CLS/CCD clip in filter
EQ6/ Eqmod/ ascom/ phd2
Arduino motorfokuserare

Return to “Säljes”