Optisk tub...

Här kan registrerade medlemmar skriva om vad dom söker. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Optisk tub...

Post by sollerön »

Hej,nån som har en reflaktor tub över som inte är allt för dyr?

Köpte en synta 102/500 tub av en på forumet här som jag är mkt nöjd med,mkt bra till stjärnhopar osv och helt ok för planeter upp till ca 100x.

Men nu skulle jag vilja ha en till tub med längre brännvidd så man kan bränna på lite högre förstoringar på planeter osv,ex 90/900 ,102/1000 eller liknande...

Bifogar bild på stativ och fäste,vill ju ha ett likadant fäste som det är på 102/500 tuben så man lätt kan skifta mellan tuberna beroende va man vill titta på . Monteringen och stativet blir inga problem,håller den här tuben i ett järngrepp :)
Image
Image
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Optisk tub...

Post by wilt »

Jag köpte en 90/1250 mm Maksutov-Cassegrain (Skywatcher) för ett par år sedan och är nöjd. Mycket prisvärt teleskop med fantastisk bildkvalitet för det priset. Rekommenderas.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Optisk tub...

Post by sollerön »

Tack för tipset :)

Sen hade jag ju ett 12cm långt fäste när jag började titta,så det enda som behövs då är ju tubringar :)
Image
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Optisk tub...

Post by Bengt »

Man kan ju också köpa en 2x barlow om det bara hänger på brännvidd.

Bengt
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Optisk tub...

Post by sollerön »

Bengt wrote:Man kan ju också köpa en 2x barlow om det bara hänger på brännvidd.

Bengt
Jodå,det har jag redan..

Tängte mig komma undan lite färgfel på höga förstoringar,för en tub med dubbla brännvidden bör ju ha mindre av det antar jag eller är det marginellt bara?

Finns ju newtontuber,men dom är ju känsligare för ströljus osv så det är ingen bra ide här jag bor.Mvh stefan..
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Optisk tub...

Post by megrez 90 »

Har haft, och tittat i ett antal av dessa 100mm F5 refraktorer. Min "skrämde" jag ofta upp till 200+ förstoring!! Färgfel finns, ja, men mest på ljusa objekt som jupiter och t.ex. Vega. Saturnus därimot visade bättre detaljer än min 90 mm F10 refraktor! Månen är fin, även om det är lite blåton vid randen. 90mm refraktorn har jag bara till solobsar! Vill du ha mer krut, så är en Mak det bästa! 102:an torde vara lagom för din (EQ2) montering. 100mm F10 refraktor? Ny montering skulle jag vilja påstå. EQ2 är för vekt för denna. Newton, och då kanske 130mm, är också den i tyngsta o längsta laget! Blänk i Newton? Vanligt i öppna tuber eller där fokuseringen sitter väldigt högt upp. Skulle det bli ändå (gäller alla typer av teleskop) kan man alltid sätta dit en mattsvartmålad dagghuv på tuben. Lätt att göra av papp eller ett tunt liggunderlag! Men, i slutänden skulle jag nog rekomendera en 102 mak, eller varför inte ett komplett nytt instrument, bättre öppning o stabilitet. Skillnaden mellan din tub och de du nämde (+ maken) är väl liten för upphetsning!!
Galen i refraktorer :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Optisk tub...

Post by Bengt »

Man kan alltid köpa denna typ av filter.
Själv tyckte jag kombinationen fringekiler och neodynium filter ihop funkade bäst.
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... fract.html
Färgfel med vad jag brukar kalla violetta troll får du oavsett på en akromat. Det du kan göra som blir allra billigast är att skärma av öppningen några cm så ska du se problemen minskar avsevärt.

Bäst bild får du utan tvekan i den prisklassen med en newton (dobson). Bor själv mitt i ett samhälle med ströljus är det inget större bekymmer tycker jag med en sådan tub jämfört med en refraktor . Skärmar man bra av så funkar det.


Bengt
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Optisk tub...

Post by sollerön »

Tack för svaren och tipsen bengt,släpper det här tror jag...

Man ska inte krångla till det i onödan,köper några färgfilter till hösten i stället..

Gillar tuben,mkt bra skärpa i den och sen behöver jag ett portabelt instrument iom att jag bor på ett bostadsområde.

Skulle jag köpa ett större,så blir det bökigare att släpa med sig på promenader bort från ljus.Risken är att det skulle bli mest ståendes i stället. :)

Return to “Köpes”