Page 2 of 2

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Posted: 2014-01-12 10:26:19
by Timo
Själv fortsätter jag nog att handla hos Astrosweden och hos T-S i Tyskland nu när Hans lagt ner. Baader har också fungerat bra.
Men som Hans Bengtsson säger så är produktbeskrivningarna både tekniskt och språkligt undermåliga.
Om det sen enbart beror på tidsbrist, ja det vet jag inte.
Timo N.

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Posted: 2014-01-12 11:26:05
by Bengt
Ja man har inga problem hitta många grodor på sidan både faktafel och stavfel. Det är svårt ibland låta bli skratta åt en del svengelska ord man hittat på.Jag tycker också det är deprimerande se att man måste som astrohandlare försöka kränga så många postordermodeller med dessa fantastiska bildtexter för att klara sig . Lite upprensning i detta utbud hade inte skadat. Undrar hur många som går på texterna och köper dessa barnteleskop och blir besvikna. Nu tycker jag inte man behöver oroa sig handla av Christer och Co Jag tycker han är bra på alla sätt om det blir fel. Men det ser inte bra ut med en sida med så mkt felaktigheter.Man funderar verkligen om det är tidsbrist eller kompetensen som brister.
Det är också lite komisk man plockar in konkurrenten stjärnhusets reklamklipp in på sidan när man ska sälja en tub :
http://www.astrosweden.se/heritage-130p ... be/19403-0
Bengt

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Posted: 2014-01-12 11:41:23
by Hans Bengtsson
Precis. Jag har för min egen del inga som helst problem med att olika personer uttrycker sig på olika sätt, med olika typ av ordbehandling, stavar på ett okonventionellt vis, osv - men när det gäller ett seriöst företags hemsida på nätet så bör man ställa högre krav än i mera informella sammanhang.

Hemsidan är ju företagets kanske allra viktigaste fönster mot omvärlden. Som läsare och eventuell kund ska man då inte behöva sitta med en skämskudde inom nära räckhåll. Det är inte OK att bågsekunder kallas arksekunder, att apertur kallas apparatur (som är något helt annat), eller att tala om att teleskopen inte ska stå och "samla dam".

m v h
Hans Bengtsson

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Posted: 2014-01-12 17:44:18
by bjorne
Ibland får jag känslan av att de använder "Google translate" och då kan det ju lätt bli lite förvirrande och galet. ;)

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Posted: 2014-01-12 18:52:14
by Bengt
På vissa sidor skulle de verkligen behövt köra ett rättstavningsprogram.

Men det hade ju klart inte hjälpt hela vägen med texter där man påstår att:
"Nebulosor består av just rött ljus".

Har man gjort en ny upptäckt :D


http://www.astrosweden.se/kameror/5404

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Posted: 2014-01-13 11:33:24
by AstroFriend
Hej!
Kanske vore bättre med den engelska originaltexten än att översätta felaktigt, google translator kan man ju använda själv om det är problem med engelskan. Fast då blir det ingen större skillnad mot att beställa från vilken leverantör som helst på internet.

När jag var på Teneriffa fann jag att kameror var väldigt billigt att köpa där. Teneriffa är en ekonomisk frizon och har bara 7% moms. Hur fungerar det om man importerar via internet, ersätts 7% av vanlig spansk moms? Nu måste jag också påpeka att det varnades redan att köpa i butik där, lätt at bli lurad. Åland är väl också en ekonomisk frizon, vilken ide, sätta upp en butik där :-)

Nu tycker jag det är mycket trevligare att handla direkt i butik, fast här i Stockholm finns ingen och att köra med bilen 80 mil fram o tillbaks till närmsta butik blir ju dyr frakt.

/Lars

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Posted: 2014-01-13 18:26:44
by Tobias
Hej,

Vill bara påminna er om det som Jonas skev, stjärnhuset på kivik! En handlare som är för bra för att ignorera. Han har ypperligt sortiment och gedigen kunskap. Dessutom ett som det verkar och om jag förstått rätt bra samarbete med skywatcher och astrophysics.

Tobias

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Posted: 2014-01-13 18:33:27
by bjorne
Tobias wrote:Hej,

Vill bara påminna er om det som Jonas skev, stjärnhuset på kivik! En handlare som är för bra för att ignorera. Han har ypperligt sortiment och gedigen kunskap. Dessutom ett som det verkar och om jag förstått rätt bra samarbete med skywatcher och astrophysics.

Tobias
Absolut, håller helt med.
Har träffat båda två och handlat av dom innan de öppnade butiken i Kivik.
Mycket bra att ha att göra med.
Det är han (Robert J Dalby ) som ligger bakom flertalet butiker i England och är "hjärnan" bakom Astro Engineering tex.
http://www.astro-engineering.com/cat/tr ... index.html

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Posted: 2014-03-21 17:30:20
by bjorne
Bengt wrote:Ja man har inga problem hitta många grodor på sidan både faktafel och stavfel. Det är svårt ibland låta bli skratta åt en del svengelska ord man hittat på.Jag tycker också det är deprimerande se att man måste som astrohandlare försöka kränga så många postordermodeller med dessa fantastiska bildtexter för att klara sig . Lite upprensning i detta utbud hade inte skadat. Undrar hur många som går på texterna och köper dessa barnteleskop och blir besvikna. Nu tycker jag inte man behöver oroa sig handla av Christer och Co Jag tycker han är bra på alla sätt om det blir fel. Men det ser inte bra ut med en sida med så mkt felaktigheter.Man funderar verkligen om det är tidsbrist eller kompetensen som brister.
Det är också lite komisk man plockar in konkurrenten stjärnhusets reklamklipp in på sidan när man ska sälja en tub :
http://www.astrosweden.se/heritage-130p ... be/19403-0
Bengt
Ja, man kunde ju önska sig lite mer engagemang när det gäller att ha sin website up to date.
Tex:
http://www.astrosweden.se/paramount-me/18570-0
"Vi erbjuder nu denna fantastiska montering till et smått fantastiskt pris. Detta pris gäller året ut (2009). Fram med önskelistan! "
:S