Omstrukturering bland återförsäljarna?

Här kan du skriva om erfarenheter, prisjämförelser och annat som handlar om att köpa astroprylar i Sverige eller utomlands.
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by thanders »

Det verkar hända en del på återförsäljarsidan i Sverige. Under 2013 dök Stjärnhuset upp i Kivik och Rymdbutiken i Göteborg håller nu på att packa ihop.
Astrosweden flyttade till nya, enorma lokaler i Skara (tidigare ett bilvaruhus) och har varit runt i Sverige på i stort sett alla astronomievent. Senast när Astroswedens vd, Christer Kjellner, är på Atlantrodd hjälper Teleskopservice till med supporten. Patrick Woitala, relativ ny på Teleskopservice, står nu som bl.a. inköpsansvarig på Astrosweden men är borttagen hos Teleskopservice.
Andra tecken i skyn: Teleskopservice flyttar står det på deras hemsida. Under Astroswedens logga på hemsidan står det numera också Teleskopservice.

Vad händer? Är det möjligen så att en sammanslagning är på gång? Sverige blir i så fall två astrobutiker fattigare! Endast tre kvar i landet inräknat Gunnar Olssons foto i Stockholm. Av dessa har Stjärnhuset och GO begränsade sortiment.
(Det har iofs varit lite märkligt med tre av fem butiker i västra Sverige med tanke på befolkningsfördelningen).

Konkurrensen från nätbutiker är visserligen stor, men är inte marknaden i Sverige stor nog?

Undrar
Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by AstroFriend »

Hej Thomas!
Ja verkligen märkvärdigt att vi varit bortskämda med 3 stora butiker under några år. Astronomi är ju inte en stor hobby och mycket få kan tänka sig spendera några större summor på utrustning. Nu kanske det bara blir en butik i fortsättningen som du skriver.

Men är ju väldigt enkelt och smidigt att handla över nätet idag, och det är ju så jag handlat tidigare även i de svenska butikerna och det är ju ingen skillnad om jag beställer här i Sverige eller utrikes. Har aldrig haft möjlighet att besöka någon av butikerna här, men det hade varit kul.

Med tanke på dessa ständiga moln och vid de få tillfällena när det är klart väder är det kallt, förstår man att folk med astronomi som intresse alltmer begränsar sig alltmer till internet, fast riktigt samma sak är det ju inte, eller hur? Hur dåliga än bilderna blir är det något speciellt att ha tagit dom själv.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by wilt »

AstroFriend wrote:Har aldrig haft möjlighet att besöka någon av butikerna här, men det hade varit kul.
Inte jag heller, men det hade som sagt varit kul. I samband med familjens Parisresa i somras - som bland annat innehöll ett besök vid Charles Messiers grav - var jag på astronomiaffären La maison de l'Astronomie. Himla skoj att botanisera bland alla instrument och tillbehör. Rekommenderas!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by thanders »

Då var det bekräftat. För övrigt kan jag rekommendera ett besök i Skara, där finns mycket att se på.
/Thomas

"Från den 1/1/2014 övertas TeleskopService verksamhet av AstroSweden. Det innebär att vi stänger vår butik i Sätila och lagret överflyttas till Skara.

Patrick Woitala kommer i fortsättningen att vara anställd av AstroSweden och som tidigare kan du kontakta honom i frågor rörande ditt val av utrustning för astronomi.

Undertecknad kommer i begränsad omfattning att delta i verksamheten och då i första hand för att utveckla produktsortimentet, samt besvara frågor rörande val av utrustning för astrofoto.

Du som gjort beställningar hos oss fram t.o.m. den 31/12/2013 kommer, som vanligt att få leverans från TeleskopService.

Vi vill tacka alla kunder, som vi haft kontakt med genom åren och hoppas att vi också i vår ”nya kostym” skall få ert fortsatta förtroende.

Bästa hälsningar
Hans Almgren"
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
Oskar Moilanen
Posts: 7
Joined: 2012-10-09 00:04:03
spamtest: JA

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by Oskar Moilanen »

Får väl hoppas att AstroSweden kan rycka upp sig vad gäller sin produktinformation och beskrivning nu när de blir den enda dedikerade astrobutiken, det ser i nuläget väldigt flummigt ut. Sortimentet skulle även behöva utvidgas mot vad de mer inbitna skådarna eftersöker, ett stort okularsortiment från TeleVue, Pentax, Vixen osv är någonstans att börja. Nu när det verkar komma in lite assistans från Teleskop-Service så får man hoppas på det, de var bättre överlag med ett passande sortiment och bättre hemsida.

Det skulle vara trevligt med en bra svensk handlare. Som det är i dagsläget blir i stort sett alla köp från utlandet, visst finns det några extra kronor att tjäna men det kan man betala för en inhemsk butik.
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by magnahrl »

Håller med föregående skrivare. I fortsättningen kommer jag nog i allt väsentligt vända mig till tyska teleskop-service som jag gjorde innan "svenska" TS entrade scenen vid ev. köp. Om inte AS får ett mkt större sortiment!

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by Hans Bengtsson »

För något år sedan trodde jag att det hade påbörjats ett samarbete mellan Rymdbutiken och AstroSweden, eftersom Rymdbutikens produkttexter hade kopierats rakt av (med typsnitt och allt) in på AstroSwedens hemsida. Det svar jag då fick från AstroSweden var att det inte fanns någon möjlighet att hinna med att skriva egna texter om alla produkter. Nåväl, det var ju enkelt att på några sekunder se vilka texter som var Rymdbutikens och vilka som var AstroSwedens egna - inte bara genom typsnittet utan också genom texternas kvalitet.

Rymdbutiken hade goda och informativa texter, precis som svenska Teleskop-Service. Man får hoppas att AstroSweden genom samarbete med Hans Almgren på Teleskop-Service kan fixa till det sorgliga kapitlet med produktinformationen. I nuläget, med alla egendomliga språkliga grodor, kan den knappast uppfattas som seriös.

m v h
Hans Bengtsson
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by magnahrl »

PS: Jag vill nämna att Hans Almgren varit/är mycket trevlig och hjälpsam vägledare i val av astro utrustning. All cred till honom :good: Tycker jag! Alltid goda råd om något strulade. Även en fotbollfan som icke gör saken sämre :D
Magnus
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by Jonas »

Jag kan hålla med föregående skrivare om att det för det mesta är ganska tafflig information på AS hemsida men om de tagit över agenturen från tyska Teleskop-Service, hoppas jag de ställer krav på att informationen ska vara åtminstone lika bra.
Jag tror vi kan uppmuntra Christer till bättre information genom att på ett trevligt sätt informera honom om bristerna och föreslå vilken information som behövs.
Hans har alltid varit en klippa men jag kan förstå honom om han vill ta hand om sitt eget så jag önskar honom all framgång med sina projekt.

Sedan vill jag även informera om att vi inte är utlämnade till endast ett dedikerat företag i Sverige. I Kivik (Skåne) finns Stjärnhuset http://www.stjärnhusetpåkivik.se som drivs av Robert Dalby och hans hustru Maria från England. Robert är ingen duvunge utan driver sedan flera år företag i sitt hemland England och har ett stort kontaktnät. Så visst finns det fortfarande konkurrens i Sverige.

Jag har för övrigt goda erfarenheter av astro-affärer både i Danmark, Tyskland och England. Vi ska inte stirra oss blinda på att butikerna måste finnas i Sverige. Frakten inom EU är inte generellt dyrare än inom Sverige.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by thanders »

Jonas wrote: Jag har för övrigt goda erfarenheter av astro-affärer både i Danmark, Tyskland och England. Vi ska inte stirra oss blinda på att butikerna måste finnas i Sverige. Frakten inom EU är inte generellt dyrare än inom Sverige.

/Jonas
Ja, det blir väl att handla utomlands mer nu. Det jag undrar är hur man kommer runt växlingsavgiften på 1,5-2% när man handlar i utländsk valuta? Både PayPal och mitt kortföretag lägger på detta.

Kollade också på First Light Optics som tog hutlösa 170 pund för frakten till annat land inom EU!! Vill de inte sälja något?

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by Jonas »

[/quote]
Ja, det blir väl att handla utomlands mer nu. Det jag undrar är hur man kommer runt växlingsavgiften på 1,5-2% när man handlar i utländsk valuta? Både PayPal och mitt kortföretag lägger på detta.

Kollade också på First Light Optics som tog hutlösa 170 pund för frakten till annat land inom EU!! Vill de inte sälja något?

/Thomas[/quote]

Den procenten är snart försvunnen om man hittar ett företag som säljer billigare än i Sverige.

Om FLI tar £170 förr frakten av en icke skrymmande vara, ska man inte köpa av dem.

Jag har sett massor av exempel på företag som har låga priser men tar sedan ut vinsten i frakten och andra avgifter. Man måste vara vaken Min favo är T-S i Tyskland. De levererar till vettiga priser - och så får man choklad på köpet:-

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by Bengt »

Ja detta betyder förmodligen man får väl titta lite mer på andra företag än man gjort innan. Jag har mest handlat av teleskopet house innan om jag handlat utanför Sverige http://www.telescopehouse.com. Då var det ingen kraftigt extrautgift. Antar man nu får göra bättre koll runtom Europa innan man köper nått.Någon som känner till detta företag om hur de är att handla via?


http://www.astroshop.eu/telescopes/10



Bengt
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by stoffe »

Jonas wrote: Jag har sett massor av exempel på företag som har låga priser men tar sedan ut vinsten i frakten och andra avgifter. Man måste vara vaken Min favo är T-S i Tyskland. De levererar till vettiga priser - och så får man choklad på köpet:-
Fick du? Jag fick stenhårda gummibjörnar från TS, vi kan ju byta choklad är godare :)

Jag har även handlat av astroshop.eu och de är mycket bra att ha att göra med av egen erfarenhet. Jag fick 3 års garanti på min EQ6 när jag köpte den där, dessutom fick jag med tillåtelse modifiera klacken för 60 bredgrader utan att förlora garantin. När motorstyrkortet gick sönder så skickade de upp ett nytt kort som jag fick byta själv, inga problem alls. Bara goda erfarenheter där i från. Speciellt deras produktpriser och väldigt låga fraktpriser känns bra tycker jag.

Jag har även väldigt bra erfarenheter utav att handla av Astrosweden oxå men jag tycker det är bra med lite konkurens ur ett kundperspektiv.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Oskar Moilanen
Posts: 7
Joined: 2012-10-09 00:04:03
spamtest: JA

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by Oskar Moilanen »

Bengt wrote:Ja detta betyder förmodligen man får väl titta lite mer på andra företag än man gjort innan. Jag har mest handlat av teleskopet house innan om jag handlat utanför Sverige http://www.telescopehouse.com. Då var det ingen kraftigt extrautgift. Antar man nu får göra bättre koll runtom Europa innan man köper nått.Någon som känner till detta företag om hur de är att handla via?


http://www.astroshop.eu/telescopes/10



Bengt
Har köpt därifrån en gång och det fungerade bra, skickades iväg snabbt. Man märker väl oftast vad en butik går för när man har något annat ärende med dem, vilket jag inte har haft. Men ett plus från mig i vilket fall.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Omstrukturering bland återförsäljarna?

Post by Hans Bengtsson »

Jag tror säkert att AstroSweden klarar av att sköta beställningar och leverera på ett bra sätt, så för min del är det specifikt produktbeskrivningarna jag reagerar på. Om man exempelvis är beredd att köpa en astrograf av typen PlaneWave CDK 17” för 214 500 kronor så får man veta:

”Designen är enkel och elegant. CDK består i princip av tre komponenter, elitisk huvudspegel, en sfärisk sekundärspegel och en lins grupp. Alla komponenter är optimerade för att arbeta tillsammans med ett mål, en leverera ett 42 mm stort fotofönster som visar upp ett punktformat stjärnfällt av sällan skådat slag!”

Elitisk huvudspegel?
En lins grupp?
En leverera?
Ett punktformat ”stjärnfällt”? Kan ett fält vara punktformat?

Det hade tagit två minuter av korrekturläsning så hade texten kunnat rättas till. Det är ett mysterium att så inte sker. Instrumentet kostar ju trots allt en förmögenhet, och det ger ett väldigt nonchalant intryck att företaget inte klarar av att kolla så det står "elliptisk" och inte "elitisk".

M v h
Hans Bengtsson