BORTTAGEN: SkyWatcher Explorer 150 PDS (gärna på EQ3 med Synscan)

Här kan registrerade medlemmar skriva om vad dom söker. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
User avatar
TomBee
Posts: 62
Joined: 2020-07-15 11:32:11
spamtest: JA
Location: Nyköping
Contact:

BORTTAGEN: SkyWatcher Explorer 150 PDS (gärna på EQ3 med Synscan)

Post by TomBee »

Tänkte återta mitt livslånga intresse men innan jag beställer nytt så tänkte jag kolla om någon har en SkyWatcher Explorer 150 PDS (gärna på EQ3 med Synscan) eller motsvarande som de vill/behöver avyttra?!
Öppen för andra förslag men är mest intresserad av något på EQ-montering (gärna med GOTO) och tub där primärfokus kan nås med DSLR-kamera.

EDIT: Min fru hade köpt en setup i födelsedagspresent till mig så just nu är jag nöjd. Blev en SW150PDS på en HEQ5 - blir spännande att testa :)
Tommy Blomqvist | Nyköping | Sweden
[ https://tbastropix.wordpress.com ]
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: SkyWatcher Explorer 150 PDS (gärna på EQ3 med Synscan)

Post by kribba »

Har du tänkt att plåta med DSLR så vet jag inte om en EQ-3 ( har själv haft en ) med 6 tums Newton är det bästa valet. För stor tub på en
för enkel montering. Monteringen är det viktigaste när man plåtar. HEQ-5 är en bra start ( eller CEM40 ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
TomBee
Posts: 62
Joined: 2020-07-15 11:32:11
spamtest: JA
Location: Nyköping
Contact:

Re: SkyWatcher Explorer 150 PDS (gärna på EQ3 med Synscan)

Post by TomBee »

kribba wrote:Har du tänkt att plåta med DSLR så vet jag inte om en EQ-3 ( har själv haft en ) med 6 tums Newton är det bästa valet. För stor tub på en
för enkel montering. Monteringen är det viktigaste när man plåtar. HEQ-5 är en bra start ( eller CEM40 ).
Du har såklart rätt där.
Gick lite på det paket som finns på marknaden.
Vet också att det finns EXPLORER-200 PDS HEQ5 PRO för inte så fasligt mycket mer pengar (allt är relativt).
Tuben är inte så mycket tyngre.

Alternativet är EQ-3 med tub för visuella observationer (vilket också är relevant) och sedan köra monteringen med DSLR utan tub för att senare uppdatera till bättre montering (då faller så klart önskemålet om primärfokus för tuben bort).
Tommy Blomqvist | Nyköping | Sweden
[ https://tbastropix.wordpress.com ]

Return to “Köpes”