Omstrukturering bland återförsäljarna?

Här kan du skriva om erfarenheter, prisjämförelser och annat som handlar om att köpa astroprylar i Sverige eller utomlands.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by Timo »

Själv fortsätter jag nog att handla hos Astrosweden och hos T-S i Tyskland nu när Hans lagt ner. Baader har också fungerat bra.
Men som Hans Bengtsson säger så är produktbeskrivningarna både tekniskt och språkligt undermåliga.
Om det sen enbart beror på tidsbrist, ja det vet jag inte.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by Bengt »

Ja man har inga problem hitta många grodor på sidan både faktafel och stavfel. Det är svårt ibland låta bli skratta åt en del svengelska ord man hittat på.Jag tycker också det är deprimerande se att man måste som astrohandlare försöka kränga så många postordermodeller med dessa fantastiska bildtexter för att klara sig . Lite upprensning i detta utbud hade inte skadat. Undrar hur många som går på texterna och köper dessa barnteleskop och blir besvikna. Nu tycker jag inte man behöver oroa sig handla av Christer och Co Jag tycker han är bra på alla sätt om det blir fel. Men det ser inte bra ut med en sida med så mkt felaktigheter.Man funderar verkligen om det är tidsbrist eller kompetensen som brister.
Det är också lite komisk man plockar in konkurrenten stjärnhusets reklamklipp in på sidan när man ska sälja en tub :
http://www.astrosweden.se/heritage-130p ... be/19403-0
Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by Hans Bengtsson »

Precis. Jag har för min egen del inga som helst problem med att olika personer uttrycker sig på olika sätt, med olika typ av ordbehandling, stavar på ett okonventionellt vis, osv - men när det gäller ett seriöst företags hemsida på nätet så bör man ställa högre krav än i mera informella sammanhang.

Hemsidan är ju företagets kanske allra viktigaste fönster mot omvärlden. Som läsare och eventuell kund ska man då inte behöva sitta med en skämskudde inom nära räckhåll. Det är inte OK att bågsekunder kallas arksekunder, att apertur kallas apparatur (som är något helt annat), eller att tala om att teleskopen inte ska stå och "samla dam".

m v h
Hans Bengtsson
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by bjorne »

Ibland får jag känslan av att de använder "Google translate" och då kan det ju lätt bli lite förvirrande och galet. ;)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by Bengt »

På vissa sidor skulle de verkligen behövt köra ett rättstavningsprogram.

Men det hade ju klart inte hjälpt hela vägen med texter där man påstår att:
"Nebulosor består av just rött ljus".

Har man gjort en ny upptäckt :D


http://www.astrosweden.se/kameror/5404
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by AstroFriend »

Hej!
Kanske vore bättre med den engelska originaltexten än att översätta felaktigt, google translator kan man ju använda själv om det är problem med engelskan. Fast då blir det ingen större skillnad mot att beställa från vilken leverantör som helst på internet.

När jag var på Teneriffa fann jag att kameror var väldigt billigt att köpa där. Teneriffa är en ekonomisk frizon och har bara 7% moms. Hur fungerar det om man importerar via internet, ersätts 7% av vanlig spansk moms? Nu måste jag också påpeka att det varnades redan att köpa i butik där, lätt at bli lurad. Åland är väl också en ekonomisk frizon, vilken ide, sätta upp en butik där :-)

Nu tycker jag det är mycket trevligare att handla direkt i butik, fast här i Stockholm finns ingen och att köra med bilen 80 mil fram o tillbaks till närmsta butik blir ju dyr frakt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Tobias
Posts: 13
Joined: 2008-09-22 09:21:13
Location: Kristianstad

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by Tobias »

Hej,

Vill bara påminna er om det som Jonas skev, stjärnhuset på kivik! En handlare som är för bra för att ignorera. Han har ypperligt sortiment och gedigen kunskap. Dessutom ett som det verkar och om jag förstått rätt bra samarbete med skywatcher och astrophysics.

Tobias
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by bjorne »

Tobias wrote:Hej,

Vill bara påminna er om det som Jonas skev, stjärnhuset på kivik! En handlare som är för bra för att ignorera. Han har ypperligt sortiment och gedigen kunskap. Dessutom ett som det verkar och om jag förstått rätt bra samarbete med skywatcher och astrophysics.

Tobias
Absolut, håller helt med.
Har träffat båda två och handlat av dom innan de öppnade butiken i Kivik.
Mycket bra att ha att göra med.
Det är han (Robert J Dalby ) som ligger bakom flertalet butiker i England och är "hjärnan" bakom Astro Engineering tex.
http://www.astro-engineering.com/cat/tr ... index.html
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by bjorne »

Bengt wrote:Ja man har inga problem hitta många grodor på sidan både faktafel och stavfel. Det är svårt ibland låta bli skratta åt en del svengelska ord man hittat på.Jag tycker också det är deprimerande se att man måste som astrohandlare försöka kränga så många postordermodeller med dessa fantastiska bildtexter för att klara sig . Lite upprensning i detta utbud hade inte skadat. Undrar hur många som går på texterna och köper dessa barnteleskop och blir besvikna. Nu tycker jag inte man behöver oroa sig handla av Christer och Co Jag tycker han är bra på alla sätt om det blir fel. Men det ser inte bra ut med en sida med så mkt felaktigheter.Man funderar verkligen om det är tidsbrist eller kompetensen som brister.
Det är också lite komisk man plockar in konkurrenten stjärnhusets reklamklipp in på sidan när man ska sälja en tub :
http://www.astrosweden.se/heritage-130p ... be/19403-0
Bengt
Ja, man kunde ju önska sig lite mer engagemang när det gäller att ha sin website up to date.
Tex:
http://www.astrosweden.se/paramount-me/18570-0
"Vi erbjuder nu denna fantastiska montering till et smått fantastiskt pris. Detta pris gäller året ut (2009). Fram med önskelistan! "
:S
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE