fokuserare till 10"

Här kan registrerade medlemmar skriva om vad dom söker. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
Jagardu
Posts: 52
Joined: 2014-11-11 16:45:53
spamtest: JA
Location: Umeå

fokuserare till 10"

Post by Jagardu »

Söker en fokuserare till min skywatcher 250px. Ska vara med dualspeed. Och måste vara låg profil så jag får fokus med min Nikon D7000.
Sky-watcher Evostar 100ED2 Pro
Celestron 80 guidescope
Qhy5 autoguider
Skywatcher explorer 250px
Eq6 pro rowan belt, förbättrad klack, skf lager
Nikon D7000
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: fokuserare till 10"

Post by stoffe »

Är du säker på att du inte når fokus med en komakorrektor i mellan? Då slipper du köpa ny fokuserare för samma peng som en komakorrektor kostar. Jag kan tillägga att jag inte når fokus med mitt GSO 8" f/4 teleskop utan komakorrektor. Jag har en Nikon D600.

En annan lösning är att flytta upp primärspegeln.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jagardu
Posts: 52
Joined: 2014-11-11 16:45:53
spamtest: JA
Location: Umeå

Re: fokuserare till 10"

Post by Jagardu »

Jag insåg igår att jag hade satt ihop kamera adaptern fel, så nu kan jag nå fokus med min gammla fokuserare, men det är en "rack and pinion" fokuserare utan fininställning. Så jag skulle antingen vilja byta till en crayford med mickrojustering eller montera någon form av motorfokus.
Sky-watcher Evostar 100ED2 Pro
Celestron 80 guidescope
Qhy5 autoguider
Skywatcher explorer 250px
Eq6 pro rowan belt, förbättrad klack, skf lager
Nikon D7000
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: fokuserare till 10"

Post by stoffe »

I torsdags byggde vi om en crayfordfokuserare i klubblokalen (UAA) till en motorfokuserare med detta kit med lyckat resultat.

http://www.usb-foc.us/

Det finns även andra varianter som t ex arduinofokus där du även bygger elektroniken själv eller köper dig en hitec astro fokusmaster. Det finns ytterligare några alterantiv som jag inte radat upp oxå.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jagardu
Posts: 52
Joined: 2014-11-11 16:45:53
spamtest: JA
Location: Umeå

Re: fokuserare till 10"

Post by Jagardu »

Stoffe, den där verkar ju bra.. :) kan man köra den där i olika hastigheter? Fast det står inget pris på den vad jag kan se (kollar dock på telefon) och vad använde ni för program för att styra den? Måste ju vara bra att kunna köra autofokus.
Sky-watcher Evostar 100ED2 Pro
Celestron 80 guidescope
Qhy5 autoguider
Skywatcher explorer 250px
Eq6 pro rowan belt, förbättrad klack, skf lager
Nikon D7000
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: fokuserare till 10"

Post by stoffe »

Inge aning om den går att köra i olika hastigheter, har inte provkört mjukvaran heller men den är ascom-kompatibel. Vi matade den med ström, tryckte på knapparna och såg att fokuseraren rörde sig in och ut. Sen var vi nöjda för kvällen. Viktigast är stöd för ascom för då vet man att fokuseraren går att köra från t ex fokusmax eller firecapture.

Focusmax från hitec astro vet jag kan köra motorn i olika hastigheter då jag har en sådan själv.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: fokuserare till 10"

Post by AstroFriend »

Jag har en usb-focus, köpte den efter tips från Stoffe. Var på gång att bygga något eget men det här sparade mycket tid och inte blev det dyrt heller. Tror jag köpte den på telescope service, ca 1600kr. Jag har skrivit ganska utförligt på min hemsida hur jag installerade den:

http://astrofriend.eu/astronomy/project ... focus.html

Är mycket nöjd med den även om programmen kanske kunde utvecklas vidare. När jag skrivit om problem har Vincent kommit med nya versioner.

Vad finns det för behov att ha olika hastigheter?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jagardu
Posts: 52
Joined: 2014-11-11 16:45:53
spamtest: JA
Location: Umeå

Re: fokuserare till 10"

Post by Jagardu »

Problemet är att det är igentligen frugans tub för okulär astronomi.. Men man har ju svårt att hålla sig ifrån att låna den för astrofoto ibland. Så därför blir det svårt om fokuseraren bara har en hastighet om man ska byta okular ofta. Funderar dock på nån motorfokus till min refraktor också, och då kanske en sån där.
Sky-watcher Evostar 100ED2 Pro
Celestron 80 guidescope
Qhy5 autoguider
Skywatcher explorer 250px
Eq6 pro rowan belt, förbättrad klack, skf lager
Nikon D7000
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: fokuserare till 10"

Post by Corpze »

Jagardu wrote:Stoffe, den där verkar ju bra.. :) kan man köra den där i olika hastigheter? Fast det står inget pris på den vad jag kan se (kollar dock på telefon) och vad använde ni för program för att styra den? Måste ju vara bra att kunna köra autofokus.
Jag använder också USB_Focus, det går att ställa in mjukvaran på olika hastigheter, men jag har inte testat utan kör med standardinställningen som är "Average"
Det går även att ställa om den ifrån halvsteg till helsteg, i och med att det är en stegmotor, vilket gör den snabbare (x2), men tappar i känslighet och vridmoment (/2)
Jag har haft lite problem med kommunikationen med min enhet, när jag kopplar från den så har jag inte kunnat ansluta igen utan att fysiskt dra ur USB-sladden. Men nu har den gått bra i två veckor.
Tänk bara på att du måste ha extern strömmatning, min hade inte en chans att rubba fokuserar med bara ström från USB-porten.

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Köpes”