Borg triplet 76mm f/5 säljes

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Borg triplet 76mm f/5 säljes

Post by Starsoft »

Hej

Stativet är ca 85 cm ihopfällt, skruvar du av eq-huvudet vilket är väldigt enkelt så är enbart benen 70 cm.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Borg triplet 76mm f/5 säljes

Post by Jonas »

Starsoft wrote:Hej

Här är en länk till det som jag uppfattar är den aktuella tuben

http://www.cloudynights.com/page/articl ... ctor-r1303

Anders
Anders,

Sergey var ju väldigt positiv i sin test. Har du själv testat tuben? (Jag tänker främst på eventuella färgfel vid observation av månen och starka stjärnor).

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Borg triplet 76mm f/5 säljes

Post by Martin F »

Jonas wrote:
Starsoft wrote:Hej

Här är en länk till det som jag uppfattar är den aktuella tuben

http://www.cloudynights.com/page/articl ... ctor-r1303

Anders
Anders,

Sergey var ju väldigt positiv i sin test. Har du själv testat tuben? (Jag tänker främst på eventuella färgfel vid observation av månen och starka stjärnor).

Bästa Hälsningar

Jonas
Som jag uppfattade länken var han inte nöjd med sin Borg 76ED utan bytte optiken mot nån rysk. Eller har jag misstolkat det?


Sent from my phone using Tapatalk
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Borg triplet 76mm f/5 säljes

Post by Starsoft »

Hej
Har du själv testat tuben?
Jag har bl.a. obsat jupiter och mars och inte sett några tendenser till färgfel, men jag har nästan ingen erfarenhet av visuellt obsande med kvalitetsoptik så det säger väl inte så mycket.

För det nu aktuella priset lär tuben hur som helst vara ett verkligt fynd.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Borg triplet 76mm f/5 säljes

Post by Jonas »

Martin F wrote:
Som jag uppfattade länken var han inte nöjd med sin Borg 76ED utan bytte optiken mot nån rysk. Eller har jag misstolkat det?


Sent from my phone using Tapatalk
Jag kanske har fel men uppfattar artikeln som att han var nöjd med Borgversionen men ännu mer nöjd med Astreya-versionen.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Borg triplet 76mm f/5 säljes

Post by Jonas »

Starsoft wrote:Hej

Jag har bl.a. obsat jupiter och mars och inte sett några tendenser till färgfel, men jag har nästan ingen erfarenhet av visuellt obsande med kvalitetsoptik så det säger väl inte så mycket.

För det nu aktuella priset lär tuben hur som helst vara ett verkligt fynd.

Anders
Hej igen Anders,

Om du har möjlighet - och klart väder, skulle det vara väldigt positivt om du kan lägga en halvtimme på att, i hög förstoring, studera månkanten och någon stark stjärna för att bilda dig en uppfattning om hur bra färgkorrigeringen är i teleskopet.
Om jag minns rätt hade du ett 4 mm okular som ger 114x förstoring. Det borde räcka.

Om tuben är så färgfri som Sergey tycks mena, är den, precis som du säger, ett fynd.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Borg triplet 76mm f/5 säljes

Post by Bengt »

Jonas wrote:
Starsoft wrote:Hej

Jag har bl.a. obsat jupiter och mars och inte sett några tendenser till färgfel, men jag har nästan ingen erfarenhet av visuellt obsande med kvalitetsoptik så det säger väl inte så mycket.

För det nu aktuella priset lär tuben hur som helst vara ett verkligt fynd.

Anders
Hej igen Anders,

Om du har möjlighet - och klart väder, skulle det vara väldigt positivt om du kan lägga en halvtimme på att, i hög förstoring, studera månkanten och någon stark stjärna för att bilda dig en uppfattning om hur bra färgkorrigeringen är i teleskopet.
Om jag minns rätt hade du ett 4 mm okular som ger 114x förstoring. Det borde räcka.

Om tuben är så färgfri som Sergey tycks mena, är den, precis som du säger, ett fynd.

Bästa Hälsningar

Jonas
Min televue pronto såg visuellt färgren ut tills man satte på en kamera på då stjärnorna blev som stora blåbär. Trots detta en av de bästa tuber jag ägt!
Jag är med andra ord tveksam till ett sådant test med månkant ger rätt info i jämförelse med hur färgfel ter sig på foto. Men du har ju hållt på längre än jag Jonas och har kanske annan erfarenhet.
En triplett borde hur som helst ge minimalt färgfel så säkert även denna.

Läste det fanns även en reducerare till den för 3500kr .
Plåta fullbredd utan reducerare/ flattner kan man nog glömma .
Bengt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Borg triplet 76mm f/5 säljes

Post by Jonas »

Du har helt rätt i att fotografering avslöjar tuben direkt och skulle Anders vilja ta på sig en sådan test så är det ju bäst.
Ändå kan man med höga förstoringar få en aning om hur bra den är. De flesta refraktorer visar lite färgfel vid höga förstoringar.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Borg triplet 76mm f/5 säljes

Post by Martin F »

Jag lyckas inte hitta någon info om en Borg 76mm triplet, förutom han som bytt ut optiken på sin 76ED och den verkar vara en dubblett. Nån annan som hittat nåt?


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Borg triplet 76mm f/5 säljes

Post by Bengt »

Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Borg triplet 76mm f/5 säljes

Post by Jonas »

Astreya/Borg-trippletten är nog ganska ensam i sitt slag.
Den tub du visar Bengt, är (ordinarie) Borg-versionen.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Borg triplet 76mm f/5 säljes

Post by Martin F »

Men det är alltså säkert att detta är Astreya/Borg-trippletten? *Förvirrad* :)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Borg triplet 76mm f/5 säljes

Post by Jonas »

Helt säker kan jag ju inte vara men jämför du bilderna av Borg-ED:n och Astreya/Borg-tripletten, ser du att den senare är svart i främre delen. Precis som på bilderna där den beskrivs och diskuteras på CN samt i annonsen på Astromart (som du finner genom att googla).

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Borg triplet 76mm f/5 säljes

Post by Starsoft »

Hej

Här är ett klipp från ett inlägg av GAIS här på forumet om den aktuella tuben:
Kul med er input, själv är jag hyffsad nöjd - främst p.ga. att jag ser att jag snabbt gör framsteg både i bildbehandlingen och själva fotandet.
Min nya EQ5 pro samt snart nykollimerade Borg 76mm Astreya Triplet av stjärnan Dmitri Kugluv i Partille (blir jag nu av med mina bananstjärnor i kanterna?) hoppas jag skall kunna lyfta mig ytterligare några snäpp.
Mer än så vet inte jag, den som vill kan väl ringa Mattias (GAIS) och fråga om tuben, jag lägger i nuläget inte mer tid på några undersökningar men det är som jag nämnt tidigare önskvärt att köparen granskar tuben innan köpet avslutas, jag vill inte ha någon missnöjd köpare.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Borg triplet 76mm f/5 säljes

Post by Martin F »

Jag är nöjd med informationen, nu verkar det klarna :)


Sent from my phone using Tapatalk