Nybörjar teleskop för mig och dottern

Här kan registrerade medlemmar skriva om vad dom söker. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
melzk
Posts: 7
Joined: 2012-03-04 22:51:47
spamtest: JA

Nybörjar teleskop för mig och dottern

Post by melzk »

Hej

Var många år sedan jag var här, men igår kände jag plötsligt att fan varför skaffade jag inte ett teleskop

Nu är jag ute efter ett billigt teleskop där jag och min snart 4 åriga dotter kan kika i. Hon har börjat intressera sig i att det finns något där ovan, och klart vill man få henne inttesserad, vem vet kanske hon döper nått nytt efter din farsgubbe ;)

Så jag efterlyser ett teleskop som man kan få för en billig peng :)

Mvh
Mig :)
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Nybörjar teleskop för mig och dottern

Post by Martin F »

Jag köpte ett begagnat Newtonteleskop, ett Skywatcher 150 PDS. Ger väldigt fin bild men jag har å andra sidan inget att jämföra med.


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nybörjar teleskop för mig och dottern

Post by stoffe »

Ett förslag är ett dobsonteleskop som är lätt att ställa ut och börja använda så fort huvudspegeln anpassat sig till omgivande temperatur vilket brukar ta ca en halvtimme. Dessa teleskop är väldigt enkla i sin form, man puttar de bara dit man vill att de ska peka. En stjärnkarta krävs i regel för att kunna navigera på himlen om man inte har lärt sig var de objekt man vill se finns utantill.

Personligen tycker jag att du ska skaffa ett teleskop på 6"-8" inte mindre för man ser så mycket mer med lite mer ljusöppning.

Ta en titt på Astroswedens webbshop eller tyska Astroshop. I regel går det oxå bra att köpa begagnat då dessa prylar inte slits mer än själva hanteringen av att bäras runt och släpas in och ut i en bil. Förutom när någon "händig" ska rengöra optiken på egen hand..
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Nybörjar teleskop för mig och dottern

Post by Jonas »

Hej,

Jag vill rekommendera ett besök på Stjärnhuset som har stort kunnande och hjälpsamma ägare. Robert Dalby har lång erfarenhet av amatörastronomi och driver även ett par företag i England (i samma bransch).
http://www.stjarnhusetonline.se/ De finns i Kivik i Skåne. (Kolla "Fyndboden")
Jag vet inte var du bor men egentligen spelar det ingen roll eftersom de kan skicka.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Nybörjar teleskop för mig och dottern

Post by Katarina H »

Hej!

1) Hur lätt har du det att hitta på himlen?
2) Vad är det du vill visa för din dotter? Allt möjligt?

Förra säsongen hade jag två i den åldern med mig ute flera gånger när det var som mörkast (så det inte passerat "läggdags"). Vi ritade av stjärnbilder ur böcker inomhus och när de kom ut kände de direkt igen flera av dem. Detta gav nästan mest. Och de har fått se julkalendern Stjärnhuset så de får historierna kopplade till stjärnbilderna. Har visat dem ränderna på Jupiter. Plejaderna i vanlig kikare (helst på stativ då) tyckte de var häftigt. ISS och iridium flares funkade inte så bra för de såg dem sällan, iaf inte hon med glasögon 8) Ligga i solstol och kolla stjärnfall gillade de också. Förvånadsvärt lite teleskop var inblandat i det som gav mest. Men självklart ska du ha ett teleskop. Varför inte liksom? :) Också sett ngt tips på nätet om att man kan göra stjärnbilder med tandpetare och mini-marshmallows (finns på ica) men jag har inte gjort det än.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Nybörjar teleskop för mig och dottern

Post by Peter R »

För att spinna vidare på Katarinas fina idéer (även om det inte i första hand besvarar din fråga om vilket teleskop du ska skaffa) så visade jag stjärnbilderna för min dotter, favoriterna var Kassiopeja och Plejaderna (kanske för att de var 7 systrar). Efteråt satte jag upp självlysande stjärnor i taket i hennes sovrum där vi återskapade stjärnbilderna som hon hade lärt sig under himmeln. Då lyste dem ett tag medan hon somnade och det var inget problem med att få släcka lampan och stänga dörren :D
Om du vill köpa ett teleskop så skulle jag satsa antingen på en enkel bords- minidobson, finns från några hundralappar eller på ett litet motoriserat teleskop där jag tycker att det här verkar vettigt http://www.astrosweden.se/heritage-114p ... so/23407-0 och http://www.stjarnhusetonline.se/prod/sk ... uoso1.html , litet men ljusstarkt och med en parabolisk spegel.
Motordriften följer automatiskt objektet när du väl har centrerat det vilket är väldigt vilsamt när man vill studera ett objekt. Det går också att uppgradera handkontrollen för ca 1.500:- och då hittar den själv alla objekten på natthimmeln. Det ger möjlighet att i förväg planera vad man vill titta på och sedan ganska snabbt hinna med att både hitta och observera dem. Det vill säga att man ägnar mindre tid åt att leta, vilket iofs också kan ha sin tjusning.

/*Peter R
melzk
Posts: 7
Joined: 2012-03-04 22:51:47
spamtest: JA

Re: Nybörjar teleskop för mig och dottern

Post by melzk »

tack för alla svar :)
lärt mig en hel del genom att snurra runt
på de olika sidorna.

men de slutade med en
Orion IntelliScope SkyQuest XT8i
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AOR10018

blev lite kär i dessa dobson teleskopen. sen har ju detta hal go to funktion. men är inte något som var avgörande. men kan vara kul att ha.

jag vet att detta kanske var lite overkill ara för att jag och dottern skulle kolla lite stjärnor men. jag har ju en nikon d3200 so. jag kom på att jag ville använda också :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nybörjar teleskop för mig och dottern

Post by Bengt »

Ett utmärkt val som är smidig avända i fält utan krav på massor av ström. .
9v batteriet håller i massor av timmar.
Det jag dock aldrig fått funka är koppla upp den lilla handdator till planetarium program till en dator men det ska gå det med . Förmodligen är det fel Ascom rutiner jag haft som gjort jag gått bet.
Bengt
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Nybörjar teleskop för mig och dottern

Post by anivision »

Hej och grattis till ett jättefin teleskop.

Jag måste säga att jag blev lite förvånad när jag såg vilket teleskop du hade köpt för jag fick inte alls intrycket när jag hade läst ditt första inlägg att du hade denna budgeten. Jag tror inte att du på något sätt kommer ångra dig, för den mängd objekt man kan se med ett sånt här stort teleskop gör det värt det.

Return to “Köpes”