Loppis med astroprojekt grejor

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Loppis med astroprojekt grejor

Post by AstroFriend »

Idag var Gunilla och jag ute öster om Uppsala och letade fornfynd, många spännande och vackra sådana hittade vi också. Men vi fann en spännande loppis också. Där fanns en hel låda med kuggremshjul för 10kr/st, drivremmar, löphjul för kupol/tak till observatoriebygge, växellåda, motorer och en massa verktyg. Ja allt möjligt spännande även till andra projekt. Tyvärr hade jag ju själv redan köpt alla de saker som jag behövde, men ett kraftigt gångjärn slog jag till på och en picnicfilt till bilutflykter, alltid något.

Tänkte bara tipsa för er som bor öster om Uppsala eller för er som passerar förbi att det kanske kan vara värt ett besök.

Här är kontaktuppgifterna jag fick.

Anders
Åkerby-Berga
Bälinge
070-2545583

Ring först och hör om han har öppet!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Loppis med astroprojekt grejor

Post by stoffe »

Loppisen som du tipsar om ligger nordväst om Uppsala och ca en mil från mig där jag bor. Där har jag varit många gånger och fyndat grejor till olika projekt. Remmarna som fanns där sist är nog mer lämpliga för motorfokus än att rulla av tak om det inte kommit in jättebamsingar till remmar? De skulle få in lite mer prylar sa de sist.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Loppis med astroprojekt grejor

Post by AstroFriend »

Självklart kände du till loppisen där :-)

Alldeles riktigt, de remmarna är för finlir om än något grövre än de remmar och kuggremshjul jag köpte till min motorfokuserare. En riktig fyndlåda.

Gunilla fyndade en hel kasse med böcker om fornnordiska språk som Anders sprang och hämtade när han hörde att Gunilla var intresserad av sådant.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Säljes”