är optik-pro.de en pålitlig webshop?

Här kan du skriva om erfarenheter, prisjämförelser och annat som handlar om att köpa astroprylar i Sverige eller utomlands.
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

är optik-pro.de en pålitlig webshop?

Post by tqila »

någon som handlat från http://www.optik-pro.de ?

tänkte köpa mig ett nexstar 127 slt och det är 1000:- billigare därifrån än om man jämför med astrosweden t.ex

men då jag aldrig har hört talas om butiken innan så tänkte jag att jag vill få lite av andras erfarenheter av dem.
Nexstar 127 SLT
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: är optik-pro.de en pålitlig webshop?

Post by bjorne »

Är det fraktfritt ?
Tror nog det är värt en tusenlapp extra att köpa den från Astrosweden.
Tex vid ev garanti.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: är optik-pro.de en pålitlig webshop?

Post by tqila »

räknar man med frakter på båda ställena så är det nästan exakt 1.100:- billigare på den tyska sidan.

men varför skulle garantier vara annorlunda i tyskland? de har väl ungefär samma lagar/regler med sådant där som vi har i sverige?

och rymdbutiken är ungefär 1000:- dyrare än astrosweden.
jisses vilka pinsamma skillnader i pris.

såg iofs att teleskopservice var en hundring billigare än astrosweden haha ;)


men är väl kanske som du säger bättre att hålla sig till en svensk sida.
tror inte det gör någon skillnad i garantier men är å andra sidan lättare att sköta ärendet på svenska om problem skulle uppstå.
Nexstar 127 SLT
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: är optik-pro.de en pålitlig webshop?

Post by Corpze »

Deras sida ser nästan exakt ut som www.astroshop.eu Kanske är ett dotterbolag?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: är optik-pro.de en pålitlig webshop?

Post by Cassini »

tqila wrote:räknar man med frakter på båda ställena så är det nästan exakt 1.100:- billigare på den tyska sidan.

men varför skulle garantier vara annorlunda i tyskland? de har väl ungefär samma lagar/regler med sådant där som vi har i sverige?

och rymdbutiken är ungefär 1000:- dyrare än astrosweden.


jisses vilka pinsamma skillnader i pris.
Pinsamma? Vad är det för korkat uttalande? Du har väl ingen aning om deras olika förutsättningar. Det är ju upp till var och en att välja var man handlar så kör du på tyska webshopen...
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: är optik-pro.de en pålitlig webshop?

Post by tqila »

kanske, såg att astroshop också var billiga. 3900:- för teleskopet.
är det en seriös och välkänd webshop som funkar bra?
Nexstar 127 SLT
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: är optik-pro.de en pålitlig webshop?

Post by bjorne »

Nu menade jag inte att garantin skulle vara annorlunda, tänkte mest på böket med att du kanske måste skicka teleskopet till Tyskland för ev. reparation tex.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: är optik-pro.de en pålitlig webshop?

Post by tqila »

Cassini wrote:
tqila wrote:räknar man med frakter på båda ställena så är det nästan exakt 1.100:- billigare på den tyska sidan.

men varför skulle garantier vara annorlunda i tyskland? de har väl ungefär samma lagar/regler med sådant där som vi har i sverige?

och rymdbutiken är ungefär 1000:- dyrare än astrosweden.


jisses vilka pinsamma skillnader i pris.
Pinsamma? Vad är det för korkat uttalande? Du har väl ingen aning om deras olika förutsättningar. Det är ju upp till var och en att välja var man handlar så kör du på tyska webshopen...

korkat uttalande? vad är ditt problem? varför denna aggressiva/kaxiga attityd? har du inget vettigt att tillföra tråden så kan du avstå från att skriva något.
jag finner det väldigt pinsamt att man tar så mycket mer betalt för något på internet där det är väldigt lätt att kolla upp prisskillnader.
Nexstar 127 SLT
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: är optik-pro.de en pålitlig webshop?

Post by tqila »

bjorne wrote:Nu menade jag inte att garantin skulle vara annorlunda, tänkte mest på böket med att du kanske måste skicka teleskopet till Tyskland för ev. reparation tex.

mycket sant :)
Nexstar 127 SLT
claesh
Posts: 19
Joined: 2011-04-25 13:43:31
spamtest: JA

Re: är optik-pro.de en pålitlig webshop?

Post by claesh »

I Tyskland är momsen 19% och i Sverige 25%. Men man kan få betala den svenska momsen också i Tyskland, om butiken har tillräckligt stor omsättning vid försäljning till Sverige. Det märker man i amazon.de-fallet först vid absoluta sista steget vid utcheckningen. Jag har nyligen gjort ett inköp i Sverige istället för i Tyskland då skillnaden efter denna "operation" inte blev särskilt stor.
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: är optik-pro.de en pålitlig webshop?

Post by tqila »

ok, jo men det blir nog att handla från någon svensk sida istället.
Nexstar 127 SLT
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: är optik-pro.de en pålitlig webshop?

Post by Cassini »

tqila wrote:
Cassini wrote:
tqila wrote:räknar man med frakter på båda ställena så är det nästan exakt 1.100:- billigare på den tyska sidan.

men varför skulle garantier vara annorlunda i tyskland? de har väl ungefär samma lagar/regler med sådant där som vi har i sverige?

och rymdbutiken är ungefär 1000:- dyrare än astrosweden.


jisses vilka pinsamma skillnader i pris.
Pinsamma? Vad är det för korkat uttalande? Du har väl ingen aning om deras olika förutsättningar. Det är ju upp till var och en att välja var man handlar så kör du på tyska webshopen...

korkat uttalande? vad är ditt problem? varför denna aggressiva/kaxiga attityd? har du inget vettigt att tillföra tråden så kan du avstå från att skriva något.
jag finner det väldigt pinsamt att man tar så mycket mer betalt för något på internet där det är väldigt lätt att kolla upp prisskillnader.
Aggressiv och kaxig attityd? Är du inte lite känslig nu? Tycker du det är rimligt att fullt ut jämföra stora tyska webshopar med en betydligt större marknad, än en liten svensk webshop. Jag är personligen tacksam över de svenska entusiaster som ägnat sig åt försäljning av astroprylar vilket gett mig som kund trygghet och väldigt mycket stöd i köpprocessen. Och det sedan innan webshoppar ens fanns. Att då kalla dessa seriösa små svenska försäljare för pinsamma är inte speciellt trevligt. Precis som du själv säger är det ju väldigt lätt att kolla upp prisskillnader. Det är ju inte så att de försöker lura dig.

Sedan är det företagsekonomi grundkurs 1A att alla återförsäljare inte kan ha samma pris. En liten ICA närbutik är i regel betydligt dyrare än Lidl. Att kalla närbutiken pinsam är då lite märkligt. Allt handlar ju om vilka marginaler man som säljare måste ha för att täcka sina omkostnader.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: är optik-pro.de en pålitlig webshop?

Post by Corpze »

Jag skulle få pröjsa hiskeliga summor i returfrakt till MC-butik i tyskland för ett felköp... troligtvis annorlunda vid garantiärenden... men jag undviker iaf tyskland! Dessutom finns ju telekop-service i båda länderna, samarbetar de på något vis?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: är optik-pro.de en pålitlig webshop?

Post by tqila »

inte för att detta har något med tråden att göra, men ok..

om du hade läst mitt inlägg, vilket inte verkar vara fallet så hade du sett att jag skrev att det var pinsamt då man lätt kan jämföra på internet.
så att du jämför med en ica på landet verkar lite konstigt då det inte har något med min åsikt att göra.

och att du blir så oerhört uppretad av en sådan här sak kan ju bara betyda att du har förmodligen något med någon av dessa svenska webbutiker att göra. och då finner jag det ännu mer pinsamt att du hoppar på folk som har en åsikt om priserna. och om så ej är fallet så tycker jag nog att det finns vettigare saker att lägga din frustration på än att jag tycker något är pinsamt. för sist jag kollade så hade alla rätt till en åsikt och min åsikt är fortfarande att jag finner det otroligt pinsamt att ha så mycket högre priser på en butik på INTERNET där man kan kolla upp priser lätt. oavsett hur marknaden ser ut.

Och inte att jämföras med någon liten obskyr tobakskiosk ute på landet..

men jag har fått den "hjälp" jag behöver av övriga personer här så jag tackar för mig och drar mig ur diskussionen.

ha en trevlig kväll!
Nexstar 127 SLT
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: är optik-pro.de en pålitlig webshop?

Post by Terje »

Jag får be er vara vänliga mot varandra och inte kasta pajer i ansiktet på varandra.