Sky-Watcher 304/1500PDS(SÅLD)

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
OlofH
Posts: 29
Joined: 2015-10-28 23:07:57
spamtest: JA

Sky-Watcher 304/1500PDS(SÅLD)

Post by OlofH »

Säljer min 304/1500PDS (12" Newton).

Jag säljer den för att jag flyttat till ny lägenhet där denna pjäs tyvärr inte får plats på balkongen. Dessutom har det visat sig att mitt mörkerseende har blivit sämre så jag planerar att gå över mer till foto.

Det som ingår är tub, ringar, skena och lock. Jag kan leverera inom två timmars bilfärd från Uppsala.

Jag är andra ägaren, den är i gott skick, kollimerad i stort sett varje gång den har använts och fokuseraren är nysmord och justerad då den tidigare var lite trög. Vanligt slitage på skena.

Jag tänkte mig 3600kr för allt.
Om någon är intresserad så kan jag också tänka mig att byta ner mig till mindre storlek (max 110cm tub) om någon är intresserad av att byta upp sig. Vi kan då diskutera villkoren för detta.

Image
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sky-Watcher 304/1500PDS

Post by AstroFriend »

Hej Olof,
Det där hade varit något för mig att utgå från för att bygga en foto Newton eller astrograf. Hade en 10" tidigare som jag sålde pga av brist på utrymme och satsade på en 130mm APO som jag iofs är mycket nöjd med, men litet är det.

Skicka ett pm med telefon nummer så kanske jag slår en signal om jag är i trakterna för att åtminstone titta på teleskopet.

Vilken diameter har sekundärspegeln?

Fokuseraren är 2" antar jag.

Update:
Här blev det svårt med sömnen, kollade vad jag behöver för att få det till teleskopet så som jag vill ha det.
3" fokuserare, 8000kr
3" Wynne coma corrector, 10000kr
Off-axis adapter 3", 3000kr

Min långsiktiga plan har ju på sista åren varit ett 10" RC, den har redan 3" fokuserare och jag har en 3" flatfield corrector liggandes. Denna konstruktion blir dock lite väl ljussvag och väl lång fokallängd. Ganska kompakt även om kameran sticker ut ganska långt bak vilket man skulle slippa på en Newton.

Hör av mig!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Säljes”