gmail i mobil - är detta ok ?

Här kan du skriva om erfarenheter, prisjämförelser och annat som handlar om att köpa astroprylar i Sverige eller utomlands.
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

gmail i mobil - är detta ok ?

Post by ragge »

Hej,

Det här är inte särskilt astro-relaterat, men jag vet att det finns många kunniga personer här på forumet så jag chansar på att få lite hjälp.

Jag har en säljes-annons på Tradera och jag anar lite "ugglor i mossen" ang personen som vann budgivningen.
För det första så hade Tradera-signaturen noll omdömen.
Sedan såg jag efter ett par mail att köparens avsändaradress ändrades. Något mail hade "lr.xxxxxx.gmail.com" och nästa hade "ida.xxxxxxx.gmail.com" som avsändare (xxxxxx=ett vanligt efternamn). Det ena var dessutom korrekt undertecknat med stor bokstav på för resp efternamn, men det andra hade liten bokstav på efternamnet.

Jag mailar då den första av de två adresserna och frågar varför jag får svar från olika avsändare.
Svaret lyder : "För att jag har de två mejl adresserna kopplade till min mobil".

Jag använder inte mail själv i mobilen så jag vet för lite hur detta funkar. Så jag undrar om någon med erfarenhet från gmail i mobil kan säga ifall det kan bli så som hen säger. I min värld så gör man ett reply på det mail som inkommer, och då ser motparten samma avsändare som man först skickade till.

I denna världen med alla sofistikerade bedrägerimetoder så ville jag ta reda på mer innan jag går vidare.
Kan det bli så med gmail i mobilen ?


Mvh
Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: gmail i mobil - är detta ok ?

Post by AstroFriend »

Hej Ragnar.
Jag har tre olika gmail och använder de i mobilen. Ibland när jag skickar mail och inte är uppmärksam på vilken avsändare som är ifylld kan det bli fel. Men vid reply så har jag ju valt vilken mailbox jag använder och då borde det inte bli fel tror jag.

Han som vann betalar väl först innan du skickar?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: gmail i mobil - är detta ok ?

Post by Frazze »

ragge wrote: Sedan såg jag efter ett par mail att köparens avsändaradress ändrades. Något mail hade "lr.xxxxxx.gmail.com" och nästa hade "ida.xxxxxxx.gmail.com" som avsändare (xxxxxx=ett vanligt efternamn). Det ena var dessutom korrekt undertecknat med stor bokstav på för resp efternamn, men det andra hade liten bokstav på efternamnet.
En epostadress består alltid av små bokstäver. Att skicka till Kalle.Andersson@, kalle.andersson@ eller kaLLE.andERSson@ spelar ingen roll, det är samma adress.

ragge wrote: Jag mailar då den första av de två adresserna och frågar varför jag får svar från olika avsändare.
Svaret lyder : "För att jag har de två mejl adresserna kopplade till min mobil".

Jag använder inte mail själv i mobilen så jag vet för lite hur detta funkar. Så jag undrar om någon med erfarenhet från gmail i mobil kan säga ifall det kan bli så som hen säger. I min värld så gör man ett reply på det mail som inkommer, och då ser motparten samma avsändare som man först skickade till.

I denna världen med alla sofistikerade bedrägerimetoder så ville jag ta reda på mer innan jag går vidare.
Kan det bli så med gmail i mobilen ?


Mvh
Ragnar
En mailklient i mobilen (om vi talar om iOS eller Android) kan ha flertalet konton kopplade till sig. Oftast har man ett konto som är default som är det som blir förvalt när man skickar mail.
Får man mail på en specifik adress så borde den automatiskt svara med samma address, men det är inget som säger att det nödvändigtvis blir så, man kan lätt ändra det själv när man skickar.

Så baserat på den information du gett tycker inte jag det verkar något konstigt.

Mvh
Daniel
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: gmail i mobil - är detta ok ?

Post by ragge »

AstroFriend wrote:.... Men vid reply så har jag ju valt vilken mailbox jag använder och då borde det inte bli fel tror jag. Lars
Precis så tänker jag också. Om man anstränger sig för att byta avsändare så verkar det ju skumt.
AstroFriend wrote: Han som vann betalar väl först innan du skickar? Lars
Jadå, sådan är dealen (men inte genomförd ännu). Men betänk vilka otrolikt sinnrika konstruktioner som förekommer med flera parter inblandade. Tex så kan en tredje part (oskyldig) luras att betala för något helt annat så att den sätter in pengar på mitt konto. Jag skickar varan till den första parten, sedan blir jag återbetalningsskyldig till den oskyldige (detta är ett känt knep).

Mvh Ragnar
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: gmail i mobil - är detta ok ?

Post by ragge »

Frazze wrote:En epostadress består alltid av små bokstäver. Att skicka till Kalle.Andersson@, kalle.andersson@ eller kaLLE.andERSson@ spelar ingen roll, det är samma adress.
Visst, så är det. Men i detta fallet var det "lp" resp "ida" som prefix i de för övrigt identiska adresserna. Och det alias (heter det så ?) som normalt syns i mailboxens adressfält var snubblande lika varandra, jag var tvungen att kolla i mailheadern för att se den "riktiga" adressen.
Frazze wrote:Får man mail på en specifik adress så borde den automatiskt svara med samma address, men det är inget som säger att det nödvändigtvis blir så, man kan lätt ändra det själv när man skickar.
Det är just det jag reagerar på att någon aktivt bryr sig om att byta id (alternativt att det faktiskt är en helt annan person - det vet ju inte jag).

Mvh Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: gmail i mobil - är detta ok ?

Post by AstroFriend »

Ja man skall verkligen vara försiktig, speciellt om det är större pengar det handlar om. Men normalt kanske man inte hittar en köpare i sin närhet utan att det måste skickas och då måste en säker betalning ordnas. En gång var jag naiv och skickade saker till Norge mot postförskott, jag frågade om han verkligen ville ha det så då frakten blev lika stor som värdet på sakerna han köpt. Mina farhågor besannades och mycket riktigt löstes det aldrig ut och jag fick själv lösa ut det mot extra avgift.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: gmail i mobil - är detta ok ?

Post by ragge »

Ja, numera finns det så kreativa metoder att det nästan inte går att begripa hur det går till.
Det värsta är (oftast) inte beloppet eller prylen i sig, det överlever man väl. Men om ens ID skulle bli kapat och det börjar trilla in betalningsanmärkningar - då börjar en lustiger dans. Leif GW Persson råkade ut för något liknande. Och Bank-ID (från Telia) har man på senaste tiden lyckats överlista. Så det gäller att se upp.
I detta fallet så löste jag det så här : Jag kollade in köparens uppgivna adress på Eniro, där fanns det bilder. Sedan ringde jag upp och bad att få ställa några kontrollfrågor tex färg på huset, vilken ingång etc. Då vet jag iaf att jag skickar till rätt person.

Men tack för bra feedback !

Mvh Ragnar
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: gmail i mobil - är detta ok ?

Post by awasen »

Se till att ha pengarna på kontot innan du skickar iväg något bara!
Swish är ju bra också.
Acceptera aldrig "kvitto" eller skärmdump på betalning utan vänta tills pengarna är inne på kontot!

PayPal kan ställa till problem. Jag sålde lite grejer till en kille i England, jättetrevlig och svarade seriöst och han betalade i förskott via PayPal. Några dagar efter att jag skickat paketet kom det en "claim" from PayPal då han hade lagt in besvär och menade att det jag skickat inte alls var det jag hade sålt. PayPal skrev till mig att de hade bilder som bevis, dels på min annons och på det paket han hade fått.
Lyckligtvis hade jag tagit egna bilder på paket samt hur jag hade packat ner grejerna och sparat inlämningskvitto på Posten. Jag skickade mina bilder till PayPal och de svarade att det inte alls stämde med vad han hade skickat. PayPal dömde till min fördel och jag fick behålla pengarna men det var en lärdom!
PayPal kunde ju också ha tolkat det som att jag bytt paket innan jag lämnade in det för att faktiskt blåsa köparen så PayPal rekommenderar jag att vara försiktig med!

Om jag nu accepterar betalning via PayPal kräver jag att köparen skickar pengarna som "Gift" (=gåva). Då kan de inte kräva tillbaka betalningen.

Mvh,
Anders
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: gmail i mobil - är detta ok ?

Post by ragge »

awasen wrote:PayPal kan ställa till problem...
... kräver jag att köparen skickar pengarna som "Gift" (=gåva). Då kan de inte kräva tillbaka betalningen.
Det där var intressant, jag funderade så här i efterhand på Paypal för att slippa lämna ut uppgifter om bankkonto (personliga uppgifter kan ev missbrukas till id-kapning mm). Bra att veta att det finns en hake med PayPal, och hur man undviker den.
Tack för tips !

Mvh
Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: gmail i mobil - är detta ok ?

Post by AstroFriend »

Hej.
Bra information om PayPal att inte ens det är säkert. Har aldrig använt PayPal själv utan har löst det med köparen på annat sätt när de inte har haft möjlighet att hämta på plats.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: gmail i mobil - är detta ok ?

Post by Hans Bengtsson »

För min egen del har jag använt PayPal en enda gång, det var för flera år sedan vid beställning av en variabelbok från ett tyskt antikvariat. Pengarna kom fram och jag fick boken.

Men:
Ett par dagar senare började det komma in mejl som förklarade att jag måste klicka på en länk för att på nytt uppge kontonummer osv. Annars fanns det risk att kontot kunde länsas. Avsändaren uppgavs vara någon avdelning inom PayPal.

Självfallet gick jag inte på detta försök till bedrägeri. Men man kan verkligen undra hur personerna bakom detta hade fått tillgång till info om att jag just genomfört en transaktion (det var bara någon hundralapp) via PayPal och visste min mejladress.

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: gmail i mobil - är detta ok ?

Post by ThomasK »

Om det var ett bluffmail skickades det säkert ut till alla email-adresser som bluffarna överhuvudtaget har kunnat få tag i. Spelar nog ingen roll om man har använt Paypal förut eller inte. Jag har fått många mail om att logga in på olika banker andra företag som jag aldrig har varit kund hos för att inte mitt konto ska bli spärrat eller för att verifiera lösenord osv.

Jag har också fått riktiga mail från Paypal några gånger, t.ex. när tiden på betalkortet håller på att löpa ut eller de uppdaterat sin policy. Det är inte alltid lätt att avgöra om mailen är äkta eller inte. För säkerhets skull har jag när jag trott att mailet är äkta själv skrivit in adressen i webläsaren istället för att klicka på länkar i mailen.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: gmail i mobil - är detta ok ?

Post by Hans Bengtsson »

Möjligen var det en händelse att jag fick mejlen just då, men i så fall en egendomlig slump att jag omedelbart efter min enda PayPal-transaktion någonsin fick mejl som uppgavs komma just från PayPal, det har jag aldrig fått varken förr eller senare. Däremot har det förstås hänt att liknande mejl har kommit från andra skummisar, det råkar vi nog alla ut för ibland.

M v h
Hans Bengtsson

Return to “Tips”