Nybörjarteleskop under 5 tkr önskas

Här kan registrerade medlemmar skriva om vad dom söker. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
masterpower
Posts: 8
Joined: 2012-01-01 16:33:17
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nybörjarteleskop under 5 tkr önskas

Post by masterpower »

Tack Gustav!

Snart blir det att läsa/köpa ett par fakta-böcker just för att förstår hur himlen fungerar.

Skyliner:n har en leverans tid på cirka 4 veckor :(

Befinner mig därför i en osäker fas. Antingen vänta eller kanske satsa på en mindre refraktor.
Jag inte kommer att vara den enda som använder teleskopet. En medelstark tjej på <160cm ska kunna transportera detockså! När jag berättade detta till en återförsäljare i Sverige så tipsade han mig om NexStar 102 SLT. Ingen kollimering, sluten tub osv.

Nya frågor därefter, är det värt att satsa på en refraktor med en ekvationell montering för en kostnad upp till 6tkr. Tex Evostar 120/EQ3-2 eller ovannämnda Nexstar. Det känns inte 100% med tanke på att man får mycket mindre öppnning. Samtidigt är jag villig att köpa ett teleskop som ger mig en inte alltförkomplecerad ingång
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Nybörjarteleskop under 5 tkr önskas

Post by wilt »

Det är en klassisk frgåa, det här med att välja var på relationen pris, portabilitet och prestanda man ska lägga sig. Köper man för stort teleskop är risken att man inte orkar plocka ut det speciellt ofta, köper man för litet är risken att man tröttnar på astronomin för att man inte ser så mycket i teleskopet.

Det här med en okomplicerad ingång till astronomiintresset: en dobsonmonterad Newton är ett relativt okomplicerat instrument, när man väl ställt upp det. Och om du kan leva med fyra veckors leveranstid har du ju lite tid på dig att läsa in dig, orientera dig bland stjärnbilderna med blotta ögat och/eller fältkikare.

Personligen hade jag nog valt 20 cm Newton därför att man ser så mycket mer med det, inte minst inom deep sky.
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Nybörjarteleskop under 5 tkr önskas

Post by Timaoes »

Det underlättar också om man tänker på sitt första teleskop som just det första. Fastnar man blir det med tiden fler och ur det perspektivet bör man köpa något som gör att man fastnar. Typ en rejäl dobson. Ska fler kika i den tänk också på att dobsonteleskop är busenkla att använda.

Johan